کد خبر: 060603171070
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیجهان

روند قیمت نفت کاهشی شد

روند افزایشی قیمت‌های جهانی نفت خام طی چند روز اخیر متوقف شد.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، روند افزایشی قیمت نفت در چند روز اخیر و پس از ثبت رشد ۷درصدی طی سه جلسه معاملاتی پیشین که در پی نگرانی‌های ناشی از عرضه به‌دلیل ترس از سرایت جنگ غزه به دیگر بخش‌های منطقه خاورمیانه و تعطیلی میدان‌های نفتی لیبی رخ داده بود، در معاملات روز سه‌شنبه (ششم مرداد) بازارهای آسیایی متوقف شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت یک و ۵۴ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه با ۳۲ سنت یا ۰.۳۹درصد افت به ۸۱ دلار و ۱۱ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا هم با ۳۶ سنت یا ۰.۴۶درصد کاهش، ۷۷ دلار و ۶ سنت به ازای هر بشکه دادوستد شد.

بازارهای نفت پس از افزایش قابل‌ توجه طی سه جلسه معاملاتی پیشین با اندکی کاهش روبه‌رو بوده است، انتظارها درباره کاهش نرخ بهره آمریکا و در پی آن افزایش تقاضا برای سوخت، تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه به‌دلیل تبادل آتش بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در پایان هفته که تهدیدی برای گسترده‌ترشدن درگیری‌های نظامی در خاورمیانه و مختل‌شدن احتمالی عرضه نفت به شمار می‌آید و در عین حال تعطیلی شماری از میدان‌های نفتی لیبی از عوامل افزایشی قیمت نفت در جلسه‌های معاملاتی پیشین به شمار می‌آیند.

در سه جلسه معاملاتی پیشین، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ۷درصد و دبلیوتی‌آی آرمیکا با ۷.۶درصد افزایش همراه بوده‌اند.

تحلیلگران بانک استرالیایی ای‌ان‌زد در یادداشتی گفتند: در پی تشدید درگیری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، بازارها همچنان در حاشیه هستند.

خطر اختلال در عرضه نفت پس از اعلام بخش شرقی لیبی مبنی بر توقف تولید و صادرات نفت به‌دلیل تعمیق کشمکش‌های سیاسی، رنگ واقعیت به خود گرفت.

براساس داده‌های تازه‌ترین نظرسنجی رویترز از تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه، اختلاف‌های سیاسی در لیبی می‌تواند بر یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه تولید نفت این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک تأثیر بگذارد.

قیمت نفت همچنین با تشدید درگیری بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در سطوح بالا حفظ شده است.

یک ژنرال ارشد آمریکایی روز دوشنبه (پنجم مرداد) گفت: خطر حمله گسترده‌تر تا حدودی کاهش یافته است، اما حمله احتمالی ایران به رژیم صهیونیستی همچنان یک خطر به‌ شمار می‌آید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا