کد خبر: 09060044226
اقتصاداقتصاد کلان

خاندوزی مطرح کرد؛ انحراف پول از بخش واقعی یعنی تخریب اقتصاد

خاندوزی گفت: انحراف پول از بخش واقعی یعنی تخریب اقتصاد و مسئله فقط کمیت خلق پول نیست و کیفیت آن نیز مهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسان خاندوزی امروز در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی گفت: میزان کمک بانک‌ها از تولید بستگی به درک ما دارد.

به دلیل نقش بانکی بانک‌ها در تامین مالی در اقتصاد، باید پرسید بانکی که با بدهکار کردن خود کار می‌کند آیا اعتبار جدید صرف بخش‌های مولد و فعالیت‌های کارآفرینانه و مورد تقاضای مردم شده یا صرف امور غیرمولد؟ همچنین بانک قدرت خود را صرف ساخت و یا خراب کردن چه واقعیتی در اقتصاد ایران کرده است؟

وزیر اقتصاد گفت: ممکن است یک بانک منابع خود را صرف فروشگاه‌های بزرگ مقیاس کند و هزاران میلیارد نقدینگی جدید را صرف این کار کند و یک بانک پرداخت حقوق در نهادی را دنبال کند و ممکن است یک بانک دیگر بهره به سپرده‌هایی بدهد که اما به ازاء آن در سمت راست ترازنامه بانک‌ها دارایی واقعی وجود ندارد؛ بنابراین مسئولیت بانک در آثار سوء چنین تصمیم‌هایی چیست؟

خاندوزی توضیح داد: سوال این است که بانک از قدرت خلق پول خود برای چه ساخت‌ها و تخریب‌هایی استفاده می‌کند؟ انحراف پول از بخش واقعی یعنی تخریب اقتصاد و مسئله فقط کمیت خلق پول نیست و کیفیت آن نیز مهم است و بانک‌ها باید به نحوی هدایت شوند که نقش سازنده پول در کانون توجه آن‌ها باشد. محور دوم حکمرانی شرکتی است. اگر منافع بانک‌ها اقتضا نکند که وارد حمایت از تولید شوند، چه خدماتی متوجه آن‌هاست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا