کد خبر: 18119914867
بازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پروانه کسب سلامت آنلاین و فروش طلا صادر می‌کند

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با ابلاغ مرکز اصناف و بازرگانان، از این پس می‌تواند در حوز‌ه‌ سلامت آنلاین، آگهی آنلاین و فروش طلا پروانه کسب صادر کند.

به گزارش اتاق اصناف ایران، سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان ایران در نامه‌ای به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ضوابط رسته‌های شغلی سامانه‌های ارائه‌ انواع خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی را ابلاغ کرد. اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی براساس این ضوابط و اجرای تبصره ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۱۲ قانون نظام صنفی از این پس می‌تواند در حوز‌ه‌‌هایی همچون سلامت آنلاین، آگهی آنلاین، جابه‌جایی‌های هوشمند و فروش طلا هم مجوز کسب صادر کند.

رسته‌ شغلی سلامت آنلاین

به گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، حوزه‌ سلامت آنلاین شامل سامانه‌های‌ آنلاین ارائه‌ کالا و خدمات سلامت می‌شود. خدمات قابل عرضه در رسته‌ شغلی سلامت عبارت‌اند از خدمات و محصولاتی که از شمول قوانین و مقررات امور پزشکی و دارویی و موارد خوردنی و آشامیدنی و آیین‌نامه‌های مذکور در قانون فوق خارج است و نیاز به ارائه‌ خدمت یا کالا توسط متخصص نیست یا هرگونه محصول یا خدمت در حوزه‌ سلامت که با توجه به قوانین و مقررات این حوزه باید توسط متخصص به مصرف‌کننده یا کاربر ارائه شود.

سامانه‌ مدنظر باید امکان نمایش اطلاعات مؤثر متخصص را فراهم کند و محل ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران مقیم ایران هم باید در داخل کشور صورت گیرد. این رسته‌های شغلی باید تجهیزات و تأسیسات ایمنی، انتظامی و بهداشتی مورد نیاز را ازجمله تجهیزات امنیت شبکه و بانک‌های اطلاعاتی مطابق پروتکل‌‌های فنی فراهم کنند. به عبارت دیگر، تمامی اطلاعات کاربران باید در چارچوب قانون جرایم رایانه‌ای ذخیره و حفاظت شود، آی‌.پی. کاربران (مطابق قانون جرایم رایانه‌ای) شناسایی شود، متخصصان احراز هویت شوند، درگاه ثبت گزارش تخلفات و رسیدگی به شکایات متخصص راه‌اندازی شود.

رسته‌ شغلی سامانه‌ آنلاین ارائه‌ خدمات در محل

رسته‌ شغلی سامانه آنلاین ارائه خدمات در محل سامانه‌ای را شامل می‌شود که مشتمل بر انواع بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنلاین است و فرآیند ارائه‌ درخواست و پاسخ‌گویی خدمات برای کاربران و ایجاد ارتباط و توافق بین مشتری و متخصص را برای انجام خدمات فراهم می‌کند. در این سامانه‌ها خدمات در حوزه‌ی فنی و تخصصی، مشاوره‌‌ای، آموزشی به درخواست مشتری ارائه می‌شود. فهرست خدمات قابل ارائه هم باید در سامانه برای مشتری نمایش داده شود.

رسته‌ شغلی بستر آنلاین کاربرمحور نیازمندی‌ها

رسته‌ شغلی بستر آنلاین کاربرمحور نیازمندی‌ها به بسترهای نرم‌افزاری آنلاین مربوط می‌شود که امکان دسترسی کاربران به فضای ایجاد شده توسط سامانه‌‌های رایانه‌‌ای، مخابراتی و ارتباطی تحت تصرف یا کنترل خود را فراهم می‌کنند. بر این اساس، کاربر می‌تواند داده‌ها و محتواهای نیازمندی را برای نگه‌داری، انتشار، توزیع، عرضه یا ارائه در شبکه‌­های داخلی یا بین‌‌المللی ذخیره یا پردازش کند.

بستر آنلاین کاربرمحور نیازمندی‌ها باید امکان نمایش اطلاعات موثر در تصمیم‌گیری مخاطب را فراهم کند. همچنین اطلاعات کاربران باید در داخل کشور ذخیره شود. تجهیزات مورد نیاز برای احراز هویت کاربران ازجمله به‌ منظور تأیید شماره تلفن همراه، پرداخت در بستر و نگه‌داری آی.‌پی. کاربر باید توسط فعالان حوزه آگهی آنلاین به‌مدت ۶ ماه فراهم شود. این افراد همچنین باید آی‌پی آگهی‌‌دهنده را شناسایی کنند و درگاه ثبت شکایات و گزارش تخلفات آگهی‌دهنده در سامانه را راه‌اندازی کنند.

ضوابط جدید شامل تعیین مکانیزم‌هایی برای کنترل التهاب بازار مسکن و خودرو می‌شود

بر اساس ضوابط تعیین‌شده، در شرایط زمانی ویژه و التهاب بازار مسکن و خودرو، فرد صنفی باید با اعلام دبیرخانه هیات عالی نظارت در مدت معین، مکانیزم نرم‌افزار کنترل قیمت و تهیه‌ لیست کاربرانی را برقرار کند که قیمت‌های نامعقول یا بیش از عرف بازار یا تعداد نامتعارف آگهی خودرو و املاک ثبت می‌کنند.

وی همچنین موظف است نرم‌افزار لازم مکانیزم کنترل و نظارت بر قیمت آگهی خودرو و املاک را با تعیین بازه‌ قیمتی تهیه کند و قیمت‌های خارج از بازه برای خودرو تا سقف ۵درصد و برای املاک تا سقف ۱۵ درصد را نمایش ندهد؛ به‌علاوه، هشدارهای لازم را در محدوده‌ی سقف‌های مجاز به کاربران ارائه کند.

بازه‌ قیمت خودرو در ضوابط تعیین‌شده باید با روش‌هایی چون «جمع‌آوری داده قیمت از نمایشگاه‌های اتومبیل دارای پروانه کسب»، «قیمت معاملات روز خودرو در مراکز خرید و فروش»، «قیمت روز خودرو اعلامی از سوی تولیدکنندگان و نمایندگی‌های رسمی» تهیه شود. بازه‌ی قیمتی املاک هم باید با روش‌هایی چون «جمع‌آوری داده‌ی قیمت از دفاتر مشاورین املاک دارای پروانه کسب» و «قیمت ثبت شده معاملات در سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن وتجارت» تهیه شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا