کد خبر: 12100063399
انرژی

توضیح مدیرعامل آب و فاضلاب در خصوص آبرسانی به شهر خاش و ۸۳ روستای شهرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از اجرای پروژه آبرسانی به خاش از منطقه کار و اندار به عنوان منبع سوم تأمین آب یاد کرد و گفت: فاز یک آبرسانی به ۸۳ روستای شهرستان مذکور در آستانه اجرا قرار دارد.

به گزارش ایسنا “علیرضا قاسمی” به تشریح وضعیت و منابع تأمین آب شرب شهر خاش پرداخت و تصریح کرد: آب شرب شهر خاش با جمعیت حدود ۶۵ هزار نفر مطابق آمار سال ۹۵، از منابع آب زیرزمینی دشت کلچات و دوربن تأمین می‌شود و هیچ منبع آبی در این شهر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون کلیه اقدامات با توجه به دو منبع موجود برنامه‌ریزی شده است افزود: به منظور کنترل تنش آبی در خاش، تقریباً سالانه یک حلقه چاه در کلچات حفر و تجهیز شده است و در حال حاضر تأمین آب شهر خاش مجموعاً با ظرفیت ۲۶۰ لیتر بر ثانیه صورت می‌گیرد.

وی از پروژه آبرسانی به خاش از منطقه کارواندار به عنوان منبع سوم تأمین آب خبر داد و گفت: در سنوات گذشته اعتبار قابل توجهی برای اجرای این طرح تخصیص داده نشد، در سال جاری به منظور تسریع در اجرا، تأمین منابع مالی از محل ماده ۵۶ با مشارکت بانک مسکن به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان صورت گرفت و پس از طی شدن فرآیندهای لازم، در حال حاضر انتخاب پیمانکار در مراحل نهایی قرار دارد و اجرای این طرح در صورت مساعدت‌های لازم  قبل از سال عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح به ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: با توجه به کمبودهای موجود و افت سطح سفره‌های مجاور لازم است برای آبرسانی به شهر خاش در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

قاسمی اضافه کرد: در صورت تقویت ردیف بودجه برای این طرح، همزمان با اجرای خطوط انتقال توسط پیمانکار، ایستگاه‌های پمپاژ و مخزن ذخیره نیز توسط شرکت احداث می‌شود و آرزوی دیرینه مردم خاش، با اتمام این طرح و بهره‌مندی از آب شرب پایدار و باکیفیت محقق خواهد شد.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شهرستان خاش در حال حاضر دارای ۴۸۴ روستا است افزود: از این تعداد ۲۰۱ روستا با جمعیت ۴۴ هزار و ۹۵۷ نفر دارای شبکه آبرسانی است.

وی به بخشی از طرح‌ها و برنامه‌های آبرسانی روستایی شهرستان خاش در سال جاری اشاره کرد و گفت: در قالب مجتمع آبرسانی شهید خیابانیان، به منظور آبرسانی به ۸۳ روستای حومه خاش، در سال جاری مبلغ ۲۹ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و محرومیت‌زدایی به طرح ابلاغ شده است و بر این اساس فاز یک این طرح در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

قاسمی به وضعیت طرح دیگر این شهرستان با عنوان طرح آبرسانی به مجتمع ۴۸ روستایی دشت آبخوان اشاره کرد و گفت: ۱۱ روستای این مجتمع به شبکه آب متصل شده و ۸ روستای دیگر تا پایان سال آبرسانی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که ردیف اعتباری در بخش روستایی ویژه در نظر گرفته شود کلیه طرح‌های در دست اجرای این شرکت اجرا خواهد شد و شاخص بهره‌مندی از آب روستایی استان به بیش از نود درصد خواهد رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا