کد خبر: 04030029144
بورسروزنامه

خوان‌پایه، کارشناس بازار سرمایه: باید فکر عاجلی برای نرخ بهره و ارز کنیم

یک کارشناس بازار سرمایه، اوضاع اقتصادی کنونی کشور را با توجه به تورم بالا بسیار حساس دانست و پیش‌بینی کرد ادامه این روند سبب بحران‌های اجتماعی می‌شود.

علی خوان‌پایه در گفت‌وگو با عصر اقتصاد درباره پیش‌بینی روند بازار سرمایه گفت: باید چند سناریو را در نظر بگیریم. اگر نرخ بهره کاهشی باشد، بورس در مدت کوتاه‌تری می‌تواند به ثبات برسد. به عنوان مثال سهمی مانند ملی مس ایران برای سال جاری دارای سود ۲۰۰ و قیمت ۱۲۰۰ تومانی است. به عبارت دیگر، P/E این شرکت ۶ است. این روزها سود بانکی حدود ۱۸ درصد است که اگر این نرخ بانکی تا ۱۲کاهش یابد. P/E بازار سرمایه نیز می‌تواند تا مرتبه ۷ یا ۸ افزایش پیدا کند که در این صورت قیمت سهام مس تا هزار و پانصد تومان قابلیت رشد دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بر لزوم هدایت درست نقدینگی پس از کاهش نرخ سود تاکید کرد و ادامه داد: کاهش نرخ سود سبب کاهش قیمت تمام‌شده پول برای واحدهای تولیدی، رشد قدرت رقابت با محصولات وارداتی و در نهایت افزایش قدرت خرید جامعه می‌شود.

خوان‌پایه از تثبیت نرخ ارز به عنوان سناریوی دوم نام برد و اضافه کرد: دلیل اصلی رشد اقتصد دو کشور چین و امارات ثبات نرخ ارز است به طوری‌که کشور چین به مدت چند سال مانع از افزایش نرخ ارز شد.

او بیان کرد: این روزها نرخ واقعی ارز در محدوده ۱۸هزار تومان است. همچنین با توجه به مذاکرات صورت‌‎گرفته در وین دورنمای گشایش اقتصادی و افزایش فروش نفت وجود دارد که این عوامل موجب ورود ارزهای خارجی به کشور می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه روند تورم فعلی سبب خارج شدن مصرف‌کننده از بازار و به تبع آن، تولیدکننده از جریان تولید توصیف و اظهار کرد: از یک سو، مصرف‌کننده به علت نداشتن توان مالی مناسب از خرید اجناس ناتوان است و از سوی دیگر، تولیدکنندگان نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تقاضا تیراژ تولید را کاهش داده‌اند که در نهایت این امر به افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش سودآوری منجر می‌شود.

او اضافه کرد: نمونه بارز این رشد قیمت‌ها در بازار مسکن قابل مشاهده است که گروهی از مستاجران مجبور شده‌اند به حاشیه شهر نقل مکان کنند.

خوان‌پایه عنوان کرد: رشد افسارگسیخته تورم سبب شده است که ما در برزخ قرار گیریم. این روزها نیاز به کنترل دستوری نرخ ارز داریم همانطور که در دوره اول روحانی توانستیم تورم را کنترل کنیم.

او عقیده دارد: بروز ابرتورم بعدی سبب بحران‌های بزرگ اجتماعی را به دنبال خواهد داشت پس باید فکر عاجلی برای نرخ بهره و ارز کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون نیاز به طراحی ابزارهای جدید وجود دارد، اضافه کرد: تمام عقلای کشور از هر گرایش باید با هم به یک اجماع برسند. جنگ اقتصادی تعبیر درستی از روزگار ماست. برای فردی که حدود دو تا سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد و چند ماه را نیز بیکار است، ادامه این روند سبب افت فاکتورهای وطن‌پرستی، امید و… می‌شود.

خوان‌پایه درباره بازار سرمایه اظهار کرد: بورس زمانی وارد فاز رونق می‌شود که درآمد اکثریت جامعه افزایش یابد. اگر قدرت خرید جامعه رشد پیدا کند می‌توان به افزایش فروش شرکت‌های خدماتی، تولیدی یا خودروسازی امید داشت؛ در غیر این صورت، حتی با رشد تیراژ اتفاقی در میزان سودآوری شرکت‌ها نمی‌افتد.

او یادآور شد: افزایش قیمت ناشی از تورم سبب رشد سود اسمی شرکت‌ها شده است؛ در حالی که قدرت خرید شرکت‌ها و جامعه کاهش یافته است

خوان‌پایه مطرح کرد: اعتماد به بازار نه با خریدهای عمده بلکه با تزریق منابع مالی و گسترش ابزارهای جدیدی نظیر آتی سهام، اختیار سهام، صندوق‌های ETF همراه با آموزش‌های تکمیلی و تسهیل خرید اعتباری سهام در بورس قابل ترمیم است.

او با انتقاد از نرخ سود حدود ۱۸درصدی تسهیلات از سوی کارگزاران افزود: اگر به این نرخ حدود ۱.۵درصد کارمزد را اضافه کنیم دیگر با این نرخ‌ها گرفتن وام توجیه اقتصادی ندارد؛ مخصوصا اگر الزام تعدادی از کارگزاران به مشتریان خود را که آنان را مکلف می‌کنند در طول یک‌ماه باید چند بار نیز گردش مالی داشته باشند تا بتوانند دوباره وام خرید سهام دریافت کنند، به این شرایط اضافه کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاح ساختار مالی کشور امروز باید در اولویت قرار بگیرد، یادآور شد: حتی اگر گشایش اقتصادی به واسطه مذاکرات حاصل شود اما این درآمدها مانند دوره‌های قبل به محل یارانه و مصارف زودگذر تخصیص یابد، امسال یا سال بعد با بحران مواجه می‌شویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا