کد خبر: 03129916615
بازارتولید و بازرگانیکشاورزی

تولید زعفران به ۴۰۰ تن رسید/ حداکثر نرخ هر کیلو طلای سرخ ۱۴ میلیون تومان

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به سطح زیر کشت زعفران پیش بینی می‌شود که حداقل تولید زعفران ۴۰۰ تن باشد.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون تومان است.

او افزود: در شرایط کنونی کشور به خاطر مشکلات پیش آمده در بحث کرونا و مشکلات قرنطینه‌ای پیش بینی روند رشد صادرات محقق نشد و امیدواریم با بهبود اوضاع اقتصادی کشورها، به سرعت این کمبودها را جبران کنیم.

حسینی درباره آینده بازار زعفران بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا بعید است که در ایام پایانی سال التهاب خاصی در بازار رخ دهد، چرا که عرضه محصول از سوی کشاورزان به دلیل مسائل مالی بیشتر است که در برخی مواقع این عرضه بیش از حد کشش بازار است.

این مقام‌مسئول سطح زیر کشت زعفران را ۱۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به سطح زیر کشت زعفران پیش‌بینی می‌شود که حداقل تولید ۴۰۰ تن باشد، اما آمار دقیق تولید را وزارت جهاد کشاورزی باید اعلام کند.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه ۲۰ درصد زعفران تولیدی در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی باید صادر شود که همه ساله بخشی از این‌ میزان صادر و بخش کمی رسوب می‌کند که برای توسعه بازارهای هدف از این محصول استراتژیک باید حمایت همه جانبه داشته باشیم و نباید کاری کنیم که آیندگان ما را متهم کنند که چرا از این محصول استراتژیک‌ نتوانستیم به درستی حفاظت کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه ۶۰ کشور هدف صادرات زعفران کشور ماست، بیان کرد: بنابر آمار ۱۲۰ کشور دیگر از هدف صادراتی محروم هستند که وظیفه دولت و بخش خصوصی است که سیاست گذاری درست را اعمال کنند تا هر سال تعدادی از کشورها به هدف صادراتی ما اضافه شوند.

این مقام‌مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در کشور ما تولید می‌شود، از این رو با جدیت بیشتر باید روی موضوع هدف صادراتی با توسعه کشت کار شود چرا که با توجه به کمبود آب و شرایط بارندگی امکان توسعه کشت این محصول وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا