کد خبر: 12119914340
اخبار شرکت ها

در نشست مشترک معاونان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت تأکید شد: تجهیز مراکز مهارت آموزی و اجرای مراکز جوار و بین کارگاهی آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرک‌های صنعتی کشور

در نشست مشترکی که روز شنبه با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، آخرین وضعیت گسترش مهارت آموزی در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور هم اندیشی شد.

معاونان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت برای بررسی راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرک‌های صنعتی کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست مشترکی که روز شنبه با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، آخرین وضعیت گسترش مهارت آموزی در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور هم اندیشی شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست از تأسیس و اجرای مراکز جوار و بین کارگاهی آموزش فنی و حرفه‌ای در تعدادی از شهرک‌های صنعتی کشور به‌صورت پایلوت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

علی اوسط هاشمی با اشاره به این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بین دستگاه‌های دولتی پل ارتباطی مناسبی برای صیانت از مهارت شاغلین و تأمین نیروی ماهر در کشور است، گفت: با همکاری دو سازمان می‌توان زمینه خوبی برای ارائه آموزش‌های مهارتی مستمر و به‌روز شاغلین و شغل پایدار در صنعت ایجاد کرد.

وی افزود: نقش نیروی کار ماهر مورد نیاز جامعه بر کسی پوشیده نیست و رقابت برای استخدام نیروی ماهر همواره بین کارفرمایان و صنایع وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: نقش شهرک‌های صنعتی در تأمین نیروی توانمند بدیهی است، و توانمندی شاغلان باید متناسب با سرعت پیشرفت فنآوری ارتقاء و به‌روزرسانی شود تا از مدار کار خارج نشوند.

اوسط هاشمی به ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی برای ارزیابی صحیح نیروی انسانی نیز اشاره کرد و ادامه داد: داشتن گواهینامه مهارت در شهرک‌های صنعتی باید به یک الزام تبدیل شود، زیرا انسان ماهر محور توسعه در برنامه هر کشوری است.

وی یادآور شد: می‌توان از محل قانونی تبصره (۲) ماده (۳۸) استفاده از مالیات برای ایجاد و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یک راهکار اجرایی استفاده نمود تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، شهرک‌های صنعتی به مراکز مهارت آموزی مبدل شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از سنجش صلاحیت حرفه‌ای و اعتبار گواهینامه‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در فراسوی مرزها سخن گفت و افزود: به‌عنوان آغاز فعالیت دو دستگاه، یکصد شهرک صنعتی با هدف سرمایه گذاری نیروی انسانی و مهارت آموزی به گروه مخاطب، سنجش صلاحیت و عیار مهارتی آنان مشخص می‌شود.

اوسط هاشمی اضافه کرد: این امر علاوه بر شناسایی افراد فاقد مهارت، این امکان را فراهم می‌کند که بانک اطلاعاتی جامعی از نیروهای شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: تحقق این موضوع می‌تواند پایه گذار حرکتی نوین در کشور باشد و صادرات نیروی فنی با مهارت و به دنبال آن ارز آوری برای کشور را به دنبال داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از تدوین استانداردهای مورد نیاز صنایع کوچک بر اساس ظرفیت هر استان برای مشاغل و حرفه‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی نیز خبر داد و تصریح کرد: مراکز جوار کارگاهی ما می‌تواند در حکم کارگاه آموزشی برای شرکت شهرک‌های صنعتی باشد.

اوسط هاشمی همچنین بر آموزش دوگانه (آموزش در کارگاه و محیط کار واقعی) در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی تأکید کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این دیدار ضمن استقبال از همکاری دو دستگاه گفت: مهارت آموزی در شهرک‌های صنعتی با توجه به ظرفیت‌های هر استان می‌تواند پایه گذار حرکتی ماندگار باشد.

علی رسولیان با اشاره به تفاهم نامه دو سازمان در سال ۱۳۸۲ افزود: در حدود ۷۰ قطعه زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها برای ایجاد کارگاه و مراکز مهارت آموزی برابر تفاهم نامه مذکور به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور داده شد که از این تعداد ۳۴ مرکز فعال هستند و ۳۹ هزار دوره آموزشی برای یک میلیون نفر در شاخه‌های مختلف کارآفرینی در این مراکز برگزار شده است.

وی در ادامه خواستار تجهیز مراکز باقی مانده مهارت آموزی و همچنین توسعه مراکز جوار شهرک‌های صنعتی شد.

در پایان این نشست مقرر شد با ایجاد کارگروه مشترک بین دو دستگاه ظرف یک ماه آینده با توجه به ظرفیت‌های هر استان برنامه‌ریزی لازم برای ارتقاء مهارت در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته و تدابیر لازم اندیشیده شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا