کد خبر: 18080053978
اقتصادتولید و بازرگانی

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات خاویار در نیمه نخست سال

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات خاطر نشان کرد: صادرات چمدانی خاویار بر مبنای ثبت آماری سازمان شیلات حدود ۱۶۰۲ کیلوگرم بوده است که باید این حجم به مقادیر اعلامی گمرک اضافه شود.

عیسی گلشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد اختلاف رقم صادرات خاویار از سوی سازمان شیلات با گمرک گفت: عدد اعلامی گمرک مبتنی بر ثبت اظهارنامه‌های صادراتی و به میزان ۲۲۸۲ کیلوگرم کاملا درست است. آمار سازمان شیلات با گمرک منافاتی ندارد اما گمرک بخشی از صادرات چمدانی یا همراه مسافر را محاسبه نمی‌کند اما سازمان شیلات این بخش را جزو صادرات محسوب می‌کند.

وی با اشاره به میزان صادرات کالای همراه مسافر، خاطر نشان کرد: خاویار به عنوان یک کالای کم حجم اما با ارزش، به‌دلیل نیاز به رصد و پایش کالای مجاز و ثبت بر اساس مقررات سایتیس صورت می گیرد. صادرات چمدانی این کالا بر مبنای ثبت آماری سازمان شیلات حدود ۱۶۰۲ کیلوگرم بوده است که باید این حجم به مقادیر اعلامی گمرک اضافه شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:  جابه‌جایی ۱۲۵ گرم خاویار به عنوان کالای تجاری محسوب نمی‌شود از این‌رو هر مسافر می‌تواند این میزان را با خود حمل کند.

این مقام مسئول درباره تولید خاویار در کشور، بیان کرد: افزایش تولید خاویار مستلزم ایجاد زیرساخت‌ها در زمینه مزارع پرورشی و مراکز تکثیر و تولید بچه ماهی است. خوشبختانه مزارع و مراکز تکثیر ایجاد شده‌اند اما باید روی کیفیت تولید کار شود تا تداوم آن با پایداری توام شود و در گام بعدی باید این ماهیان وارد مزارع پرورشی شوند.

وی ادامه داد: طول عمر و بلوغ ماهیان خاویاری نسبت به دیگر گونه‌های ماهی طولانی‌تر است مزارع پرورشی که ماهیان آنها به باردهی ‌رسیده‌اند سبب رونق صادرات خاویار شده و در نیمه نخست سال رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. در حال حاضر این امید زنده شده است که بتوانیم به تدریج و دوباره جایگاه بین‌المللی مناسب خود را در زمینه صادرات خاویار بدست آوریم.

گلشاهی درباره انواع گونه‌های صادراتی آبزیان، گفت: ماهیان دریایی غیرماکول و غیرمعمول به کشورهای خاور دور، از جمله  چین صادر می‌شود. انواع میگو نیز یکی از اقلام مهم صادراتی ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به صادرات گوشت ماهیان خاویاری و انواع ماهیان پرورشی، بیان کرد: در ۲ سال اخیر صادرات کنسرو ماهی به‌ دلیل افزایش نرخ ارز روزهای پررونقی را تجربه و قابلیت رقابت با دیگر کشورها را پیدا کرد.

این مقام مسئول با اشاره به جهش چشمگیر صادرات ماهیان زینتی، افزود: صادرات مبتنی برتکنیک‌های آبزی‌پروری، نوع دیگر صادرات آبزیان در کشور محسوب می‌شود. در سال جاری ۲ تن تخمک فرآوری شده ماهی قزل آلا به ارمنستان و روسیه صادر شد و این مسئله نویدبخش این مهم است که بخشی از ضایعات و دورریزهای ماهیان قزل آلا در واحدهای فرآوری تبدیل به کالای دارای ارزش افزوده شده است. کالایی که قیمت آن از ماهی هم می‌تواند بالاتر باشد.

به گفته وی، در سال ۹۹ درحدود ۱۳۹ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۲۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

گلشاهی ارزآوری محصولات شیلاتی در ۶ ماه نخست سال جاری را بیش از ۱۶۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: فصل صید و برداشت مزارع پرورش در ۶ ماه دوم سال جهش چشمگیر پیدا می‌کند از این‌رو این احتمال وجود دارد که صادرات در این مقطع زمانی از اعداد و ارقام سال گذشته فراتر برود.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا ماهی کنسروی را وارد می‌کنیم؟ گفت: فصل صید تون ماهیان در کشور محدود است. این فصل صید در منطقه سواحل و آبهای دور استان سیستان و بلوچستان از اردیبهشت هر سال به دلیل فرا رسیدن فصل مونسون تعطیل می‌شود و این تعطیلی تا شهریور و گاهی مهر ادامه دارد به همین دلیل ماهی تون به اندازه ظرفیت‌ها وارد کارخانه‌ها نمی‌شود. بنابراین در این بازه زمانی کارخانجات کنسرو برای تامین نیاز خود دچار چالش می‌شوند و نیاز خود را با واردات رفع می‌کنند. البته بخش اعظم نیاز کنسروهای صادراتی و داخلی از محل صید داخلی تامین می‌شوند چراکه طعم و مزه ماهیان ایرانی بازارپسندتر است.

وی با بیان اینکه کشور تایلند بزرگترین تولیدکننده کنسرو دنیا است، خاطر نشان کرد: این کشور درعین حال بزرگترین واردکننده ماهی تون نیز هست آنها برای ماهی وارد شده ارزش افزوده ایجاد می‌کند و آن را صادر می‌کند.

گلشاهی با اشاره به روش‌های مرسوم تولید کنسرو ماهی بیان کرد: علاوه بر کنسرو ماهی در قوطی‌های فلزی مرسوم، قوطی با درب و بدنه شفاف، کنسرو پاکتی و کنسرو در شیشه انواع کنسروهای صادراتی محسوب می‌شوند؛ البته شکل قوطی ممکن است گرد یا چهارگوش باشد. از سال جاری کنسرو پاکتی نیز به سبد تجاری ما اضافه شد که به نظر می‌رسد بتوانیم در این زمینه به‌عنوان صادرکننده، موفق عمل کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا