کد خبر: 07080051683
اقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

آتش‌نشان مالی منطقه یورو در روند تکامل 

ترجمه: محمود نواب مطلق

نزدیک یک دهه است «سازوکار پایداری اروپا » به جریان افتاده است تا در برابر بحران‌ها از آن استفاده شود. از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) و به صورت قویتر از سال ۲۰۱۲(۱۳۹۱) این سازوکار در اتحادیه اروپا طراحی شد تا زمانی که بانک‌های اروپایی در مواقع بحران‌های مالی مجبور به اختصاص بودجه می‌شوند به کمک آنها بشتابد.

بحران مالی در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) در اروپا به تدریج تبدیل به یک بحران حاکمیتی در منطقه یوروشد. اتحادیه اروپا که در آن زمان بازارهای مالی پراکنده و غیر منسجم داشت نتوانست در برابر این بحران واکنش مناسب از خود نشان دهد. نیکلا ژیاماریولی، دبیر کل ایتالیایی فعلی  نهاد «سازوکارپایداری اروپا» در این مورد به خبرنگار لوموند می‌گوید: «در آن زمان اروپا فکر نمی‌کرد دچار چنین بحرانی شود و درنتیجه برای مقابله با آن آمادگی لازم را نداشت.»

مقر این نهاد که در فرانسه چندان شناخته‌شده نیست، در لوکزامبرگ قراردارد و  به منزله ایستگاه آتش‌نشانی برای مقابله با آتش‌سوزی در منطقه یورو است. تأسیس این نهاد چندین مرحله داشته است: ابتدا به دنبال یک ضرورت برجسته درماه ژوئن سال ۲۰۱۰(اواسط خرداد سال۱۳۸۹) و سپس با یک نظام‌بندی سنجیده‌تر درماه اکتبر  سال۲۰۱۲ (اواسط  مهر۱۳۹۱). اکنون این نهاد مالی آمادگی دارد در صورت بروز بحران مالی برای هریک از اعضای اتحادیه اروپا در اسرع وقت تا مبلغ  ۴۱۰ میلیارد یورو برای خاموش کردن وضع بحرانی فراهم کند. (۸۰ میلیارد یور نقد دارد و بقیه را نیز از بازارهای مالی گوناگون می تواند به صورت اعتبارفراهم کند.)

 این نهاد روز پنجشنبه ۲۸ اکتبر (۶آبان) مرحله جدیدی را پشت سر گذاشت. سنای فرانسه امکان ویژه‌ای برای این نهاد  در مقابله با  عواقبی که احتمالا برای بانک‌های اروپایی در بحران‌های مالی پیش خواهد آمد، پیش‌بینی می‌کند.

 از سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) منطقه یورو، «صندوق راه حل واحد» رابرای کمک به بانک‌های در معرض ورشکستگی به وجود آورد. خود بانک‌ها تأمین‌کننده منابع مالی این صندوق هستند. موجودی این صندوق اکنون  ۵۲ میلیارد یورو است.

نیکلا ژیاماریولی در این خصوص می‌گوید:« در صورت نیاز، صندوق راه حل واحد می‌تواند به کمک بانک در معرض خطر بشتابد؛ اما گاهی وضعی پیش می‌آید که چندین بانک همزمان در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرند. در آن زمان نهاد «سازوکار پایداری اروپا » با امکان ویژه می‌تواند به کمک این صندوق بیاید و به بانک‌ها کمک کند.»

کشورهای منطقه یورو تصمیم به داشتن امکان ویژه در این نهاد را در اواخر سال ۲۰۲۰ (آذر۱۳۹۹)  کردند ولی تصویب آن از سوی کشورهای عضو ضروریست. روند این تصویب در فرانسه در ماه نوامبر (۱۰ آبان تا ۹ آذر) کامل می‌شود. پس از بررسی در سنای فرانسه نوبت مجلس نمایندگان فرانسه است.

اصل این تصمیم از نظر فنی مورد توافق همه اعضاست.  نیکلا ژیاماریولی گفت:« هفت کشور قبلا به برقراری این امکان ویژه  رأی داده‌اند و علی‌القاعده مانع مهمی بر سر راه توافق همه اعضای اتحادیه اروپا مشاهده نمی‌شود. بنابراین برآورد ما آن است که تا پایان سال جاری میلادی به تصویب همه خواهد رسید.»

 بنابراین پول واحد اروپا در مواقع ضروری خواهد توانست هرگونه بحران احتمالی را به خوبی مدیریت کند.

این مدیر ایتالیایی نهاد «سازوکار پایداری اروپا» در پایان به خبرنگار لوموند می‌گوید:« هرقدر اروپا قوی تر شود امکان استفاده از این نهاد کمتر می شود اما هرگز ایستگاه‌های آتش‌نشانی رو به دلیل رخ ندادن آتش‌سوزی تعطیل نمی‌کنند.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا