کد خبر: 27060046607
اقتصاد کلانبازرگانیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیخدمات و توزیع

سخنگوی گمرک اعلام کرد؛ تلفن همراه در صدر واردات کشور قرار گرفت

در مرداد ماه تلفن همراه با ۲۳۹ میلیون دلار با فاصله زیاد با سایر کالاها در صدر واردات کشور قرار گرفته و پس از آن دانه سویا با ۱۴۷میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۱۲میلیون دلار، گندم با ۷۲میلیون دلار و جو با ۴۰ میلیون دلار قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سخنگوی گمرک گفت: در مرداد ماه امسال هشت میلیون و ۴۵۲هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که سهم صادرات سه میلیارد و ۳۲۳میلیون دلار و سهم واردات در این ماه دو میلیارد و ۵۵میلیون دلار بود بنابراین تراز تجارت غیر نفتی کشور یک میلیارد و ۲۶۳میلیون دلار را نشان می‌دهد.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهارکرد: سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه‌های صادرات و واردات در پنجمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن به ارزش پنج و ۳۷۸میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱روز)، هفت میلیون و ۱۴۲هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی بدون کاهش ۹.۵درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۵۴ درصدی داشته است.

کاهش ۱۴ درصدی صادرات کشور در مرداد ماه نسبت به تیرماه امسال

وی افزود: صادرات کشور در مرداد ماه نسبت به تیرماه امسال با کاهش ۱۴ درصدی در وزن و ۹درصدی در ارزش همراه بوده است.

لطیفی در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی در مرداد ماه گفت: چین با دو میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵میلیون دلار ۳۴درصد وزن و ۴۵درصد ارزش کل صادرات در مرداد ماه را به خود اختصاص داده است و نسبت به تیرماه کاهش ۱۲درصدی در وزن و افزایش ۲۰درصدی در ارزش را تجربه کرده است، عراق هم در این ماه نسبت به تیرماه ۱۸درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش خرید کالا از ایران کاهش داشته است و یک میلیون و ۸۳هزار تن کالا به ارزش ۳۴۶میلیون دلار کالا از ایران خریده است.

امارات با ۷۳۴هزار تن به ارزش ۲۸۵میلیون دلار(کاهش ۱۳درصدی در وزن و ۱۹درصدی در ارزش)، ترکیه با ۳۶۲هزار تن به ارزش ۱۸۴میلیون دلار (رشد ۴درصدی در وزن و کاهش ۴۴درصدی ارزش) و افغانستان با ۳۶۴هزار تن به ارزش ۱۲۷میلیون دلار(کاهش ۱۲درصدی در وزن و ۵۰ درصدی در ارزش) پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در مردادماه بودند.

واردات یک میلیون و ۳۱۰ هزارتن کالا در ۳۱ روز مرداد ماه امسال

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات پنجمین ماه سال گفت: در ۳۱ روز مرداد ماه امسال یک میلیون و ۳۱۰ هزارتن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۵ میلیون دلار به صورت ترخیص قطعی وارد کشور شد که نسبت به واردات در مرداد ماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۳۶درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۲۶درصد کاهش داشته است.

اما در مقایسه با تیر ماه ۱۴۰۰کاهش ۶۸ درصدی در وزن و ۵۳ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.

البته میزان ترخیص درصدی کالا با دستورات معاون اول رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم ۷۹۸ هزار تن بوده که به دلیل درصدی بودن و تکمیل نشدن اسناد قطعی ترخیص در آمار واردات قطعی اعلام نمی‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا