کد خبر: 28040038496
اقتصاداقتصاد کلانانرژیدسته‌بندی نشدهروزنامهصفحه یک

رسیدن واردات نفت هند به کمترین میزان ۹ ماهه اخیر 

ترجمه: سلیم حیدری

واردات نفت خام سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، هند، ماه گذشته میلادی به دلیل کاهش مصرف ناشی از محدودیت‌های جدید ویروس کرونا، کاهش یافت.

به گزارش رویترز به نقل از منابع تجاری، این کشور در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) روزانه حدود ۳.۹ میلیون بشکه نفت خام وارد کرده است که این مقدار ۷ درصد کمتر از ماه قبل بوده است.

تقاضای نفت خام هند در فوریه و مارس (۱۳ بهمن و ۱۰ فروردین) سال جاری افزایش مداومی را نشان داده بود؛ اما  پس از آنکه دولت محدودیت های جدیدی را به دلیل موج دوم ویروس کرونا ایجاد کرد، تقاضای نفت خام در آوریل و مه (۱۱ اردیبهشت و ۱۰خرداد ) به طور قابل توجهی کاهش یافت. این اقدام باعث ذخیره بیش از حد سوخت در پالایشگاه های داخلی شد.

یک منبع بدون ذکر نام به رویترز گفت: «ما به اندازه کافی ذخیره سوخت پالایش‌شده داشتیم، بنابراین هدف‌گذاری جدیدی برای افزایش واردات نفت خام وجود نداشت.‌ این منبع همچنین خاطرنشان کرد: بازار صادرات از نظر پالایشگاه‌های هند به دلیل پتانسیل پایین سوددهی جذاب نیست.

با این حال، طبق داده‌های ورود نفتکش‌ها، واردات ماه ژوئن هند حدود ۲۲ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود است؛ زیرا اقدامات جدید قرنطینه سراسری سختگیرانه‌تر از اقدامات سال ۲۰۲۰ در اوج همه‌گیری کرونا نبوده است.

در ماه مارس پس از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، و در راس آنها عربستان سعودی، درخواست دهلی نو برای تسهیل عرضه نفت خام را نادیده گرفتند، دولت هند از پالایشگاه‌های خود خواست که منابع تامین نفت خام خود را تغییر دهند و به سبد تامین نفت خام خود تنوع ببخشند.

با این تصمیم سهم خاورمیانه به ۵۲.۷ درصد سقوط کرد، در حالی که در آوریل (اردیبهشت) ۶۷.۹‌ درصد بوده است. همچنین این مقدار کمترین میزان از آوریل ۲۰۱۹ بوده است. در همین حال، واردات از عربستان سعودی، دومین تامین‌کننده بزرگ هند پس از عراق، حدود یک‌چهارم نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. داده‌ها نشان داد که ذخایر نفت خام از امارات متحده عربی نیز ۳۹ درصد کاهش یافته است. نیجریه به دلیل تقاضای زیاد برای نفت خام سبک، در ماه مه سومین تامین‌کننده بزرگ نفت خام هند شد اما اکنون عراق همچنان به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند و پس از آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارد. واردات کلی هند از خاورمیانه در ماه ژوئن (تیر) از ۵۳ درصد در ماه قبل به ۵۹ درصد افزایش یافت. این در حالی است که سهم نفت وارد شده از مناطق دیگر کاهش یافته است.

کاهش کلی واردات نفت خام کشور هند همانند روند مشابهی است که در کشور چین اخیرا گزارش شده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا