کد خبر: 07030184257
راه و مسکنروزنامهشرکت هاگردشگری

تولید دانش‌بنیان سوخت کم‌سولفور به منظور بی اثر کردن تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم روش‌های تولید دانش‌بنیان سوخت کم سولفور را در راستای بی اثر شدن تحریم‌های ظالمانه مهم ارزیابی کرد و گفت که با این دست اقدامات شکست‌ها و راهبرد فشار حداکثری بیش از پیش رقم خواهد خورد.

زینب غضنفری

سعید قبیتی در جمع خبرنگاران با یادآوری شعار سال تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه فعالیت‌های خود در بخش تامین و توزیع سوخت شناورها و با توجه به الزام بین‌المللی استفاده از سوخت کم سولفور نسبت به همکاری و مشارکت با مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی برای تولید این سوخت اقدام جدی کرده است.او ادامه داد: هدف از این کار رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تامین کامل نیاز ناوگان و بی نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه است.

مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم در ادامه با بیان اینکه سایت سوخت‌رسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بندر شهید رجایی روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناورها عرضه می‌کند، تصریح کرد: این سایت سوخت‌رسانی اکنون دارای ظرفیت ۵۳ هزار تُن انبارش سوخت است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

قبیتی میزان نقل و انتقال جاده ای و ریلی سوخت را در این سایت سوخت رسانی به صورت ریلی حدود ۳۰۰۰۰ تُن ماهیانه و جاده‌ای ۵۰۰۰ تُن ماهیانه اعلام کرد و افزود: این حجم از سوخت از طریق پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند تامین می‌شود.

او از جمله طرح‌های توسعه ای شرکت تحت مدیریتش را ایجاد زیرساخت‌های سوخت رسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور اعلام کرد و گفت: در این رابطه برنامه داریم و در حال فراهم سازی مقدمات آن هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه نیازمند ۴۰۰ هزار تُن سوخت است، خاطر نشان کرد: هدف غایی ما در شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم ایجاد و افزایش پتانسیل انبارش و تدارک سوخت تولید داخل و سوخت‌های ترانزیتی است همچنین افزایش سرعت تدارک سوخت و ایجاد چرخه کامل سوخت رسانی به همراه عدم وابستگی به تامین سوخت مورد نیاز ناوگان از خارج از کشور را در چشم انداز فعالیت خود تعریف کرده‌ایم.

همچنین مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت‌رسانی(یانکرینگ) بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود، اعلام کرد.

محسن فاخری ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین‌المللی ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه‌اندازی کامل این پروژه بدل شده است.

او علت این امر را فقدان  زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در اوضاع و محدودیت‌های فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم با بیان اینکه پروژه سوخت‌رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویب‌نامه خاص هیات وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: این پروژه در ۵ کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله ۵ مایلی با خلیج فارس احداث شده و به صورت ویژه برای سوخت‌رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.

فاخری با بیان اینکه مجموعه اقدامات گسترده‌ای برای توسعه فعالیت‌ها و تولید سوخت کم‌سولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده است، تصریح کرد: این مجموعه اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کم ­سولفور مستمراً در حال انجام است که پیشرفت­های خوبی نیز حاصل شده است.

او خاطرنشان کرد: میزان  سرمایه‌گذاری صورت گرفته در پروژه سوخت‌رسانی(بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زیرساختها، به اخذ مجوزها و گواهینامه‌های بین‌المللی مربوطه نیز اقدام شده است.

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و اکنون ۶۰ درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد و منطقه ازاد قشم نیز با ۲۵ درصد سهم در پروژه سوخت‌رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.

فاخری وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت ۴ میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود؛ تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز برای پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساخت­های لازم برای این طرح اقدام کرده است.

او ادامه داد: به منظور امکان بهره‌برداری از طرح، بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره‌سازی به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم ، بخش ساحلی طرح سوخت‌رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ‌خانه، تأسیسات دوش‌های تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شده است.

فاخری با اشاره به اینکه بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج‌شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی بمساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) است؛ خاطر نشان کرد: اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور  ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا