سختی فرآیندهای دیپلماتیک برای تعامل با اقتصاد ایران +فیلم

  کد خبر: 180601100402

یک سرمایه گذار بین المللی: فرآیندهای دیپلماتیک به خصوص در بخش تجاری و دولتی در ایران برای تجارت متفاوت بوده و آسان نیست.

جعفر پاکزاد

ایران جزو کشورهایی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه تجار و فعالان اقتصادی بوده است. این اهمیت را می توان با مروری بر تاریخ جاده ابریشم و آمد وشد بازرگانان به ایران و همچنین وجود راه های ترانزیتی و دریایی با قدمتی چندهزارساله مشاهده کرد.

اما در تاریخ معاصر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت اقتصادی خارجی در ایران دستخوش تغییرات زیادی شد، به خصوص با اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، مشکلات و موانع بسیاری بر سر راه فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار گرفت. با این حال بازار ایران به رغم همه مشکلات و پیچیدگی ها همچنان جذابیت های خود را برای سرمایه گذاران حفظ کرده است.

حضور شرکت های بزرگی درایران مثل خانواده آستور که در حوزه انرژی فعالیت های گسترده ای دارند حاکی از آن است با وجود همه تحریم ها و مواردی که سد راه فعالان اقتصادی در کشور وجود دارد فضای مناسبی برای کسب و‌کار و تجارت دیده می شود.

فعالیت شرکت های خارجی در ایران و بررسی معایب ومزایای حضور اقتصادی دیگر شرکت ها در کشور موضوعی است که در خصوص آن گفت وگویی با خانم نازان، اهل ترکیه و از تجار بین المللی حوزه برق درایران انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم شما می شود و همچنین ویدئو آنرا ینز می توانید بر روی سایت روزنامه مشاهده کنید.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من نازان هستم و حدود ۲۰ سال در بخش برق به عنوان یک تاجر بینالمللی کار کرده‌ام. در زمینه شبکه‌های برق تجارب زیادی دارم. اکنون هم در ایران هستم و امیدوارم تجارتی در ایران را شروع کنم.

دلیل اینکه نام خانواده آستور را برای شرکت انتخاب کرده‎اید، چیست ؟

آستور یک شرکت بزرگ در ترکیه است. سال¬ها پیش کار خود را شروع کرده و خیلی زود پیشرفت کرده است.آستور دارای کارکنان قوی و با دانش واعضا جوانی است. این اعضا بسیار باهوش و پرتلاش هستند وشرکت همکاری خوبی با آنها دارد.

فعالیتتان در کشور ایران را به چه صورت می‌بینید و چه ظرفیت‌هایی داخل ایران دیدید که به این نتیجه رسیدید که خانواده آستور می‌تواند در ایران فعالیت داشته باشد؟

در ابتدا باید بگویم که خیلی هیچان زده هستم که به ایران آمده¬ام. من فرصت‌های زیادی برای کار در ایران در آینده دیده‌ام. ایران یک کشور بزرگ و استراتژیک است و موقعیت بسیار مهمی در منطقه دارد. به خصوص در سال‌های اخیر. امروزه تمام دنیا از لحاظ اقتصادی به صورت متفاوت حرکت می‌کنند و روش‌های قدیمی متوقف شده است. نگاه جهانی به سمت شرق شده و پول به سمت شرق حرکت کرده است. ایران قدرت بزرگی در منطقه است، به همین دلیل، معتقدم در آینده ایران فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

با این اوصاف آینده آستور را در ایران به چه صورت می‌بینید؟

آستور تجربه زیادی در زمینه سرمایه¬گذاری خارجی دارد و همچنین پروژه¬های زیادی در ایران دارند. ایران در حال حاضر، تکنولوژی پیشرفته ای در زمینه تولیدات بخش انرژی ندارد و ما معتقدیم سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی برای ایران سودمند خواهد بود.همچنین این تجارت مزیت های مشترکی نیز برای ایران و ترکیه خواهد داشت.

آستور اکنون در چند کشور فعالیت دارد و به نظر شما برتری ایران در حوزه فعالیت های اقتصادی و تجارتی نسبت به این کشورها چیست؟

آستور در ۷۲ کشور مشغول به فعالیت است.در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم ایران از لحاظ سیاسی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد وهمچنین، برای پروژه‌های بزرگ آتی توجه آستور را به خود جلب کرده است.

بیشتر چه محصولاتی از شرکت آستور در ایران مورد استقبال گرفته است؟

من معتقد نیستم که تولید و فروش محصولات در ایران تنها هدف اصلی آستور باشد. هدف اصلی آستور، تولید انرژی ارزان و همچنین، استفاده از نیروهای متخصص است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه ایران انرژی بیشتری در آینده لازم دارد بازار بزرگی در ایران وجود دارد. هدف اصلی بخش انرژی ایران است. به همین دلیل، مهمترین موضوع تولید بهترین تجهیزات برای بخش انرژی در ایران است. موضوع تنها تولید تجهیزات نیست بلکه مهم‌ترین اصل ایجاد روابط و ساختار مناسب در بخش انرژی است.

به عنوان یک فعال تجاری و یک شرکت بزرگ که نام خانواده آستور که جامعه بزرگی را در بر می‌گیرد، روی آن گذاشته‌اید و فعال اقتصادی نیز هستید که با ایران تجارت انجام می‌دهد. انتظارتان از دولتمردان ایران برای اینکه بتوانید پیشرفت بیشتری در ایران و حتی منطقه داشته باشید، چیست؟

قبل از اینکه وارد ایران شوم و فعالیت های خودم را آغاز کنم موارد منفی زیادی در مورد تجارت در ایران شنیدم. فکر می¬کنم به همین دلیل خیلی از کشورها و سرمایه¬گذاران تمایلی ندارند تا در ایران کار کنند. اما بعد از اینکه به ایران وارد شدم، مشاهده کردم که فرصت بزرگی برای سرمایه¬گذاری در ایران وجود دارد.

اما متوجه شدم که فرآیندهای دیپلماتیک به خصوص در بخش تجاری و دولتی در ایران برای تجارت متفاوت بوده و آسان نیست. معتقدم که وقتی کشوری می‌خواهد پیشرفت کند باید از بخش خصوصی خود حمایت کند تا به اهداف خود برسند.

بنابراین دولتمردان ایران باید فرآیندهای ساده‌ای را برای سرمایه‌گذاران به خصوص در زمینه حمایت‌های مالی، مالیات، ترخیص از گمرک و سرویس‌های مرتبط، ارتباط ساده تر و راحت تربا مسئولان ایجاد کنند. این مسائل به سرمایه‌گذاران جدید در ایران کمک می‌کنند تا فعالیت‌های بهتر و بیشتری داشته باشند.

از طرف دیگر به دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران سیستم مالی سختی دارد و به راحتی نمی‌توان پول و سرمایه به ایران منتقل کرد. در نتیجه، ایران باید اول این مسائل را برای سرمایه‌گذاران آینده حل کند.

 

خروج از نسخه موبایل