کد خبر: 15040036433
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

دولت بایدن به دنبال یافتن «راه حل سازش»  در مذاکرات اوپک پلاس

ترجمه: سلیم حیدری

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که دولت بایدن در حال تلاش برای یافتن «راه حل سازش» در مذاکرات نفت اوپک‌پلاس است.

وزرای کشورهای عضو اوپک‌پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت همراه با روسیه و سایر تولیدکنندگان بزرگ) روز دوشنبه پس از آنکه امارات متحده عربی تمدید هشت ماهه محدودیت تولید را رد کرد، مذاکرات را لغو کردند. چهار منبع موثق اوپک‌پلاس به رویترز گفتند که هیچ پیشرفتی در رسیدن این کشورها به یک توافق حاصل نشده است.

قیمت نفت در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ قرار دارد و همین امر باعث نگرانی شده است؛ چراکه گرانی نفت می‌تواند بهبود اقتصاد جهانی پس از بیماری همه گیر کرونا را از بین ببرد.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: «ایالات متحده از نزدیک مذاکرات اوپک‌پلاس و تأثیر آن بر بهبود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری کووید ۱۹ را رصد می‌کند.»

او افزود: «ما طرف این گفت‌وگوها نیستیم، اما مقامات دولت با پایتخت‌های کشورها در حال رایزنی هستند تا راه حل مسالمت آمیزی را پیشنهاد دهند که باعث افزایش تولید می‌شود.»

افزایش قیمت نفت، به نگرانی‌ها درباره تورم و گرانی دامن زده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بهبود اقتصادی پس از رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را اولویت اصلی دولت خود قرار داده است.

یکی از دستیاران بایدن که خواست نامش فاش نشود، گفت: وضع پایدار بازار نفت برای تأمین انرژی و تأمین هدف دولت در دستیابی به انرژی مقرون به صرفه و قابل اطمینان  ضروری است.

روز دوشنبه در معاملات بین المللی نفت خام برنت، هر بشکه نفت خام بالای ۷۷ دلار معامله شد که ۱.۲ درصد بالاتر از روز گذشته بود.

اوپک‌پلاس سال گذشته موافقت کرد که اعضایش تقریبا ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید را کاهش دهند. این مقدار معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی بود. پس از برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری، تولید به تدریج افزایش یافت و در حال حاضر در حدود ۵.۸ میلیون بشکه در روز است.

به گفته منابع آگاه، امارات متحده عربی روز جمعه پیشنهاد عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک پلاس را برای افزایش تولید در حدود ۲ میلیون بشکه در روز از آگوست تا دسامبر را پذیرفت؛ اما برای تنظیم تولید پایه، تمدید کاهش باقی‌مانده تا پایان سال ۲۰۲۲ را رد کرد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا