حذف پروازها در مسیرهای کوتاه فرانسه بر اساس قانون اتحادیه اروپا

  کد خبر: 120901111216

ترجمه: محمود نواب مطلق

اتحادیه اروپا با حذف پروازهای داخلی فرانسه در مسیرهای کوتاهی که امکان تردد آنها با قطار در کمتر از دو و نیم ساعت امکانپذیر است موافقت کرد. این اقدام برای پروازهای مواصلاتی نیزاِعمال می‌شود.

براساس تصمیمی که روز جمعه ۲دسامبر(۱۱آذر) در «روزنامه رسمی» اتحادیه اروپا منتشر شد بروکسل با رعایت برخی ملاحظات تصویب کرد پروازهای داخلی فرانسه برای مسیرهای کوتاهی که امکان تردد در آنها با قطار طی کمتر از دوونیم ساعت ممکن است؛ حذف شود.

این اقدامات که در چارچوب اجرای قوانین اقلیمی سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰)  انجام می‌شود و پس از سه سال مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پروازهای مواصلاتی نیز مشمول این قانون می‌شوند.

مقامات اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کردند در دسامبر۲۰۲۱(آذر ۱۴۰۰) بررسی دقیقی در مورد این اقدام انجام داده‌اند. اقدامی که مورد بحث جدی اتحادیه فرودگاههای فرانسه و شاخه اروپایی شورای بین‌المللی فرودگاه ها است.

آنها معتقدند این اقدام، تبعیضی آشکار میان فعالان حمل و نقل درحوزه فرودگاهی میان فرودگاه «ارولی پاریس» و فرودگاه های لیون، نانت و بُردو به وجود می آورد.

این درحالیست که گفتگوهای زیادی میان دولت فرانسه و کمیسیون اروپا درمورد انطباق این اقدامات با مصوبات اقلیمی اتحادیه اروپا صورت گرفته است. در این مسیر فرانسه مجبور شد از معافیتی که قانون برای پروازهای مواصلاتی پیش‌بینی کرده بود نیز صرف نظر کند.

چراکه کمیسیون اروپا اعتقاد دارد استفاده از این معافیت برهم زننده تعادل رقابتی میان شرکتهای حمل‌ونقل هوایی «به ویژه آنهایی خواهد بود که ساختار اقتصادیشان بر محور مسافران پروازهای مواصلاتی چیده نشده است.»

براساس قوانین اقلیمی اتحادیه اروپا، شرکتهای حمل ونقل هوایی در اروپا «زمانیکه مشکلی جدی در موضوع محیط زیست پدید می آید،هر یک از کشورهای عضو باید استفاده از حقوق مقرر خود در حوزه حمل‌ونقل را محدود کنند ویا از آن صرف نظر کنند.

به‌ویژه زمانیکه راههای حمل‌ونقل رضایت بخش دیگری دراین موارد موجود باشد.»

درعین حال قانون تصریح می‌کند این قبیل اقدامات نباید« تبعیض آمیز، برهم زننده تعادل رقابتی میان فعالان این عرصه و بیش از حد ضرورت محدود کننده باشد.»

مدت اجرای این قانون سه سال تعیین شده است و تصریح شده پس از این مدت مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

«کِلِمان بُم» نماینده وزیر حمل ونقل فرانسه در بیانیه‌ای با تمجید از این قانون معتقد است اجرای آن« گامی بزرگ و مؤثر دراجرای سیاستهای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهد بود.»

او همچنین بر این باوراست:« اجرای این قانون برداشتن گامهای عملی بعدی در ممنوعیت پروازدر مسیرهای کوتاهی که امکان تردد با قطار در زمانی کمتر از دو ونیم ساعت امکان پذیر است را تسهیل می کند.» او در ادامه می گوید:« من مفتخرم که فرانسه در اجرای این قانون پیشتاز است.»

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل