کد خبر: 2309998570
جهان

سازمان ملل: اقتصاد جهان ۵.۶ درصد در ۲۰۲۰ کوچک می‌شود

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند تجارت جهانی ۵.۶ درصد و بخش خدمات ۱۵.۴ درصد در سال جاری میلادی راکد شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشا تودی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) پیش بینی می‌کند تجارت جهانی در سال جاری میلادی بیشترین کاهش را از پایان بحران بزرگ مالی داشته باشد و ۵.۶ درصد کاهش یابد.

رقمی که این آژانس بین‌المللی در این هفته اعلام کرد خوشبینانه‌تر از پیش‌بینی قبلی آن است که حاکی از رکود ۹ درصدی تجارت جهانی در ۲۰۲۰ بود. بیشترین کاهش تجارت جهانی قبل از این مربوط به سال ۲۰۰۹ می‌شود. تجارت جهانی در آن زمان ۲۲ درصد سقوط کرد.

 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل پیش‌بینی خود برای بخش خدمات که ضربه سختی از کاهش سفرها، حمل و نقل و گردشگری طی همه‌گیری ویروس کرونا خورده است، پایین آورد. این بخش آسیب دیده احتمالا ۱۵.۴ درصد سقوط کرده که از دهه ۱۹۹۰ تا حالا بی‌سابقه است. بخش خدمات پس از بحران قبلی کمتر از ۱۰ درصد راکد شده بود.

قرنطینه‌هایی که به خاطر همه گیری ویروس کرونا وضع شده، باعث شده‍ اند اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا در سال جاری میلادی با رکود مواجه شوند. تنها استثنا چین است که اولین بار با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شد و اولین کشوری هم بود که آن را پس از قرنطینه‌های سختگیرانه تحت کنترل درآورد.

دومین اقتصاد بزرگ دنیا رشد خود را آغاز کرده و تجارت در آن در حال رونق گرفتن است. تقاضای بالا برای وسایل الکترونیکی و تجهیزات پزشکی صادرات چین را به بالاترین رقم رسانده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا