کد خبر: 21050195766
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

سبقت « دیزنی+ از نِتفلیکس»

«دیزنی +» از« نِتفلیکس» سبقت می‌گیرد اما باید خود را برای مواجهه به یک بازار اشباع شده آماده کند.

این غول ارتباطات با ارائه خدمات نوین در تولید و پخش فیلمها و سریالهای خود مخاطبان خود و شبکه های تلویزیونی را متحیر کرد. میان دو شرکت «دیزنی+» و «نِتفلیکس» رقابت تنگاتنگی در جلب مشتری در جریان است.

طی ماه گذشته تعداد مشترکین «دیزنی +» به ۲۲۱ میلیون نفر رسید در حالیکه این رقم برای « نِتفلیکس» ۲۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. «دیزنی +» ظرف پنج سال می‌تواند به طور کامل گوی سبقت را از «نِتفلیکس» برباید. البته «دیزنی +» برای رسیدن به این موفقیت برخی تعرفه‌های خود را کاهش داده و از دستیابی به منافع آنها صرف نظر کرده‌است.

مدیریت این شرکت توانست به خوبی به اهداف از قبل اعلام شده در سال ۲۰۱۷(۱۳۹۶) مبنی بر جلب مشتریان بیشتر به فیلمها و سریالهای تلویزیونی خود برسد.

«دیزنی +» با اتخاذ سیاستهای جدید توزیع توانست با  تهدید بزرگ «نِتفلیکس» که از شیوه‌های رایج و سنتی توزیع استفاده می‌کند مقابله کند. توفیق «دیزنی +» در سه ماهه دوم سال میلادی در جذب ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک بسیار فراتر از حد انتظار کارشناسان بود.

در عین حال این نکته  را هم باید در نظر داشت روش جدید نظام توزیع تولیدات این شرکت هنوز به سوددهی نرسیده و بکارگیری آن در این بازه زمانی منجر به هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و یکصدمیلیون دلار برای آن شده‌است.

سال گذشته در چنین بازه زمانی میزان هزینه  این شرکت در این خصوص صرفا ۲۹۳ میلیون دلار بود. براساس اعلام مدیران این شرکت در گزارش مربوط به ماه آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) روش جدید در سال ۲۰۲۴ به سود دهی می‌رسد.

درست مانند «نِتفلیکس» تقاضای بیشتر فیلم های این شرکت نیز در سطح بین‌المللی است. نشانه‌های اشباع شدن بازارهای آمریکای شمالی به صورت روزافزونی مشاهده می‌شوند.

دیگر فعالان این عرصه در آمریکا نیز به‌دنبال «دیزنی +» برای جلب مشتریان بیشتر ناچار به اعمال نظام جدید توزیع محصولاتشان شدند اما این کار را با تأخیر شروع کردند.

«دیزنی +» همچنین به تولید محصولات جدید فرهنگی نظیر «جنگ ستارگان»  برای محقق ساختن امپراطوری رسانه ای خود می‌اندیشد. به دست آوردن این موفقیت و تسخیر بازارها مستلزم صرف هزینه‌های گزافی برای آنست که به کارگیری راهبردهای پیچیده‌ای را می‌طلبد. چه بسا مقامات مالی این شرکت مجبور شوند در سیاستهای کاهش تعرفه‌ای خود در ارائه محصولات تجدیدنظر کنند.

رسیدن به جلب ۲۱۵ تا ۲۴۵ میلیون مشترک تا سپتامبر۲۰۲۴شهریور(۱۴۰۳)  از اهداف مهم این شرکت است. قبلا این میزان ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون مشترک پیش‌بینی می شد که به دلیل هزینه‌های بسیار درآن بازنگری کردند.

یکی از دلایل این امر از دست دادن حق پخش مسابقات کریکت در بازار هند است. این شرکت همچنین در نظر دارد تلاش کند هزینه های شیوه نوین خود را در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) از ۳۲ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلارکاهش دهد.

اما از طرف دیگر بالا رفتن تورم در آمریکا بسیاری از مشترکین را مجبور به بازنگری در بودجه اختصاصی به بخش تفریحات و سرگرمی خود کرده، از اینرو «دیزنی +» دراعمال تعرفه هایش باید این امر را نیز لحاظ کند.

در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر۱۴۰۱) هزینه اشتراک نظام جدید توزیع «دیزنی +» بدون تبلیغات۳۸ درصد افزایش می‌یابد. این مقدار در آمریکا حدود ۱۱ دلار در ماه می‌شود که همچنان از تعرفه‌های «نِتفلیکس» کمتر خواهد بود.

«دیزنی +» در نظر دارد برای جلب رضایت مشتریان کمتر برخوردار خود هزینه اشترک آنها را با گرفتن تبلیغات تا ۸ دلار در ماه کاهش دهد. «نِتفلیکس» نیزقصد دارد با گرفتن تبلیغات از شیوه‌های نوین توزیع محصولاتش با تعرفه‌های کمتر استفاده کند.

مزیت دیگر برای «دیزنی +» در جهان فائق آمدن نسبی بر بحران کروناست که منجربه اقبال بیشتر مردم به پارکهای این شرکت در سراسر جهان و استفاده از مصولات آن شده‌است.

گردش مالی  سه ماهه پارکهای دیزنی لند ۲۶ درصد رشد کرده و به رقم۵/۲۱ میلیارد دلار رسیده است. سود حاصل از این پارکها با رشد ۵۰ درصدی به ۶/۳ میلیارد دلار رسید.

ابتکارات «باب چاپِک» رئیس کنونی این شرکت منجر به توفیقات روزافزون آن در این زمینه شده‌است.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا