کد خبر: 25080055439
اقتصاد کلان

رشد ملایم قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر استمرار نگرانیهای تورمی، با وجود دلار قوی‌تر و بازده بالاتر اوراق قرضه، اندکی افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۶۶ دلار و ۶۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۶۸ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۶۶ دلار و ۶۰ سنت بسته شده بود.

با وجود این که ارزش دلار به بالاترین حد در ۱۶ ماه اخیر رسیده و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا بالاتر رفته، قیمت طلا از زمان انتشار گزارش افزایش قیمتهای مصرفی آمریکا در چهارشنبه گذشته، ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

دلار قوی‌تر طلا را برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گران‌تر می کند در حالی که بازده بالاتر اوراق قرضه، هزینه نگهداری طلا را افزایش می دهد.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس گفت: تورم به حدی بالا رفته که بازارها انتظار افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را پیدا کنند اما هنوز به حد کافی موافق افزایش نرخها نیست و جذابیت دارایی‌های امنی مانند طلا را با وجود دلار گران‌تر تقویت کرده است.

اما ناتوانی طلا برای افزایش قابل توجه قیمت پس از موج افزایشی که چهارشنبه گذشته داشت، ممکن است نشان دهنده آن باشد که یک واکنش یکباره به تورم بالا داشته است که ادامه پیدا نمی کند. وی افزود: طلا ممکن است در بلندمدت روند نزولی داشته باشد.

پس از انتشار گزارش اعتماد مصرفی در هفته گذشته که به پایین‌ترین حد در یک دهه اخیر نزول کرده بود، بازارها منتظر انتشار آمار خرده فروشی آمریکا در روز جاری هستند.

افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را افزایش داده و به جذابیت سرمایه گذاری در آن ضربه می زند. کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه گفت: تحکیم سیاست پولی برای کنترل تورم ممکن است روند احیای منطقه یورو را سرکوب کند و درخواستها و انتظارات بازار برای تحکیم سیاست پولی را پس زد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشت: تقاضای فیزیکی همچنین تشویق کننده است. واردات چین به ۲۵ تن در مقایسه با کمتر از ۱۰ تن در سال گذشته رسیده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۵ دلار و ۱۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۱۰۸۵ دلار و ۶۱ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۲۱۳۶ دلار و ۵۲ سنت رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا