کد خبر: 16060045410
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامهصفحه یک

رسوایی‌ها از اشتیاق بانک‌های اروپایی به بهشت‌های مالیاتی کم نکرده است

ترجمه: محمود نواب مطلق

بر اساس گزارش سازمان نظارتی مالیاتی اروپا منتشرشده در ۶ سپتامبر ( ۱۵ شهریور) با وجود برخی رسوایی‌ها در مورد مالیات‌های شرکت‌های چندملیتی، بانک‌های اروپایی بهشت‌های مالیاتی را مکان خوب برای فعالیت می‌دانند و به همین دلیل تمایل آنها به حضور در کشورهای مختلف جهان کاهش نیافته است. توجیه این بانک‌ها آن است که حضورشان در کشورها منافعشان را تأمین می‌کند.

 بر اساس مطالعات سازمان نظارتی مالیاتی اروپا و دفتر تحقیقات مستقل، مستقر در مدرسه اقتصادی پاریس، میزان مالیات مطلوب دریافتی این بانک‌ها در ۱۷ کشور جهان ۲۰ میلیارد یورو معادل ۱۴درصد کل منافع آنهاست. این میزان مالیات دریافتی از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) ثابت مانده است و این در حالیست که در این مدت برخی شرکت‌های چندملیتی برای فرار از مالیات رسوایی‌هایی به بار آورده‌اند.

این سازمان نظارتی که با حمایت مالی کمیسیون اروپا وبه ریاست اقتصاددان و متخصص امور مالیاتی فرانسوی، گابریل زوکمان، اداره می‌شود بر این نکته تأکید دارد که «به‌رغم افزایش روزافزون اهمیت این مسائل در اذهان عمومی و محافل اقتصادی و سیاسی، بانک‌های اروپایی همچنان بر حضور در بهشت‌های مالیاتی تأکید دارند.»

این سازمان نظارتی داده‌های مالی ۳۶ مؤسسه مالی را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹) مرور کرده است.

 ۱۷ کشور، مقصد ممتاز بانک‌های اروپایی برای دریافت مالیات بوده‌اند. باهاما، جزایر بکر بریتانیا، جزایر کایی مان، ژرسی، ژرنسی، جبل‌الطارق، هنگ‌کنگ، ماکائو، پاناما و حتی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مثل مالت و لوکزامبورگ از جمله این کشورها هستند.

منافع این بانک‌ها در بهشت‌های مالیاتی به نحوی غیر طبیعی رشد کرده است: ۲۳۸هزار یورو به ازای هر کارمند در مقابل ۶۵ هزار یورو به ازای هر کارمند در سایر کشورها.

کارشناسان این سازمان نظارتی بر این باورند که در حقیقت منافع این بانک‌ها در سایر کشورهای تولید‌کننده خدمات به وجود می‌آیند و سپس به کشورهای بهشت مالیاتی  وارد می‌شود.

 بانک HSBC در رأس این بانک‌های اروپایی قرار دارد. ۶۲ درصد سود قبل از مالیات این بانک در بهشت‌های مالیاتی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ( ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹)  بوده است. این میزان در بانک ایتالیایی مونته دی پاسکی ۸/۴۹ درصد بوده است و این بانک را در مقام دوم قرارمی دهد.

مقام سوم از آن بانک استاندارد شارترد با رقم ۸/۲۹ درصد است. بانک‌های آلمانی دویچه‌بانک و نورد ال.بی.  به ترتیب در مقام‌های چهارم و پنجم قرار دارند. این بانک‌ها توجیه حضور خود در بهشت‌های مالیاتی را میزان اهمیتشان ذکر می‌کنند.

بانک HSBC در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «بانک ما که بزرگترین بانک در هنگ کنگ است ۳۸۰هزار کارمند دارد. به دلیل سابقه حضور ما در این کشور، میزان فعالیت‌های ما درآن و راهبردهای مالی‌مان بخش وسیعی از منافع بانک ما در این کشور تأمین می شود.»

بانک استاندارد شارترد با بیان اینکه منافع صوری خود را به کشورهای با مالیات کم منتقل نمی‌کند، اضافه کرده است: «ما در سطح جهانی به بررسی قضایی مالیات‌های قوی و ضعیف تجاری می پردازیم.»

دویچه بانک نیز اعلام کرده است در بیش از ۶۰ کشور جهان فعالیت دارد و هیچ‌کدام در فهرست کشورهای خاطی قرار ندارند.

. بانک ایتالیایی مونته دی پاسکی به سوال‌های خبرگزاری فرانسه پاسخ نداد. در میان مؤسسات مالی فرانسه، منافع سوسیته جنرال،  در کشورهای بهشت مالیاتی صرفا ۸/۱۳ درصد است.

این مؤسسه توضیحی در این خصوص نداد. دو بانک دیگر فرانسوی، کردیت اگریکل و بِ اِن پِ پاری، به ترتیب سودهایی با ارقام ۵/۱۱ و ۹/۶ درصد در کشورهای بهشت های مالیاتی داشته‌اند؛ اما گزارش‌های دفتر مطالعاتی سازمان نظارتی مالیات حاکی از آن است که این دو بانک فعالیت خود را در این کشورها به نسبت بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶( ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵)  کاهش داده‌اند.

رسوایی‌های مالی لوکسلیکس درسال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) و سپس پاناما پیپرز، ماجرای فرارهای مالیاتی را در صدر دغدغه‌های اذهان عمومی قرار داد و ضرورت تقویت الزامات شفافیت های مالی را بیشتر کرد.

مذاکراتی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای وضع مالیات حداقلی بر منافع شرکت‌های چندملیتی به منظور مبارزه با بهشت‌های مالیاتی در حال انجام است.

سازمان نظارتی مالیات معتقد است که وضع مالیات ۱۵ درصدی بر فعالیت بانک‌ها درآمد ۳ تا ۵ میلیارد یورو بیشتر برای کشورهای اروپایی به همراه دارد. اگر این مالیات ۲۵ درصد شود این میزان درآمد بیشتر از سه برابر می‌شود و به ۱۰ تا ۱۳ میلیارد یورو خواهد رسید.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا