کد خبر: 3004991347
اقتصادبازرگانیخدمات و توزیع

رئیس سابق کمیته برند: فعالیت غیررسمی برندها در اقتصاد ایران همراه با رانت است

رئیس سابق کمیته برند ایران درباره تبعات خروج برندها از اقتصاد هر کشوری می‌گوید خروج  هر برندی از اقتصاد یک کشور می‌تواند خساراتی را داشته باشد و به نفع هیچ کشوری نیست.

کیومرث کرمانشاهی در گفت وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: طی ۴۰ سال اخیر به دلیل محدودیت هایی که علیه ایران اعمال شده هیچ گاه در کشور ما برندها به صورت مستقیم و نمایندگی انحصاری فعالیت نکرده است.

وی افزود: سال هاست برند‌های خاص را به طور مستقیم در ایران نداریم بلکه برند‌ها با واسطه و توسط کشورهای همسایه در ایران حضور دارند و نمایندگی دسته اول نیستند. عموما برندهایی که می‌بینید در حوزه البسه و کالاهای لوکس و خودرو سازی در ایران فعالیت می‌کنند در اثر خرید های موردی شرکت های ایرانی در ایران فعال شده اند زیرا این شرکت ها برای آن برند تبلیغ می‌کنند.

کیومرث کرمانشاهی بیان کرد: در سازمان  توسعه تجارت مسئولیت برند ایرانی و کمیته برند را از طرف دولت داشتم. اگر در بعضی حوزه ها  برندهایی مثل پژو  و کیا و سایر برندها را می‌بینیم بر اثر قراردادها‌ی میان صنایع خودرو مدتی آمدند و با توجه به تحریم ها از کشور خارج شدند.

رئیس سابق کمیته برند سازمان توسعه تجارت با تاکید براینکه در حوزه تجارت خارجی باید قراردادها به صورت برد- برد تنظیم شود، اظهار کرد: در عرصه تجارت خارجی بر این باور هستیم که برندها صاحب دارند و بازارها  نیز بی صاحب نیستند به همین دلیل بازارها تقسیم شده اند و کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده از سوی برندهای بزرگ برای هر کدام از بازارها مشخص است.

فعالیت غیررسمی آنها در اقتصاد ایران با رانت و  نبود شفاف همراه  بوده است و همین امر موجب شده تا برای خروج آنی از اقتصاد ایران نیز به یکباره عمل کرده و پاسخگو نباشند در حالی که اقتصاد جهانی چنین رفتاری را نمی پذیرد .

انتقاد از بی برنامگی برای همکاری با برندهای معتبر

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت با انتقاد از اینکه هیچ گاه در ایران برنامه‌ریزی خاص و مدونی برای همکاری با کمپانی های بزرگ و صاحب نام و نشان وجود نداشته است، گفت: در حوزه واردات برای حضور کمپانی های بزرگ و برندهای معروف هیچ زمانی برنامه منسجم و مطمئنی نداشتیم حتی در رابطه با خودرو  و صنایع پتروشیمی نیز همین بی برنامگی مشهود است به همین دلیل ما در ایران نمایندگی انحصاری شرکتهای خودروسازی را نداشتیم  واز طریق امارات، عمان، قطر و کشورهای واسط این شرکت‌ها با نمایندگی دسته دوم و سوم در ایران فعالیت کردند.

کرمانشاهی افزود: بحث تجارت و تجارت خارجی برنامه کلان می‌خواهد و باید بدانیم دنبال از بحث برندسازی چه خواسته و انتظاری داریم و البته باید بتوانیم سهم هر برند را در بازار کشورمان برمبنای نفع اقتصادی و تجاری تعریف کنیم اما متاسفانه در حال حاضر نه برند معتبری به صورت رسمی در ایران نمایندگی دارد و نه برنامه مدونی برای استفاده از ظرفیت برندها در اقتصاد کشور داریم.

رئیس سابق کمیته برند سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: تشدید تحریم ها و نقض آشکار و پنهان برجام از سوی آمریکا و متحدانش و در نهایت شیوع ویروس کرونا، کاهش مبادلات تجاری و ایجاد مشکلاتی در ترانزیت باعث شد تا برندهای مختلف در زمینه کالاهای مصرفی و سرمایه ای بی سر و صدا از ایران خارج شوند.

کافی است به سال های نه چندان دور باز گردید و سرخوشی های ناشی از امضا برجام را در ذهن خود مرور کنید؛ تقریبا هفته‌ای بیش از سه هیات تجاری بزرگ روانه ایران می‌شد تا بتواند بهشت بازار ۸۰ میلیون نفری ایران را به تصرف خود در بیاورد و یا اینکه سهم بیشتری از این بازار به خود اختصاص دهد.

با وعده های طلایی بازار کالای مصرفی ایران تسخیر شد

هر چند در تمامی مذاکرات اولیه میان ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی مقرر شده بود تا سرمایه‌‌گذاری در صنایع بزرگ از جمله  نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی شرط سهم خواهی آنها از بازار کالاهای مصرفی شده و ایران علاوه بر بازار خود فرصت دستیابی شرکای اروپایی و آمریکایی را به بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای اوراسیا را مهیا کند اما نتیجه مذاکرات ایران-اروپا و آمریکا در عمل منجر به جذب سرمایه گذاری و تبادل تکنولوژی در صنایع مادر نشد ولی بازار ایران جولانگاه اجناس خارجی مصرفی و دارای برند و با قیمت‌های گزاف شد.

چرا بازار ایران از اجناس خارجی خالی شد!؟

بدون تردید در شرایط فعلی میزان واردات کالای خارجی به خصوص اقلام مصرفی به ایران به شدت کاهش یافته است که یکی از دلایل آن عدم واردات کالا به کشور نوسانات نرخ ارز است. جهش بی‌سابقه قیمت انواع کالای مصرفی، کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا  واردات این اقلام ممنون و  واردات آن حتی از مسیر قاچاق نیز توجیه خود را از دست بدهد.

برای نبودواردات کالاهای مصرفی خارجی به ایران علاوه بر مشکلات داخلی در عرصه اقتصاد باید به تبعات اعمال تحریم های اقتصادی علیه  ایران نیز اشاره کرد که باعث شد کشورهای اروپایی و آسیایی نه تنها با ایران برای سرمایه گذاری و تولید مشترک همکاری نکنند بلکه این روزها کالای مصرفی خود را نیز  روانه بازار ایران نکنند. یکی از شاهدان این مثال خروج دو برند سامسونگ و ال جی از صنعت لوازم خانگی ایران است که سال گذشته این دو برند متعلق به کشور کره جنوبی به دلیل اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بازار ما را ترک کردند و این در حالی‌است که بازار ایران به عنوان بازاری بزرگ و دروازه ورود به سایر کشورهای آسیایی همواره برای کشورهای سرمایه گذار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اما امسال شرایط خروج برندها از بازار ایران بسیار وسیع‌تر شده است و دیگر بحث صنایع بزرگ و مادر مطرح نیست بلکه حتی واردات کالاهای مصرفی و ارزبر نیز انجام نمی‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا