کد خبر: 270502135675
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

دست بر دار بورس نیستند!

سکینه مهرآیی

 از سال ۹۹ که ظرفیت‌های بازار سرمایه جذابیت پیدا کرد، به نحوی دست همه ارکان در جیب این بازار رفت و بعد از آن هم که با روزهای تیره و تار مواجه شد روز به روز به تعداد دلسوزان این بازار اضافه می‌شد.

هر شخصی به هر نوعی قصد حمایت از بازار سرمایه و رساندن آن به ثبات را داشت. البته حمایت‌هایی که تنها در حرف بود نه عمل! سندیکای بیمه‌گران ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و در همان روزهای سرخ بورس در سال ۱۴۰۰ دبیرکل آن صحبت‌هایی از حمایت از بورس به زبان آورد.

تیر ماه ۱۴۰۰ بود که سید محمد کریمی گفت: “جلب اعتماد سهامداران خرد و حضور جدی صنعت بیمه در بازار سرمایه از جمله مباحث مهم به منظور ایجاد ثبات در بازار سرمایه است چون بیمه‌ای‌ها بازار سرمایه را محل بسیار معتبر و قابل اعتماد و اتکایی برای خود می‌دانند تا ضمن سرمایه‌گذاری، کسری‌های خود را تأمین و خسارت‌های خود را به موقع پرداخت کنند.”

همچنین وی در بخش دیگری سخنانش بر حمایت بیمه از بازار سرمایه تأکید کرد تا در سایه این حمایت؛ شاهد ثبات شرایط بازار و ایجاد اعتماد و رونق بازار باشیم.

با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه

با نگاهی به وضع کنونی بازار سرمایه درمی‌یابیم که تقریبا هیچکدام از حرف‌های گفته شده عملی نشده است. “اعتماد” بزرگترین گمشده بازار سرمایه از سال ۹۹ تاکنون است. در این مدت از وزارت اقتصاد گرفته تا سازمان بورس وعده‌ها و برنامه‌های مختلفی برای بازگشت اعتماد سهامداران مخصوصا سهامداران خرد مطرح کردند و بسته‌های حمایتی پشت سر هم منتشر می‌شد که هیچکدام به ثمر نشست و در این میان سندیکای بیمه تنها دو سال گذشته در حرف اعلام کرد جلب اعتماد سهامداران خرد از برنامه‌های این سازمان است بدون اینکه بعد از آن به جزئیات این برنامه‌ها بپردازد.

حضور جدی صنعت بیمه در بازار سرمایه دیگر گفته دبیرکل سندیکای بیمه بود که از این موضوع هم خبری نیست.

در این مدت دو ساله تنها در آبان ماه سال گذشته در راستای اجرای طرح حمایتی بیمه سبد سهام سهامداران حقیقی با ارزش سهام کمتر از ١٠٠ میلیون تومان، نماد سهام‌یار در نظر گرفته شد و این نماد برای بیمه سهامداران خرد عرضه و توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه اجرا شد.

آقای کریمی دقیقا بفرمایید به چه صورت حضوری جدی در بازار سرمایه برای حمایت از آن درجهت ایجاد ثبات داشتید جز همان صحبت‌های بدون عملی که در میز صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ با فعالان بازار سرمایه داشتید؟

“حمایت های بیمه از بازار سرمایه، شرایط با ثباتی را برای بورس فراهم می کند.” کاش جزئیاتی هم از این جمله شما بیرون می‌آمد، دقیقا کدام حمایت؟ نکته جالب دقیق همین موضوع است که تنها حرف‌های زیبایی درمورد حمایت از بازار سرمایه و ایجاد ثبات در آن عنوان شد.

اگر به قبل تر هم باز گردیم درست در روزهایی که هزاران سهامدار تازه وارد و خرد در سال ۹۸ که آشنایی چندانی با بازار سرمایه نداشته‌اند و به علت نوسان های شدید، بخشی از سرمایه خود را از دست داده و نگران وضعیت خود بودند، مجید قاسمی، عضو سندیکای بیمه گران ایران اعلام کرد: “ایجاد کنسرسیوم بیمه‌ای توسط شرکت‌های بیمه می‌تواند ریسک حضور در بازار سرمایه را برای سهامداران خرد و تازه‌وارد پوشش دهد و از آنها در مقابل نوسان و افت شدید شاخص بورس حمایت کند.” که موضوع ایجاد کنسرسیوم بیمه برای حمایت از سهامداران در مقابل نوسان بورس هم راه به جایی نبرد و تنها در حد حرف باقی ماند.

نکته قابل تأمل این است که دبیرکل سندیکای بیمه از حمایت‌ها برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه سخن گفت اما از همان سال ۱۴۰۰ تاکنون روز به روز فراز و نشیب‌های بازار سرمایه بیش از پیش می‌شود و در این میان تصمیمات خلق‌الساعه توسط مسئولان دارای قدرت است که جهت آن را مشخص می‌کند نه وعده‌های پوشالی.

در شرایط بحرانی بورس گویا همه وظیفه خود می‌دانستند چون دایه مهربان تر از مادر قول حمایت از این بازار و ایجاد ثبات در آن را بدهند غافل از اینکه سهامداران به دلسوزی‌های پوچ توجهی نمی‌کنند و تنها روند بازار است که می‌تواند در رفتار آنها تأثیر بگذارد.

تا زمانی که ابهامات بازار سرمایه رفع نشود نمی‌توان انتظار بازگشت اعتماد را داشت. همچنین با حضور جدی صنعت بیمه در بازار سرمایه هم امیدی که به تغییر رفتار سهامداران و جریان ثبات در این بازار نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا