کد خبر: 02080050884
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارروزنامهصفحه یک

حمل‌ونقل؛ مانع افزایش عرضه زغال سنگ و گاز روسیه به چین

 پکن در حال مذاکره با مسکو برای افزایش تحویل سوخت‌های فسیلی به چین است. سفیر روسیه در چین می گوید، با وجود آمادگی روسیه برای همکاری مشکلات حمل و نقل ممکن است مانع این تلاش ها شود.

آندری دنیسوف، سفیر روسیه در چین، این هفته به خبرنگاران گفت: «اقتصاد چین به سرعت از بحران ناشی از همه‌گیری در حال بهبود است اما ناتعادلی‌های خاصی وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را پنهان کند. طبق پیش‌بینی‌هایی که در رسانه‌ها می‌بینیم، زمستان سردی در پیش است. شمال شرقی، که به ما نزدیکتر است، ممکن است با کمبود مواجه شود. به همین دلیل، واقعاً از ما می‌خواهند که امکان افزایش عرضه را در نظر بگیریم. که ما البته آماده‌ایم.»

او افزود: «علاوه بر زغال سنگ، ما محصول جدیدی داریم که سال گذشته تولید شده است: گاز طبیعی. سال گذشته ما آن را به صورت آزمایشی از طریق خط لوله گاز پاور سیبریا تأمین کردیم و میزان عرضه را به حدود ۵ میلیارد متر مکعب رساندیم. امسال قصد داشتیم آن را به ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش دهیم، اما هنوز نمی توانیم همه چیز را به ظرفیت کامل برسانیم.»

دنیسوف خاطرنشان کرد: اگرچه مقامات روسی افزایش تحویل گاز را بیان کرده‌اند، مسائل خاصی همچنان باقی است.”

او گفت: «این مسئله تنها به عنوان یک مشکل دولتی نیست، بلکه مشکل شرکت‌های معادن و حمل‌و‌نقل است. برخی مشکلات ما نه تنها از نظر حجم، بلکه از نظر قابلیت حمل‌و نقل و تجهیزات گذرگاه‌های مرزی است.»

این مقام مسئول در مورد حمل‌و‌نقل جاده‌ای مرزی کالا به دلیل تشدید کنترل های بهداشتی و اپیدمیولوژیکی توضیح داد: «قبل از همه‌گیری، ۱۲۰ خودرو در یک زمان اجازه عبور از گذرگاه‌های مرزی را داشتند، اما اکنون فقط ۴۰ دستگاه مجاز هستند.»

دنیسوف خاطرنشان کرد: «پل جاده‌ای جدید مرزی بلاگووشنچنسک-هیهه و پل راه آهن در گذرگاه مرزی نیژلنسنکوی-تونگ جیانگ می‌توانند روند تحویل را به میزان قابل توجهی تسهیل کنند. با این حال، هیچ یک از گذرگاه‌های پل هنوز راه‌اندازی نشده است.

دنیسوف خاطرنشان کرد: «هر دو طرف (هم چینی ها و هم ما) اکنون به این فکر می‌کنند که چگونه راه‌اندازی این دو گذرگاه پل را سازماندهی کنند. پل راه آهن احتمالا کمک زیادی به تجارت زغال سنگ خواهد کرد.»

مقامات چندین استان چین، عمدتا در شمال شرق این کشور، از اواسط سپتامبر ( اواخر شهریور) تلاش کرده‌اند تا با قطعی برق و اختلال در گرمایش که به دلیل کمبود و گرانی زغال سنگ و همچنین افزایش قیمت گاز طبیعی به وجود آمده است، مقابله کنند. برای جلوگیری از قطع برق، ۲۰ استان چین در ماه گذشته محدودیت‌هایی را برای مصرف برق، هم برای شرکت‌های صنعتی و هم برای خانوارها اعمال کرده‌اند.

در نتیجه، چین تلاش کرده است با افزایش واردات سوخت‌های فسیلی وضع را تثبیت کند. تنها در ماه سپتامبر واردات زغال‌سنگ با رشد ۷۶ درصدی به ۳۲.۸۸ میلیون تن رسید.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا