حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درست بود اما باید زودتر اتفاق می افتاد

  کد خبر: 13050195065

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلایل مالی بودجه‌ای، نبود تخصیص بهینه منابع، نبود بازتوزیع رفاه و رانت گسترده گزینه مناسبی از سوی دولت سیزدهم بوده است و خیلی زودتر باید از اقتصاد ایران حذف می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علی صادقین، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادها و رانت‌های زیادی را به‌دنبال داشت و کمکی به توزیع درآمد، کاهش قیمت‌ها و افت نرخ تورم در دوره‌ مورد اجرا نکرد، در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت:‌ بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی موسسات رسمی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بخش قابل توجهی از ارز ۴۲۰۰ تومانی که از طرف تولیدکنندگان یا واردکنندگان دریافت می‌شد عملا با قیمت بالاتری در سطح جامعه به مردم فروخته ‌شد. به بیانی دیگر، بازتوزیع درآمد از طرف دریافت‌کننده به خریدار و رفاه جامعه عملاً دیده نشد.

او با تاکید براینکه نوع تخصیص منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی غیر بهینه بود، افزود: بخش‌هایی که مشمول دریافت ارز  ۴۲۰۰ تومانی شدند بعضا بدون داشتن مزیت نسبی و مزیت رقابتی، منابع قابل توجهی را از آن خود کردند و با این اقدام عملا نقدینگی و منابع را به سمت بخش‌های غیر مولد و نه بخش‌های مزیت‌دار و مولد سوق دادند.

 صادقین، فساد در بخش تولید، نبود تخصیص مناسب ، کسری بودجه گسترده و ایجاد بار مالی برای دولت را نتیجه ارز چند نرخی دانست و گفت‌: چند نرخی شدن ارز باعث شده بود دولت بخش قابل توجهی از بودجه و منابع ارزی را در شرایط تحریمی به بخش‌ کالاهای اساسی اختصاص دهد تا بتواند به نوعی تورم را کنترل و از شو‌ک‌های آینده جلوگیری کند.

او با تاکید براینکه این اقدامات اما نتایج معکوسی به دنبال داشت، گفت: در واقع ارز چند نرخی نه تنها نتوانست تورم را کنترل و از شوک‌های آینده جلوگیری کند که با کوچکترین تغییراتی شاهد بروز شوک‌های بیشتری بودیم.

این تحلیلگر و کارشناس اقتصادی، نبود تعادل در درآمد و هزینه دولت را دستاورد دیگر ارز چند نرخی ذکر کرد و توضیح داد: با افزایش قیمت‌های جهانی به واسطه جنگ روسیه و اوکراین بارمالی بیش از پیش بر دوش دولت سنگینی کرد و هزینه‌های دولت به طور فزاینده‌ای افزایش یافت.

صادقین با بیان‌اینکه سرقت ارز به واسطه واردات از دیگر چالش‌های ارز چند نرخی بود، بیان داشت: زمانی که بخشی از منابع ارزی از طرف صادرکننده به سمت کالاهای اساسی سوق داده شود، تمایل به اعطای ارز از طرف صادرکننده به این بخش وجود نخواهد داشت.بنابراین در سال‌های گذشته نه تنها قیمت‌گذاری‌ها‌ مناسب با هزینه‌ها نبود بلکه شاهد نوعی خروج ارز از چرخه اقتصاد کشور بودیم.

او با تاکید براینکه مجموعه این عوامل دست به دست داد تا دولت سیزدهم مانع از ادامه این روند شود، گفت: از همین رو، دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جراحی اقتصادی را کلید زد تا از این طریق بساط فساد و رانت از اقتصاد کشور برچیده شود.

صادقین اقدام دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط فعلی را مناسب خواند و تاکید کرد: از منظرعلم اقتصادی قطعا حذف ارز ۴۲۰۰ بنا به دلایل مالی بودجه‌ای، نبود تخصیص بهینه منابع، نبود بازتوزیع رفاه و رانت گسترده گزینه مناسبی بوده است و خیلی زودتر باید از اقتصاد ایران حذف می‌شد.

خروج از نسخه موبایل