کد خبر: 0707992974
بانک و بیمه

دستگاه‌ های کارتخوان سیار جمع می‌شوند

در پی شیوع کرونا تقاضا برای دستگاه‌ های کارتخوان بالا رفته و طبیعتا تعداد تراکنش‌ها، که هزینه آن بر عهده بانک‌هاست، بیشتر شده است. بنابراین بانک‌ها باید بیشتر هزینه کنند در حالی که منابع زیادی هم از این راه عایدشان نمی‌شود. به همین دلیل با جدیت بیشتری در پی جمع آوری پوزهایی با تراکنش‌های مبلغ پایین هستند.

تراکنش‌های متقاضیان دستگاه های کارتخوان (pos) طی هر ماه باید قابل قبول باشد در غیر این صورت کارت‌خوان‌هایی که حداقلی از تراکنش ماهانه را نداشته باشند جمع آوری می‌شود.

این موضوع سال‌هاست مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد این روزها با شدت بیشتری در حال پیگیری است. تا جایی که اخیرا خیلی از فروشندگان در ایستگاه‌های مترو که هر کدام صاحب یک پوز هستند، این موضوع را در بین سخنان خود مکررا مطرح می‌کنند.

به گفته آنها، تعداد زیادی از این فروشندگان از طرف شبکه بانکی اخطار دریافت کرده‌اند، چرا که حجم و رقم تراکنش‌هایشان در حدی نیست که برای بانک‌ به ‌صرفه باشد. بنابراین هزینه حاصل از نصب و راه‌اندازی این کارتخوان‌ها تامین نمی‌شود. کارتخوان‌های کم‌تراکنش جز زیان برای بانک‌ها نتیجه‌‌ای ندارند، ظاهرا کمکی هم به جذب سپرده و گردش مالی و جذب منابع بیشتر برای آن‌ها نکرده‌اند.

در حال حاضر برای دریافت این پوزها از شبکه بانکی، علاوه بر مدارکی که از شما در این زمینه خواسته می‌شود( مدارک شناسایی، جواز کسب و…) حداقلی برای تراکنش‌‌های شما هم اعلام می‌شود. برای مثال استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بانک ملی باید شامل ماهانه ۲۵ تراکنش و در مجموع به مبلغ ۲۵میلیون تومان باشد و یا ۴۰ تراکنش بدون محاسبه گردش حساب را طی این مدت در برگیرد.

از آن‌جا دستگاه ‌های کارتخوان از خارج کشور وارد می‌شوند با توجه به شرایط تحریم هم اکنون تهیه آنها با سختی و محدودیت‌هایی همراه است. در این شرایط بانک‌ها باید هم هزینه تراکنش‌ها و هم اجاره این دستگاه را به شرکت‌های پی‌اس‌پی بدهند.

زیان بانک‌ها در پی کرونا و افزایش تراکنش‌ها

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: طبیعی است که بانک اقدام به جمع آوری پوزها کند. بانک مرکزی ده سال است که برای خدمات الکترونیکی که ارائه می‌دهند هیچ کارمزدی را به عهده مردم نمی‌گذارد و تمام این خدمات برای مردم رایگان و بر عهده بانک‌ها است. درحالی که بانک‌ها رسما هیچ عایدی از این راه ندارند.

او تاکید می‌کند: قطعات این دستگاه وارداتی است و قیمت آن بسیار بالا رفته است. وقتی بانکی از این راه درآمد ندارد چرا باید هزینه کند؟ در ابتدا بر اساس دستور اداره پولشویی بانک مرکزی قرار بود این دستگاه ها در دست کسانی که محل استقرار مطمئن و مشاغل تعریف شده‌ای دارند، قرار گیرد اما حالا حتی در دست متکدیان هم دیده می‌شود چرا که شرکت‌هایی که مسئول ارائه این دستگاه‌ها هستند از بانک‌ها کارمزد می‌گیرند و سود می‌کنند. با شیوع کرونا داوطلب برای دریافت پوز زیاد شده و هزینه برای بانک‌ها بالاتر رفته‌ است.

به گفته او پیش از این شبکه بانکی برای جذب منابع بیشتر، داوطلبانه اقدام به ارائه این خدمات می‌کرده و به واسطه این خدمتی به فروشندگان داده می‌شد و بار چاپ اسکناس هم از روی دوش بانک‌مرکزی برداشته می‌شد. در حال حااضر با افزایش دستگاه‌ های کارمزد و بیشتر شدن تعداد تراکنش‌ها ادامه این روند برای بانک‌ها به صرفه نیست.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا