کد خبر: 08060044155
سلامت و رفاه

در روز‌های گرم تابستان آب سرد نخورید!

دانشمندان می‌گویند مصرف آب یخ در تابستان می‌تواند عوارض جدی به ویژه برای کودکان داشته باشد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ساینس اینفو، گرمای هوای تابستان گرچه دارای طرفدارانی است، اما متاسفانه باعث آسیب پذیری کودکان در برابر بیماری‌های تنفسی می‌شود. این موضوع نه تنها به خاطر گرمای بالای هوا، بلکه به دلیل ناآگاهی نسبت به مسائل مرتبط با دهان است.

برای مثال، یکی از مسائل عجیب درباره گلو درد این است که شایعات زیادی برای نحوه درمان آن در میان مردم وجود دارد. برخی مردم تصور می‌کنند مصرف آب یخ باعث تشدید گلو درد شده و برخی دیگر بر این باورند با مصرف آب سرد می‌توان این بیماری را درمان کرد.

با این حال، متخصصان می‌گویند مصرف آب یخ یک باور عامیانه اشتباه برای درمان گلو درد است. بسیاری از بیماری‌هایی که انسان در طول عمر خود آن را تجربه می‌کند بدون نیاز به مصرف دارو و به وسیله سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد.

مصرف آب یخ در درمان گلودرد موثر نیست

حقیقت این است که مصرف آب یخ نه تنها در درمان گلودرد موثر نیست، بلکه می‌تواند باعث آسیب پذیری بیشتر کودک برای ابتلا به گلودرد شود. اگر فرد دارای رژیم غذایی غنی از مواد مغذی باشد، بدن توانایی آن را دارد که بدون مصرف دارو این بیماری را درمان کند.

با این حال، در کودکان در صورتی که پس از ۲ روز گلو درد تسکین نیافت و برای مدت طولانی این درد ادامه داشت تجویز دارو انجام می‌شود. در صورت عدم درمان گلو درد، این بیماری می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی تری مانند روماتیسم قلبی در کودکان شود.

متخصصان تاکید دارند افراد باید به جای نوشیدن آب یخ، از آب خنک استفاده کنند. منظور ما از آب خنک آبی است که درجه حرارت آن ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. سعی کنید خود را به مصرف آبی با این درجه حرارت عادت دهید. نوشیدن آب یخ (۸ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند گلو درد و ورم لوزه‌ها شود.

همچنین نوشیدن آب خنک به کودکان این امکان را می‌دهد که حجم آب بیشتری بنوشند و بدن خود را در روز‌های گرم تابستان خنک نگه دارند. با این حال، نوشیدن آب یخ خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را در کودکان افزایش می‌دهد.

به طور طبیعی در گلوی ما باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که در زمانی که بدن انسان سالم است حجم آن‌ها بسیار ناچیز است. زمانی که درجه حرارت در محیط گلو با مصرف آب یخ کاهش می‌یابد، این امر به این باکتری‌ها اجازه رشد داده و باعث بروز بیماری می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا