کد خبر: 08129917081
بازار

راهکارهای توسعه صادرات زعفران / بازار طلای سرخ در تعادل نسبی به سر می‌برد

عضو شورای ملی زعفران از تعادل نسبی قیمت طلای سرخ خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو زعفران حداقل ۸ میلیون و حداکثر ۱۴ میلیون تومان است.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار داخلی زعفران در تعادل نسبی به سر می‌برد، اظهار کرد: کمبود یا دپوی بیش از حد زعفران در بازار وجود ندارد و  با توجه به شرایط فعلی، امکان پیش بینی قیمت زعفران در بازار نیست.

او افزود: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۸ میلیون و حداکثر نرخ آن ۱۴ میلیون تومان است.

حسینی با اشاره به راهکار‌های توسعه بازار‌های صادراتی بیان کرد: برای توسعه بازار‌های صادراتی، یک نهاد یا یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند هیچ کاری کند و وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و امور خارجه باید با یکدیگر متحد و به صورت گروهی کار کنند تا زمینه برای توسعه صادرات زعفران فراهم شود.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به آنکه هیچ وزارتخانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، از این رو با اتحاد وزارتخانه‌های ذی ربط می‌توان به توسعه و جهش صادرات امید داشت.

وی از رشد صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: گرچه آمار گمرک رشد صادرات را نشان می‌دهد، اما به اعتقاد بنده این آمار برای بزرگترین کشور تولیدکننده زعفران رضایت بخش نیست.

حسینی با بیان اینکه ۲۰ درصد از  زعفران تولیدی در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی باید صادر شود که همه ساله بخشی از این میزان صادر و بخش کمی رسوب می‌کند که برای توسعه بازار‌های هدف از این محصول استراتژیک باید حمایت همه جانبه داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر صادرات منجر به کمبود کالا در کشور شود، صادرات به صلاح نیست، اما در محصولی همچون  زعفران که تولید چند برابر نیاز کشور است، صادرات به ارز آوری کمک می‌کند و در مقابل باید کالا‌های مورد نیاز وارد شود چرا که مقوله صادرات و واردات به یکدیگر گره خورده است و هیچ کشوری در دنیا نیست که بی نیاز از واردات باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا