کد خبر: 14119914554
روزنامهصنعت و معدن

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: کاهش چند روزه قیمت دلار موجب کاهش قیمت لوازم خانگی نمی شود

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید امکان بازگشت سامسونگ و ال جی فعلا وجود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تداوم کاهش قیمت ارز و همچنین کاهش قیمت مواد اولیه در بورس را شرط کاهش قیمت لوازم خانگی عنوان کرد و نسبت به فروش کالاهای تقلبی در فضای مجازی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، نرخ ارز در بازار آزاد در مهر امسال از ۳۲ هزار تومان گذشت، اما حالا در کانال ۲۴ هزار تومان است. بنابراین انتظار می‌رود قیمت کالاهایی که در این مدت رشد داشته حالا با کاهش قیمت دلار نزولی شود، اما به نظر می‌رسد شرایط دیگری هم باید برای این کاهش قیمت فراهم شود.

در این رابطه اکبر پازوکی،  رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز مدت زیادی از کاهش نرخ ارز نگذشته، تصریح کرد: اگر کاهش نرخ ارز تداوم داشته باشد احتمال کاهش قیمت در بازار لوازم خانگی وجود دارد، اما اگر لحظه‌ای باشد نمی‌توان گفت با کاهش چند روزه قیمت دلار قیمت لوازم خانگی هم باید کاهش پیدا کند. چرا که تولید کنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات یا در بورس کالا تهیه می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا با افزایش قیمت ارز فورا شاهد افزایش قیمت کالاهای مصرفی مثل لوازم خانگی هستیم؟ گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی مدتی زمان برد و کاهش قیمت آن نیاز به زمان  دارد. از طرف دیگر علاوه بر تغییرات نرخ ارز باید سایر مواد اولیه نیز در نظر گرفته شود. برای مثال اخیراً دو شرکت سازنده موتور پمپ و کولر که در داخل کشور فعال هستند، قیمت محصولات خود را ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش دادند. علت این که سرعت افزایش قیمت بیشتر از کاهش آن است، در اصل هزینه جایگزین است که به روز حساب می‌شود.

وی همچنین شرط دیگر کاهش قیمت لوازم خانگی را کاهش قیمت مواد اولیه‌ای که در بورس کالا عرضه می‌شود، عنوان کرد و گفت: به طور کلی مهم ترین مرجع صحبت در مورد قیمت، تولید‌کنندگان هستند، نه توزیع کنندگان. از طرف دیگر در گذشته رقابت بین کالاهای خارجی و ایرانی ترمزی برای کنترل و کاهش قیمت بود، اما بعد از ممنوعیت واردات این اهرم هم از بین رفت. در این میان قیمت برخی از مواد اولیه مانند ورق فولادی در بورس کالا نیز بر اساس قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در پی کاهش نرخ ارز سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به اینکه آیا کاهش نرخ ارز در ماه‌های اخیر بر قیمت لوازم خانگی تاثیر داشته، گفته بود که تولید کنندگان عموماً از ارز نیمایی استفاده می‌کنند که کاهش زیادی نداشته است. اما معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اواخر آذر ، مهم‌ترین دلیل گران بودن لوازم خانگی را نرخ ارز عنوان کرده و گفته بود اینکه با افزایش نرخ ارز قیمت‌ها بلافاصله افزایش پیدا می‌کند مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بخش توزیع و خرده فروشی این اتفاق افتاده است، چراکه تولیدکنندگان پیش از افزایش قیمت باید با دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت هماهنگی کنند.

فروش کالای ایرانی با برند تقلبی خارجی به قیمت گزاف

رئیس اتحادیه در پایان از آرامش نسبی در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: کالای ایرانی به لحاظ استاندارد و کیفیت قابل رقابت با کالاهای خارجی است و تولیدکنندگان خودشان را به روز کرده‌اند. از طرف دیگر با توجه به اینکه کالاهای خارجی دیگر به صورت قانونی وارد نمی شود بهتر است مردم کالاهای ایرانی تهیه کنند تا اینکه کالاهای خارجی بدون ضمانت نامه را بخرند.

وی همچنین هشدار داد که ممکن است عده‌ای کالاهای باکیفیت ایرانی را به جای کالای خارجی جا بزنند و به قیمت گزاف به خریداران عرضه کنند که این اتفاق به ویژه در فضای مجازی محتمل‌تر است و مردم باید در خریدهای خود بیشتر دقت کنند.

بازار لوازم خانگی در رکود کامل است

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد‌ بازار لوازم خانگی در رکود کامل است اگر کسی واقعا نیاز داشته باشد وسیله‌ای خریداری می‌کند در غیر این صورت خریدی انجام نمی‌شود، با توجه به این شرایط افزایش قیمت منطقی نیست و فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ، در گفت‌وگو با ایلنا در مورد احتمال ورود برندهای خارجی اظهار کرد: ال جی و سامسونگ با نام های دیگر تولید می‌شود. اما تا آخر سال امکان اینکه خود سامسونگ و ال جی بازگردند وجود ندارد و دو شرکت ایرانی محصولات این دو شرکت را تولید می‌کنند. اگر ال جی و سامسونگ در بازار باشد معمولا به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.

وی افزود: رقابت باید وجود داشته باشد که سطح کیفیت روز به روز بهتر شود، این که ما بگویم هیچ جنسی وارد نشود و تکنولوژی خاصی هم وارد نکنند و بخواهیم دو یا سه مدل یخچال فریزر خاص را با همان کیفیت چند سال قبل تولید کنیم اشتباه است. ما استقبال می‌کنیم که واردات هدفمند و قانونی وجود داشته باشد اما در مورد کالاهایی که امکان تولید آن در ایران وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: وقتی ما می‌توانیم بهترین لباسشویی‌ها و یخچال فریزرها را تولید کنیم، دیگر نیاز به واردات در این زمینه نداریم. ما از ورود تکنولوژی استقبال می‌کنیم اما اینکه کالا کاملا وارد شود، درست نیست. تکنولوژی باید وارد شود تا تولیدکنندگان ما تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند، اگر مواد اولیه به قیمت متعادلی برسد کاهش قیمت نیز رخ می‌دهد. در شرایط فعلی واردات به کاهش قیمت کمکی نخواهد کرد چراکه بازار اشباع است، کالا به حد نیاز وجود دارد اما تقاضا به شدت کم است.

اسلامیان همچنین افزود: بازار لوازم خانگی در رکود کامل است اگر کسی واقعا نیاز داشته باشد وسیله‌ای خریداری می‌کند در غیر این صورت خریدی انجام نمی‌شود، با توجه به این شرایط افزایش قیمت منطقی نیست و فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا