کد خبر: 241201124334
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

خودروهای تراز اول در مسیر جاده مخصوص

ناعمه شاهوردیلو

مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو سه محور اساسی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و توسعه سبد محصولات به خصوص محصولات ملی یکی از این محورها است.

پس از توقف تولید برخی خودرو‌های پرتیراژ قدیمی‌همچون پژو ۴۰۵ و سمند که در برهه‌ای از زمان جزو محصولات پرفروش و پرتقاضای ایران خودرو به شمار می‌رفت، باید گزینه‌های مناسبی به سرعت جایگزین این خودروها شوند تا ضمن کسب رضایت مشتریان، بازار فروش محصولات حفظ و حتی بیشتر شود.

در همین راستا، گروه صنعتی ایران خودرو تنوع سبد محصولات را در دستور کار خود قرار دارد و به جهت بار سنگین تحریم‌ها و همچنین در اختیار داشتن نیروی کار ماهر و خبره، توسعه محصولات ملی و تولید داخل در اولویت قرار گرفت و تولید و عرضه خودرو‌های به روز و متنوع را به سرعت عملیاتی کرد.

در این خصوص، حتی بازار تاکسی کشور را نیز در تیررس قرار داد و خودروی سورن پلاس که از کیفیت و امکانات بالایی برخوردار است، جایگزین تاکسی‌های کنونی شد و به نوعی، نیاز شبکه حمل‌ونقل عمومی‌کشور را نیز تامین کرد و سطح ناوگان تاکسیرانی را ارتقا داد.

اکنون محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، دنا پلاس، آریسان ۲ و تارا جزو خودروهای بومی‌و اختصاصی ایران خودرو محسوب می‌شوند و در نسخه‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

البته در برنامه کاری مدیریت شرکت اضافه شدن دو مدل کراس اوور ری‌را و‌هاچ بک TF21 در سال ۱۴۰۲ گنجانده شده تا مجموعه کاملی از سبد خودروهای کلاس B و C در تیپ‌های مختلف برای همه سلیقه‌ها تولید شود.

از این نکته نباید غافل شد که اجرای برنامه توسعه سبد محصولات ملی، یک استراتژی مهم و قدمی‌ بزرگ در مسیر افزایش سهم بازار و رشد درآمدزایی است و با متنوع‌سازی محصولات به خصوص تولیدات ملی و داخلی، طیف گسترده‌ای از مشتریان را دربر خواهد گرفت و استقبال از تولیدات جاده مخصوص چه در داخل و چه در خارج از کشور بیش از پیش خواهد شد.

به همین جهت می‌توان گفت که خودروی کراس اوور ری‌را گزینه‌ای از پیش برنده است و متقاضیان قابل توجهی خواهد داشت و‌هاچ بک TF21 نیز به واسطه جایگاه قیمتی و کلاس ابعادی نگاه‌های بسیاری را به سمت خود خواهد کشاند.

در کنار این خودروها رانا، سورن، دنا و تارا نیاز طیف گسترده‌ای از مشتریان خودروهای کلاس B و C را به سمت خود خواهد کشاند و با تغییراتی که در وانت آریسان۲ صورت گرفته و با توجه به قیمتی رقابتی آن، سهم مناسبی از بازار خودروهای سبک باری شهری را کسب کرده است.

همچنین در خودروهای کلاس‌ها بالاتر، خانواده کراس اوورهای‌ هایما به عنوان پرتیراژترین کراس اوورهای تولیدی در کشور، با مدل جدید ۸S جوابگوی بازار خواهد بود و با تولید نخستین خودروی خانوادگی ۷ نفره‌ هایما در سایت خراسان ایران خودرو یعنی هایما ۷X، کلاسی جدید در این بخش شکل می‌گیرد که احتمالا طیف تازه ای از مشتریان را به سمت تولیدات ایران خودرو جذب خواهد کرد.

علاوه بر این، واحد تحقیق و توسعه ایران خودرو سبد جامعی از تازه‌های خودرویی را در دست دارد و آماده تنوع بخشی به تیپ خودروهای موجود است.

این تنوع به واسطه آپشن‌ها و تکنولوژی‌های جدید مانند ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سنسور نور و باران، پیشرانه جدید سه سیلندر، موتور جدید EFP و گیربکس‌های جدید AMT و اتوماتیک دو کلاچه و معمولی AT، گسترده‌تر شده و باید منتظر دستاورد‌های جدیدی در این زمینه از سوی آبی پوشان جاده مخصوص باشیم.

تغییر و بهینه‌سازی ترکیب تولیدات ایران خودرو گام مهمی‌ در کاهش زیان‌دهی تولید و جایگزینی خودرو‌های سودده و با کیفیت با خودرو‌های زیان‌ده و بی کیفیت محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که این خودروساز در مسیر درست حرکت می‌کند و افزایش سهم برند ملی در سبد محصولات ایران خودرو اتفاق خوبی است که چشم انداز روشنی برای دستیابی به رکورد تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده را فراهم کرده است.

مجموع ارزیابی‌ها حاکی از آن است که حرکت ایران خودرو به سمتی است که از وابستگی خارجی خود بکاهد و به سمت فناوری و دانش تولید داخل با تکیه بر توان داخلی، گام بردارد و بدین صورت ضمن افزایش تولید داخلی و رشد اشتغال‌زایی، به یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو به بازارهای منطقه تبدیل می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا