کد خبر: 2904991278
اقتصاداقتصاد کلانتوسعه و اقتصاد ملیروزنامه

روحانی: ۲۵ میلیون ایرانی تاکنون کرونا گرفته‌اند

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همزمان با مبارزه فراگیر با کرونا، باید تاب آوری ملی و جامعه را در دو بخش سلامت و اقتصادی بالا برد، یادآور شد که طبق اطلاعات و ارزیابی هایی که در گزارش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به اینجانب رسیده است تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام‌ حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تقریباً در ماه پنجم مواجهه با این ویروس خطرناک هستیم و البته همچنان نگرانی در داخل کشورمان و در سطح جهان به همین صورت ادامه دارد.
وی ادامه داد: هنوز قدم‌های دیگری پیش روی مان قرار دارد که باید برداریم همانطور که بارها بر آن تأکید شده است چون در شرایطی هستیم که هنوز داروی قطعی و واکسن برای این بیماری وجود ندارد و به ایمنی جمعی در جامعه نرسیده‌ایم، بنابراین هیچ راهی نداریم جز اینکه دست به دست هم داده و زنجیره ابتلا را قطع کنیم تا بتوانیم شرایط را برای کشور، ساماندهی محیط بهکردی و فعالیت‌هایی که مورد نیاز کشور است، آماده کنیم.
روحانی با اشاره به گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهکرد گفت: در این گزارش تخمین بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند و حدود نزدیک به ۱۴ هزار نفر هم جان خود را در این مدت از دست داده‌اند.
روحانی گفت: خوشبختانه هم وزارت بهکرد و درمان و هم شرکت‌های دانش‌بنیان برای داروهایی که می‌تواند تأثیرگذار و تا حدی مؤثر باشد، تلاش خوبی کردند؛ ۵ دارو در اختیار است و یک دارو هم در هفته‌های پیش رو در اختیار قرار می‌گیرد؛ بنابراین از لحاظ دارو که می‌تواند برای این بیماری تأثیر گذار باشد، کار بسیار خوبی انجام گرفته است و باید از همه عزیزانی که در این زمینه تلاش کردند تشکر کنیم. البته برای واکسن هم دارند تلاش می‌کنند، امیدواریم ان‌شاء الله در آن زمینه‌ها هم موفقیت‌هایی به دست بیاورند.
روحانی تاکید کرد: در برابر این بیماری باید تاب‌آوری ملی و تاب‌آوری جامعه را بالا ببریم بویژه در ۲ بخش سلامت و اقتصادی که این ۲ بخش برای ما بسیار مهم است. در بخش اقتصادی اولین بخشی که برای ما مهم است، تولید است و تولید باید سرجای خودش باشد، باید افزایش پیدا کند و باید کالای مورد نیاز مردم در دسترس مردم باشد.
باید از سلامت تولیدکنندگان به خوبی مراقبت کنیم
روحانی با اشاره به نیاز روزانه مردم به کالا گفت: باید کالاهای مورد نیاز مردم که هر روز صبح به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، در فروشگاه و مغازه‌ ها موجود باشد، پس تولید برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و مبنای تولید را ما همواره گفتیم که باید روی مسأله تولید هم برای کالا و هم برای اشتغال باشد.
رئیس جمهوری اشتغال را وابسته به تولید دانست و گفت: اگر تولید تعطیل شود طرف بیکار می‌شود و زندگی‌اش به طور کامل متلاشی می‌شود پس اولین قدم تولید است.
وی تصریح کرد: دوم آنهایی که تولید را بوجود می‌آورند چه کسانی هستند که تولید می‌کنند مثلاً در آمار و ارقام در بخش تولید می‌گوییم حدود ۱۵ میلیون نفر کارگر، کارفرما، بخش‌های مختلف، مهندسان، کارکنان و کارمندان که این ۱۵ میلیون نفر با احتساب خانواده‌هایشان جمعیت ۵۰ میلیون نفری هستند و اول باید اینها را حفاظت کنیم.
روحانی گفت: دستورالعمل‌های حفاظتی با شدت در تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، کارگاه یا کارخانه‌های کوچک یا بزرگ فرقی نمی‌کند، باید دقیق عمل کنیم. اگر دقیق عمل نکنیم، خدمات و تولید و زندگی مردم متوقف می‌شود پس این بخش حفاظت و حراست از کارگران و مهندسان کشور و از همه آنهایی که مولد هستند و تولید را انجام می‌دهند باید به خوبی مراقبت کنیم.
رئیس جمهوری گفت: از طرف دیگر بخش بزرگی از تولید مانند شوینده‌ها، تولید ماسک، کیت‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های تنفسی، ونتیلاتور، تجهیزات آی‌سی‌یو و سی‌تی اسکن به بیماری کرونا هم اختصاص پیدا می‌کند، که خوشبختانه همه اینها را و همه داروهایی را که می‌تواند کمک کند می‌توانیم در داخل تولید کنیم.
وی افزود: در حال حاضر در این بخش تقریباً نیازمندی به بیرون از کشور بسیار کم است یا در حد صفر است و خودمان می‌توانیم تولید کنیم پس این تولید هم برای بخش زندگی و سلامت مردم و هم اینکه مردم بتوانند شرایط زندگی مناسبی را کرده باشند، بسیار مهم است و این تاب‌آوری در بخش اقتصاد است.
تاب‌آوری اقتصاد و سلامت نیروی انسانی باید افزایش یابد
روحانی با تاکید بر اینکه در بخش سلامت هم به تاب‌آوری نیاز داریم، تصریح کرد: اولین قسمت نیروی انسانی است که در بیمارستان که کادر درمان کشور را تشکیل می‌دهد، پرستار، بهیار، پزشک، متخصص و مسئول آزمایشگاه است و همه آنهایی که کمک می‌کنند و دستگاه‌ها را سرویس و آماده می‌کنند و همه نیروی انسانی که دست به دست هم می‌دهند و این نیروی انسانی و جبهه دفاع سلامت را به خوبی بوجود می‌آورند بسیار مهم هستند.
رئیس جمهوری بیان کرد: باید به تعداد کافی نیروی انسانی کرده باشیم آنها به موقع باید اینها استراحت کنند؛ اگر نیروی انسانی خسته بخواهد ۲ تا ۵ روز در محل کار بماند، به منزل نرود، ‌استراحت نکند و ساعات زیاد کار کند، کیفیت پایین می‌آید پس هم استراحت، هم عدد و هم انگیزه چون مساله جان مردم و مساله ملی است و همه کادر درمانی ما انگیزه کافی برای این کار دارند.
وی با اشاره به اهمیت سلامت کادر پزشکی کشور، خاطر نشان کرد:اگر بنا باشد آزمایش عده زیادی هر روز مثبت و قرنطینه شوند، در خدمات کادر پزشکی دچار مشکل می شویم، لذا برای اینکه کادر سلامت کشور سلامت باشند باید همه امکانات و تجهیزات را فراهم کنیم.
روحانی تاکید کرد: باید همه ضدعفونی‌های لازم انجام بگیرد و باید ماسک و گان و هر چیزی که لازم است در اختیار آنها باشد. وزارت بهکرد و درمان برای اینکه سلامت این کادر به خوبی حفظ شود و بتوانند کارشان را انجام دهند، بار سنگینی بر دوش دارد.
رئیس جمهوری به نیازمندی های کادر پزشکی و درمان کشور اشاره کرد و گفت: آقای دکتر نمکی (وزیر بهکرد، درمان و آموزش پزشکی) گاهی می‌گویند «فلان جا مثلا اکسیژن کم آمد»، یک جا ممکن است ونتیلاتور به اندازه کافی نباشد. یک جا ممکن است سی.تی.اسکن کم باشد. یک جا ممکن است گان به اندازه کافی نباشد. باید همه تجهیزات لازم را برای اینها آماده کنیم.
وی افزود: مسائل مالی و پولی است که به هر حال باید نیازمندی‌های اینها را برای خریدهای خارجی و داخلی و برای حقوق و کارانه آماده کنیم تا زندگی آنها بچرخد و آرامش کرده باشند و بتوانند کار و فعالیت کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا