کد خبر: 09110067282
راه و مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک: بانک ها برای خانه‌های خالی خود قیمت های نجومی تعیین می‌کنند

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: خانه‌های خالی متعلق به بانکها و دستگاه های دولتی است و قیمت کارشناسی آن به قدری بالاست که هیچ خریداری در مزایده برای آنها پیدا نمی‌شود.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر من وقتی یک خانواده با پس‌انداز و صرفه‌جویی، واحدی علاوه بر خانه‌ای که در آن سکونت دارد خریداری می‌کند آن را خالی نمی‌گذارد. اصلا منطقی نیست که خانه را خالی نگه دارد. خانه های خالی متعلق به بانکها و ارگانها است.

وی افزود: رییس‌جمهور دستور داد تا دستگاههای دولتی املاک مازاد را بفروشند. املاک مازاد اگر در بازار بیاید قیمت خانه کاهش خواهد یافت. اما زمانی که به ارگانها و دستگاه ها گفتند واحدهای خود را بفروشید، محدودیتهایی را برای آنها تعیین کردند.

مثلا گفتند باید املاک توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین قیمت شود. کارشناسان دادگستری هم قیمت های نجومی را تعیین می‌کنند و وقتی املاک به مزایده گذاشته می‌شود هیچکس برای خرید آن پیشقدم نمی‌شود.

خسروی تصریح کرد: همین اقدامات باعث می شود تا مردم عادی هم قیمت خانه شان را بالا ببرند. چه اشکالی دارد که ارگانها و دستگاههای دولتی، واحدهای خود را مقداری زیر قیمت بازار بفروشند تا مردم خانه‌دار شوند. اما نه تنها این کار را نمی‌کنند بلکه نرخهایی به مراتب بالاتر از بازار تعیین می‌کنند. با این عملکرد چطور انتظار داریم عرضه ۲.۵ میلیون خانه خالی منجر به ایجاد آرامش در بازار مسکن شود؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش نسبی معاملات در نیمه دوم سال گفت: معمولا در شش ماهه دوم مقداری بازار مسکن به تحرک می رسد که امسال نیز این اتفاق افتاده اما توقع ما بیش از این مقدار است. به نظر می رسد هنوز بخش قابل توجهی از متقاضیان بالقوه در انتظار توافقات هسته ای هستند تا نسبت به خرید مسکن تصمیم بگیرند.

ثباتی که در بازارهای طلا و ارز ایجاد شده با فاصله زمانی در بازار مسکن تاثیرگذار است اما باید صبور باشیم. اگر قیمت دلار به محدوده ۲۵ هزار تومان برسد و در همان محدوده تثبیت شود مسلما قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

به گفته خسروی، دستاوردهای اخیر دولت مثل اجرای سند ۲۵ ساله با چین، انجام توافقات با روسیه یا روند بهبود مذاکرات هسته‌ای منجر به شکوفایی اقتصادی می‌شود و قطعا در آینده نه چندان دور آثار مثبتی را در پی دارد.

وی افزود: در حال حاضر تا حدی مشکل صادرات نفت برطرف شده است. تزریق پولهای بلوکه شده از جمله هفت میلیارد دلاری که کشور ما از کره جنوبی طلب دارد می تواند به آرامش بازار ارز و به تبع آن ثبات قیمت کالاها از جمله مسکن کمک کند.

اگر دولت قول داده که مسکن را ساماندهی می‌کند باید همه در جهت این هدف دولت تلاش کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه صحبت از گرانی، با خودش گرانی می‌آورد گفت: باید مقداری مثبت‌اندیش‌تر باشیم و به تلاشهای دولت ارج بگذاریم. نمره خوب دادن، گروهی را که در دولت در حال فعالیت هستند تشویق می‌کند.

خسروی تاکید کرد: این یک واقعیت است که دشمن آمار همه کالاها از عدس و نخود و نان و گوشت گرفته تا مسکن را رصد می‌کند تا از به هم ریختن این بازارها سوءاستفاده کند و تبلیغات منفی علیه کشور راه بیندازد. پس نباید بهانه به دست دشمن بدهیم.

وی با اشاره به طرح احداث چهار میلیون واحد مسکونی توسط دولت سیزدهم گفت: وقتی یک دولتمرد می‌گوید من در چهار سال، چهار میلیون خانه می‌سازم باید این گفتمان را پرارزش ببینیم و حمایت کنیم.

اینکه دائم گلایه کنیم که قیمت خانه اینطور و آنطور شد هیچ کمکی به ساماندهی بازار مسکن نمی‌کند. البته بحمدالله بازار مسکن در ۱۰ ماه گذشته به آرامش رسیده و این روند قطعا ادامه خواهد یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا