کد خبر: 08100063062
اقتصاد

تولید پنبه به ۵۵ هزار تن می رسد/ قیمت هر کیلو طلای سفید ۸۳ هزار تومان

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: با توجه به کمبود آب در تابستان، مزارع پنبه به خوبی آبیاری نشدند، به همین خاطر پیش بینی می‌شود که تولید پنبه به ۵۵ هزار تن برسد.

محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و خسارت کرم غوزه در منطقه مغان و استان‌های اردبیل و فارس، امسال تولید پنبه به میزان مورد انتظار نرسید.

او ادامه داد: کمبود آب در تابستان موجب شد که مزارع پنبه به حد نیاز آبیاری نشوند، به همین خاطر پیش بینی می‌شود که ۵۰ تا ۵۵ هزار تن پنبه محلوج تولید شود.

کاویانی گفت: برداشت پنبه در استان‌های گلستان و اردبیل به پایان رسید و ۹۰ تا ۹۵ درصد محصول در کارخانجات پنبه پاک کنی تصفیه و به نساجی‌ها حمل شده است.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: بنابر آخرین آمار تا پایان شهریور ۳۸ هزار و ۶۰۰ تن پنبه وارد شده، این در حالی است که امسال برآورد شده است که ۱۰۰ هزار تن پنبه باید وارد شود.

کاویانی قیمت هر کیلو وش در استان‌های مختلف بر حسب کیفیت را ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و پنبه تولید داخل را ۷۷ تا ۸۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو پنبه خارجی با نرخ ۸۲ تا ۸۸ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که عمدتا مربوط به ترکمنستان و تاجیکستان است و به طور کلی امسال پنبه کمتری از ازبکستان وارد شد.

این مقام مسئول با اشاره به دلایل کاهش واردات پنبه از ازبکستان گفت: گرچه پنبه ازبکستان عمدتا برای تولید نخ‌های ظریف ۳۰ و ۴۰ در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ازبکستان اعلام کرده بود که از سال ۲۰۲۰ مواد خام صادر نمی‌کند، به همین خاطر واردات پنبه از ازبکستا‌ن حجم زیادی نخواهد داشت.

او ادامه داد: پنبه‌های دارای کیفیت بالا برای تولید نخ‌های ظریف ۳۰ و ۴۰ و بالاتر مناسب است و همواره قیمت بالاتری دارد، در مقایسه با پنبه‌هایی که برای نخ‌های ۱۶ و ۲۰ تولید می‌شود.

به گفته کاویانی، قیمت نخ تولیدی طناب با پیراهن یا مانتو یکسان نیست که این امر در مورد پنبه خارجی و داخلی تفاوتی ندارد.

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: قیمت پنبه کیفی استان گلستان با پنبه ازبکستان و تاجیکستان تفاوتی ندارد به طوری که آن را به قیمت پنبه خارجی یا حداکثر ۴ تا ۵ درصد کمتر خریداری می‌کنند که یکی از علل آن را می‌توان خالص فروشی پنبه خارجی و فروش پنبه داخل با ظرف را اعلام کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا