کد خبر: 02030028279
فناوری اطلاعات و ارتباطات

راه‌اندازی خط تولید پنل‌های خورشیدی ساختمانی در تابستان/پنل‌ها جایگزین پنجره می‌شوند

یکی از کارآفرینان ایرانی مقیم سوئیس ضمن بازگشت به کشور و توسعه پنل‌های خورشیدی ساختمانی درصدد است تا با راه اندازی خط تولید، در زمینه کاربرد این فناوری در ساختمان‌ها فرهنگ سازی کند.

علی دبیریان، کار آفرین ایرانی مقیم سوئیس و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، فعالیت این شرکت را ساخت پنل‌های خورشیدی عنوان کرد و گفت: این پنل‌ها با کاربرد در ساختمان‌ها است و در قالب این طرح محصولات دیگری را عرضه کردیم که از آن جمله می‌توان به لامپ‌های LED اشاره کرد که از آنها برای روشنایی اتاق تمیز و شرکت‌های دارویی استفاده می‌کنند.

وی کاشی‌های خورشیدی را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانست و ادامه داد: از آنجایی که تجهیزات مورد نیاز در این محصولات گران قیمت است، اقدام به تولید برخی از این اقلام در داخل کشور کردیم.

دبیریان خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در تیرماه سال جاری خط تولید پنل‌های خورشیدی ساختمان را راه اندازی خواهیم کرد.

دبیریان ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی در برخی از دانشگاه‌ها را از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت در توسعه فناوری نام برد و یادآور شد: در این راستا مطالعاتی برای دسترسی به قطعات مورد نیاز در زمینه پنل‌های خورشیدی انجام شد و برخی از این اقلام را شناسایی کردیم تا با تولید آن در داخل از واردات آن بکاهیم.

وی پنل‌های خورشیدی ساختمانی را موضوع جدیدی دانست که از آن به عنوان پنل‌های فتوولتائیک‌های ترکیبی با ساختمان (BIPV) یاد می‌شود و خاطر نشان کرد: از این پنل‌ها می‌توان در نمای ساختمان استفاده کرد و یا جایگزین نورگیر ساختمان‌ها شود.

این محقق مزایای پنل‌های خورشیدی ساختمان را عدم نیاز به فریم آلومینیومی پیرامون آن و استحکام بالای آن عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون این فناوری برای تامین انرژی در سازه‌ها استفاده کمی داشت و ما با راه اندازی کارخانه تولید پنل‌های ساختمانی، سعی بر عمومی سازی کاربردهای این پنل‌ها در ساختمان‌ها داریم.

دبیریان با بیان اینکه ما در این شرکت نمونه آزمایشگاهی این پنل ها را ساختیم، ابراز امیدواری کرد که در تابستان سال جاری با تکرارپذیری خوب آن، بتوانند این محصول را به تولید انبوه برسانند.

مجری طرح با اشاره به اقدامات انجام شده برای راه اندازی خط تولید پنل‌های خورشیدی ساختمانی اظهار کرد: ما در حال مذاکره برای تایید احداث این خط تولید هستیم تاکنون دو محل برای آن در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا