کد خبر: 300502136019
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامه

دگردیسی و تحول  در کسب  و کار مبتنی  با روند های جهانی تاثیر گذار در شرایط VUCA

فرزاد رمضانی راد-دکتری تخصصی مدیریت / مدیر دیارتمان مدیریت کسب و کار دانشکده  بین المللی ابن سینا گرجستان

کسب و کار الکترونیک به عنوان یکی از توانمند سازها در اقتصاد کشور و زیر مجموعه فناوری های اطلاعات  در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. راهبران شرکت های موفق جهان بر این باورند که دستیابی به آینده ای پایدار فقط هنگامی امکان پذیراست که سازمان تغییرات را به سرعت ببیند با  آنها سازگار شود و واکنش سری و مناسب نشان دهد.

در حال حاضر جهان سرشار از نوسان، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام است.  VUCA مخفف چهار کلمه Volatility به معنای نوسان، Uncertainty به معنای عدم قطعیت، Complexity یا پیچیدگی و Ambiguity در معنای گنگ و مبهم است.

جهان ووکا به چالش‌های موجود در مسیر مدیران و سازمان‌‌ها اشاره دارد، مشکلاتی که همگی ریشه در یک یا چند وجه از ووکا دارند.

چالش‌هایی که اگر به‌ آن‌ها رسیدگی نشود و راهکار برون رفت از آن اتخاذ نشود بدون شک عامل سقوط سازمان ‌ها خواهد بود. صنایع  هیچگاه در تاریخش به ‌اندازه امروز رقابتی نبوده است نوسانات شدید در بازار مواد اولیه و قیمت‌ها باعث می‌شود تا رهبران سازمان‌ ها نتوانند به تغییرات محیطی پاسخ سریع و صحیح بدهند.

مطالب پیشنهادی

نتیجه این‌که در بیش‌تر اوقات این نوسانات ضربه‌های جبران ناپذیری بر پیکر سازمان‌ وارد می‌کنند.

صنایع در سالهای پیش رو با موانع و فرصت های بسیار بیشتری مواجه هستند. بزرگترین مانع نسازگاری با دیجیتالی شدن است.

امروزه عصر دیجیتال در‌حال درنوردیدن مرز‌های کسب ‌و‌کار‌ها در تمامی صنایع هستند؛ به‌طوریکه در حال‌حاضر نمی‌توان هیچ کسب ‌و‌کاری را مستقل از عصر دیجیتال معرفی کرد.

تحول دیجیتال در کسب و کار به معنی تحول و دگرگونی عمیق در روش و شیوه اجرای کسب و کار است و تنها به معنی در اختیار گرفتن ابزارهای مرتبط با این موضوع نیست. در حقیقت استفاده از فناوری های جدید بدون ایجاد فرهنگ، مهارت، دانش و ساختارهای لازم در کسب و کار، تحول دیجیتال در کسب و کار شما رخ نخواهد داد.

فرآیند تحول دیجیتال به‌‌‌کارگیری قابلیت‌‌‌های فناوری دیجیتال برای بهبود رویه‌‌‌های عملیاتی است.

سازمان‌ها با مرور فرآیندهای موجود و به‌‌‌روزرسانی و تلفیق آنها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت پایدار ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم می‌کنند

در عصر وکا تدوین و بکار گیری استراتژی مناسب در کسب و کار حائز اهمیت است که به تفکیک شرایط به شرح ذیل بیان می گردد.

۱..در شرایط نوسان داشتن، استراتژی چشم اندازکسب وکار الزامی  است و تطبیق پذیری می بایست توسعه و ترویج یابد.

۲. در مواجه شدن در شرایط عدم قطعیت، استراتژی  درک پذیری در کسب و کار الزامی  است و توقف ناپذیر بودن می بایست توسعه و ترویج یابد.

۳. . در مواجه شدن در شرایط پیچیدگی، استراتژی شفافیت در کسب و کار الزامی است و نیاز به همکاری و تفاهم می بایست توسعه و ترویج یابد.

۴. در مواجه شدن در شرایط ابهام، استراتژی چابک سازی در کسب و کار الزامی  است و  نیاز به چابکی و جسور بودن می بایست توسعه و ترویج یابد.

عوامل کلیدی موفقیت در دنیای VUCA

عوامل کلیدی موفقیت در دنیای VUCA به شرح ذیل  بیان می گردد.

۱.     ایجاد محیطی کانال باز برای گفتمان و بیان ایده ها

۲.     کشف کردن عواملی که باعث کاهش وفاداری مشتری می شوند و فرصت هایی که           فناوری های جدید خلق می کنند.

۳.     مشخص کردن چالش های سازمان با هدف تعیین فرصت های یادگیری برای افراد تیم در فعالیت ها فرایندها و سیستم های سازمان

۴.     آموزش تفکر سیستماتیک، تفکر استراتژیک و قواعد تصمیم گیری برای بهبود مستمر فرایند تصمیم گیری در شرایط کنونی.

۵.     عمل کردن راهبران به عنوان رهبر-آموزگار

در عصر دیجیتال کسب ‌و‌کار‌ها علاوه ‌بر رقابت، تجربه‌ سازی برای مشتریان را به‌عنوان رویکرد اصلی کسب درآمد برای خود در‌نظر می‌گیرند. کسب و کار ها می توانند با تحلیل عقاید مشتریان و با بکارگیری تکنیک متن کاوی و تحلیل احساسات نظرات و نیازهای مشتری را در مورود کسب و کار بررسی نموده و بر اساس نیازهای مشتری محصولات خود را خلق نمایند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا