کد خبر: 07070048167
اقتصادکشاورزی

خرید و فروش حواله صادرات سیب رونق گرفت/ قیمت هر کیلو انار ۲۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: بنابر بخشنامه اخیر وزارت جهاد، خرید و فروش حواله صادرات سیب از سوی دلالان رونق گرفت‌.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به سیاست واردات موز اظهار کرد: بنابر بخشنامه اخیر معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت، فرآیند ثبت سفارش واردات موز در قبال صادرات سیب منجر به ایجاد رانت شده است به طوری که تریلی ۱۰۰ میلیون تومان حواله خرید و فروش می شود.

او افزود: با توجه به برداشت سیب، حواله سیب های قبلی که صادر نشده در دست دلالان است که این‌امر ایجاد رانت می‌کند.

موز گران شد

دارایی نژاد قیمت کنونی هر کیلو موز در میدان مرکزی را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: طی ۸ ماه اخیر قیمت موز را در میدان ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان ثابت نگه داشتیم که بنابر بخشنامه اخیر، قیمت موز نوساناتی داشته است که با این وجود پیش بینی می شود که قیمت هر کیلو موز از ۱۰ مهر به ۳۰ هزار تومان در میدان برسد، در حالی که طی ماه های قبل با واردات موز بازار داخل را تنظیم می کردیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی ادامه داد: با افزایش قیمت موز از ۱۰ مهر برآورد می شود که قیمت تمامی محصولات کشاورزی بالا رود.

او قیمت کنونی هر کیلو انجیر زرد را ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ هر کیلو انجیر سیاه را ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، انگور بی دانه قرمز را ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، انگور بی دانه سفید ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، آلو سانترال ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، خیار اصفهان ۴ تا ۸ هزار تومان، خیار گلخانه ۶ تا ۱۰ هزار تومان، سیب گلاب پاییزه ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و سیب لبنانی ۹ تا ۱۵ هزار تومان است.

محصول قیمت هر کیلوگرم
انجیر زرد ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان
انجیر سیاه ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان
انگور بی دانه قرمز ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان
انگور بی دانه سفید ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان
آلو سانترال ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
خیار اصفهان ۴ تا ۸ هزار تومان
خیار گلخانه ۶ تا ۱۰ هزار تومان
سیب گلاب پاییزه ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
سیب لبنانی ۹ تا ۱۵ هزار تومان

 

دارایی نژاد ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو شلیل سیبی با نرخ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، شلیل شمس ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان، گلابی شاه میوه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، لیموشیرین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، انار شیراز ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، و نارنگی ژاپنی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها عرضه می شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به دلایل گرانی هندوانه در بازار بیان کرد: امسال کشت هندوانه به علت مشکلات کم آبی نصف سال گذشته بود، هم اکنون عرضه هندوانه از بهبهان و همدان در حال انجام است که با عرضه محصول از اهواز و دزفول از دهم مهر بازار متعادل می شود.

محصول قیمت هر کیلوگرم
شلیل سیبی  ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
شلیل شمس ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان
گلابی شاه میوه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان
لیموشیرین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان
نارنگی تخم ژاپنی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان
انار شیراز ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
موز ۲۸ هزار تومان

 

او قیمت کنونی هر کیلو لیموترش سنگی را ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو لیموترش جهرم ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، گوجه فرنگی بوته رس ۴ تا ۶ هزار تومان، کاهو پیچ سالادی ۷ تا ۹ هزار تومان، کاهو رسمی ۷ تا ۱۰ هزار تومان، پیاز قرمز ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز زرد ۴ تا ۵ هزار تومان و سیب زمینی ۳ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

دارایی نژاد قیمت کنونی هر کیلو هویج در میدان مرکزی را ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم ازدیاد عرضه، تقاضا نسبت به قبل کاهش یافته است.

محصول قیمت هر کیلوگرم
لیموترش سنگی ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان
لیموترش جهرم ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان
گوجه فرنگی ۴ تا ۶ هزار تومان
کاهو پیچ سالادی ۷ تا ۱۰ هزار تومان
کاهو رسمی ۷ تا ۱۰ هزار تومان
پیاز قرمز ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان
پیاز زرد ۴ تا ۵ هزار تومان
سیب زمینی ۳ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان

 

این مقام‌مسئول ادامه داد: با وجود ۶۶ قلم‌ محصولات کشاورزی، بارها پیشنهاد داده ایم که واردات موز در قبال تمامی‌ محصولات کشاورزی انجام شود تا ضمن حمایت از کشاورز سیب زمینی کار، صیفی کار ی هم ارز آوری نصیب کشور کند که این‌امر منجر به رونق تولید می شود.

او در پایان تصریح کرد: اگر واردات موز در قبال صادرات تمامی محصولات کشاورزی انجام شود، قیمت هر کیلو موز ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش می یابد، در غیر این صورت از ۱۰ مهر به بعد قیمت افزایش می یابد، به همین‌خاطر از وزیر جهاد تقاضا داریم که به حرف های کارشناسی ما گوش دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا