کد خبر: 29119916184
بازرگانیروزنامه

درخواست اتاق بازرگانی تهران از وزیر صمت: تصویب سریع‌تر پیش‌نویس برگشت ارز در کمیته ماده ۲

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درخواست کرد که وزیر صمت هر چه سریع‌تر پیش‌نویس مورد تایید دولت و بخش خصوصی را در کمیته ماده دو مصوب کند تا بتوانند از این طریق تا پایان سال ۹۹ به جمع‌بندی نهایی برای تعیین تکلیف پرونده‌های بازگشت ارز صادراتی برسند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد لاهوتی دیروز در بیستمین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با توضیح فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: وزیر وقت صنعت فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه را به اتاق‌های بازرگانی ایران و شهرستان‌ها واگذار کرده است که این اتفاق خوبی است.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، امسال ۴۰درصد ریزش درخواست حضور صادرکنندگان در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را داشتیم. در سال‌های گذشته به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰پرونده دریافت می‌کردیم در حالی که امسال ۴۰پرونده دریافت شده که این کاهش به منزله نارضایتی از وضع موجود کسب و کار است.

لاهوتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد بخش خصوصی بیشتر تلاش خود را برای گذراندن امور روزمره و رفع موانع و مشکلاتی می‌کند و کمتر وقت خود را در این چنین موضوعاتی صرف می‌کند.

او با بیان اینکه در روز ۴ اسفند صادرکنندگان نمونه استان تهران معرفی می‌شوند، گفت: در این مراسم ۱۴ شرکت به عنوان صادرکننده نمونه استان تهران مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

لاهوتی گفت: کاهش دریافت پرونده در استان تهران به عنوان بزرگترین اتاق بازرگانی کشور جای تامل دارد و حاکی از آن است که ما باید به عنوان نمایندگان بخش خصوصی و همچنین مسئولان به عنوان حاکمیت نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و عملکردهای خود فکر و تلاش کنیم تا امید را به تولید و صادرات برگردانیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: از سال ۹۷ با دلیل خروج آمریکا از برجام و شدت گرفتن تحریم ها اوضاع ارزی کشور با محدودیت مواجه شد و دولت به ناچار برای مدیریت منابع ارزی مجبور شد، شرایط واردات و صادرات را مدیریت کند.

لاهوتی اظهار کرد: با توجه به سیاست کنترل منابع ارزی، صادرات به برخی از کشورها محدود شد و از یک طرف دریافت وجوه ارزی با مشکل مواجه شد و لذا براساس قانون برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور روش‌های اعلامی برای بازگشت ارز هزینه بیشتری را به صادرکنندگان برای دور زدن تحریم‌ها اعمال کرد.

او با عنوان اینکه از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۰۰ بخشنامه صادر شده است، گفت: هر بخشنامه، بخشنامه قبلی را نقض کرده و در نهایت نتوانسته‌ایم، به یک نقطه واحد برسیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: مشکلات جدی برگشت ارز پابرجا است و کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت جلسات متعددی برگزار کرده است که بر مبنای آن، پیش‌نویسی از حدود دوماه پیش تهیه و از سوی تمامی نمایندگان کارگروه اقدام ارزی امضا شده است، اما برای ابلاغ آن نیازمند مصوبه کمیته ماده دو دولت هستیم. در حالی که ما در پایان سال ۹۹ هستیم، اما هنوز بازگشت ارز صادراتی سال ۹۷ ابهام دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: در صورت تصویب این پیش‌نویس در کمیته ماده دو، صادرکنندگان و واردکنندگان در مورد تامین ارز و مواد اولیه خود اطمینان خاطر خواهند داشت.

ابلاغ سریع‌تر تصمیمات جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد: تصمیمات جلسۀ ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بارقه امید ایجاد کرداما این بخشنامه نیز چون با رویکرد واردت بود و می‌تواند برای صادرات مشکل‌ساز شود اما می‌خواهیم زودتر ابلاغ شود.

در جلسه۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بندی آمده مبنی بر اینکه هر تولیدکننده‌ای که صادرات نیز انجام می‌دهد، می‌تواند ۵۰درصد ارز خود را برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود اختصاص دهد و ۵۰درصد دیگر آن را باید به سامانه نیما بدهد که این تقسیم‌بندی مورد تأیید اتاق ایران نبود.

لاهوتی گفت: از وزیر اقتصاد می‌خواهیم به رغم مشکلات تصمیمات جلسه ۱۷۷ هر چه سریع‌تر پیش‌نویس آن ابلاغ شود تا هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان از منابع ارزی اطمینان داشته باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا