کد خبر: 27060046549
جهاندولتسیاست

رییسی: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان باید افزایش یابد

رییسی، رییس جمهوری گفت: ظرفیت‌های ارزشمندی در دو کشور وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی است. از جمله این ظرفیت‌ها تجاری و اقتصادی است که این ظرفیت‌ها فعلا قابل قبول نیست و باید توسعه یابد و به ظرفیت قابل قبول برسد.

به گزارش ایرنا، آیت‌آلله سید ابراهیم رییسی روز شنبه پس از دیدار همتای تاجیکستانی خود در دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: از اینکه امروز در تاجیکستان هستم و به دعوت رییس جمهور این کشور نخستین سفر خودم و همراهان را به کشور دوست و مسلمان و با سابقه دیرینه فرهنگی و دینی تاجیکستان قرار دادیم بسیار خوشوفتم  و امید دارم این سفر نقطه عطفی بین روابط دو کشور ایران و تاجیکستان باشد.

وی با اشاره به محورهای گفت و گوهای خود با امامعلی رحمان اظهار کرد: در گفت‌و گوهای دوجانبه با رییس جمهور، به پیشینه روابط دو کشور اشاره کردیم که این پیشینه حاکی از گسترش مناسبات بعد از انقلاب اسلامی با تاجیکستان است. اولین کشوری که از استقلال تاجیکستان حمایت کرد جمهوری اسلامی بود که تلاش کرد آنچه از این ظرفیت‌ها برای گسترش مناسبات به کار بیاید، استفاده شود.

اراده دو کشور برای توسعه مناسبات است

رییسی خاطرنشان کرد: قراردادهایی که تاکنون بین ایران و تاجیکستان منعقد شده گواه بر اراده دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مقطع که فصل نوینی از این ارتباط قرار است رقم بخورد، استفاده از ظرفیت‌های ایران و تاجیکستان باید توسعه یابد.

وی با اشاره به امضای قراردادهای همکاری در این دیدار از سوی وزیران دو کشور، اظهار کرد: مهمتر از همه اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی تجاری و اقتصادی است. ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و دلایل  آن هم روشن است. چون علقه‌ها و ارتباطات قبلی و قلبی با مردم این کشور داریم.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: در یک نگاه شاید ما دو نباشیم بلکه یکی هستیم. این نگاه که ما دو کشور را طوری ببینیم که از یک فرهنگ و پیشینه بسیار عمیق و دارای یک تمدن کهن هستیم، اهمیت ارتباط و مناسبات دو کشور بیشتر روشن می‌شود و این روابط حتما توسعه می‌یابد.

ظرفیت‌های ارزشمندی در دو کشور وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های ارزشمندی در دو کشور وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی است. از جمله این ظرفیت‌ها تجاری و اقتصادی است که این ظرفیت‌ها فعلا قابل قبول نیست و باید توسعه یابد و به ظرفیت قابل قبول برسد.

آیت الله رییسی ظرفیت ارتباط با دریا مانند بنادر چهابهار و بندرعباس را ظرفیتی برای افزایش روابط تجاری دو کشور ارزیابی کرد و گفت: از دیگر مناسبات‌ها مناسبت فرهنگی است که زمینه‌های هنر، ادب و دپارتمان زبان فارسی در محافل علمی و دانشگاهی در تاحیکستان می‌تواند موجب گسترش فرهنگ باشد و با گام‌هایی که در بخشهای فرهنگی می‌توان برداشت، روابط دو کشور توسعه می‌یابد.

رییس دولت سیزدهم در ادامه از سپس اهمیت بخش کشاورزی گفت و افزود: بخش کشاورزی موضوع مهم دیگری است که قراردادی در این زمینه منعقد شد و می‌تواند توسعه دو کشور را به همراه داشته باشد و فصل نوینی برای ارتباطات دو کشور باشد و توسعه گردشگری و فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی و تجاری را شاهد باشیم.

دولت فراگیر می‌تواند آینده افغانستان را رقم بزند

رییس‌جمهوری با تاکید بر لزوم توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گفت: خوشبختانه نظرات ما نسبت به افغانستان باهم نزدیک است و هر دو معتقدیم دخالت بیگانگان موجب بلاهای بی‌شماری در این کشور شد و باید دست بیگانگان را قطع کرد. هرگز بیگانگان نه توانستند امنیت ایجاد کنند و نه امنیت ساز بودند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم.

رییسی تاکید کرد: مساله افغانستان باید توسط مردم افغانستان و با همکاری کشورهای همسایه و کشورهایی که در منطقه نسبت به افغانستان علقه‌ای دارند، حل شود.

همکاری ما و تاجیکستان و کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند زمینه را فراهم کند تا افغان‌ها خود سرنوشت خود را رقم بزنند. چون معتقدیم مساله افغانستان را خود افغان‌ها حل کنند و باید با تسهیل‌گری یک مذاکرات بین افغانی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: حکومت و دولتی که در افغانستان برپا می‌شود، باید دولتی فراگیر باشد؛ دولت مربوط به یک قوم و یک گروه سیاسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. دولت فراگیر یعنی همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت باید احساس ایفای نقش کنند و این دولت می‌تواند از همه ملت افغانستان نمایندگی داشته باشد.این دولت می‌تواند آینده افغانستان رقم بزند.

 باید زمینه حضور تروریسم در افغانستان را از بین برد

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در افغانستان نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه خطرناک است، گفت: امروز آمریکایی‌ها که داعش را تشکیل دادند و بعد از اینکه موجب شرارت در عراق و سوریه شد به سمت استقرار آن در افغانستان رفتند.

 وی تصریح کرد: حضور داعش نه تنها در افغانستان بلکه برای منطقه خطرناک است. باید زمینه حضور هر گونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد. با حضور هر جریانی که بستر رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد مخالفیم و معتقدم باید با آن برخورد قاطعانه شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا