کد خبر: 20090060308
روزنامهسلامت و رفاه

شهرستان‎های قرمز کرونایی دوباره صفر شد

طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور،‌ با عبور از موج پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز مجددا به صفر رسید.

رنگ‌بندی کرونایی ۲۰ آذر ۱۴۰۰، از سوی اپلیکیشن ماسک منتشر و در کانال تلگرامی وبدا، اعلام شد. بر اساس رنگ‌بندی جدید، با عبور کشور از موج پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز مجددا به صفر رسید.

در حال حاضر شهرستان‌های اشنویه در آذربایجان غربی، طبس، نهبندان در خراسان جنوبی، بافت، زرند، سیرجان در کرمان، بافق، بهاباد در یزد در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

باید توجه کرد که تداوم مراقبت‌های بهداشتی حتی در افرادی که واکسن زده‌اند، ضروری است.

بر این اساس در حال حاضر، صفر شهرستان قرمز،۸ شهرستان نارنجی، ۱۱۹ شهرستان زرد و  ۳۲۱ شهرستان آبی در کشور داریم.

انتقاد از نحوه رنگ‌بندی کرونایی شهرها

در همین رابطه رئیس مرکزتحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از انتقاد از نحوه رنگ‌بندی کرونا گفت:‌ مراجعات سرپایی کرونا یکی از معیارهایی است که باید در رنگ‌بندی وضع کرونا در کشورمان لحاظ شود، در صورتی که درحال حاضر چنین معیاری در نقشه رنگ‌بندی کرونا وجود ندارد و بیشتر براساس موارد بستری است.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از بالارفتن دوباره آمار ابتلا و بستری ناشی از کرونا در کشور به ایلنا گفت: بهترین اقداماتی که در شرایط فعلی که شرایط پایدار شده است، می‌توانیم انجام دهیم این است که پایش‌هایمان در کشور را به حداکثر برسانیم و نظارت‌ها بسیار گسترده شود که اگر موارد ابتلا به کرونا شناسایی شوند، مورد بررسی قرار بگیرند و قرنطینه و درمان شوند که ویروس گردش پیدا نکند.

به ویژه با توجه به واریانت اومیکرون که می‌دانیم نسبت به ایمنی حاصل از واکسن ممکن است که مقاومت نشان دهد و ممکن است با شکست واکسن مواجه شویم، این موضوع بسیار مهم است.

او افزود: باید مقداری با طمانینه بیشتر، پایش‌ها را افزایش داد، سرعت واکسیناسیون را بالا برد و دوز بوستر را نیز به صورت گسترده تزریق کرد.

ناجی در ادامه گفت: درحال حاضر تمام مطالعات جدید نشان داده‌اند که دوز سوم تا حد بسیار بالایی هم در برابر دلتا و هم دربرابر اومیکرون می‌تواند حتی از عفونت و بیماری جلوگیری کند. درحال حاضر تزریق گسترده دوز بوستر و گسترش واکسیناسیون، تکمیل واکسیناسیون در گروه سنی حداقل دوازده سال به بالا از نان شب هم واجب‌تر است.

او ادامه داد: از طرفی مرزها نیز باید کنترل شود. باید پایش ژنتیکی‌مان را افزایش دهیم تا اطلاع داشته باشیم که سویه اومیکرون در کشورمان هست یا نه. احتمال بسیار قوی وجود دارد که اومیکرون در کشور باشد، وقتی کشورهایی مانند پاکستان، هندوستان، امارات، عربستان این سویه را گزارش می‌کنند و شواهدی هم وجود دارد که ممکن است در ترکیه هم وجود داشته باشد، زیرا مسافرهایی که به آن کشور رفته‌اند در کشور مقصدشان اومیکرون مثبت تشخیص داده شده اند، در هرصورت ما هم به احتمال قوی اومیکرون را در کشورمان داریم، پس اگر وجود دارد باید پایشمان بالا برود و بدانیم که در چه مناطقی از کشور است که بتوانیم از پخش شدن آن جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با میزان پایش جهش‌های ویروس افزود: درحال حاضر تعداد موارد ما پایین آمده است و باید حساس باشیم. معمولا حدود چهار برابر موارد ابتلای روزانه باید تست انجام شود.

البته با توجه به اومیکرون میزان حساسیت باید مقداری بیشتر شود. به هرصورت سیستم باید تمام موارد با علایمی مشابه سرماخوردگی را حتما تست کند.

این ضرورتی است که باید انجام شود تا حساسیت بالا برود و بتوانیم اکثر موارد را شناسایی کنیم، زیرا درحال حاضر ویروس‌های دیگری نیز در حال گردش است و باید بین آن‌ها فرق بگذاریم. اگر کرونا نیستند، برنامه خاص خودشان را دارند، اما اگر کرونا هستند پایش ژنتیکی آن بسیار مهم است که ما بفهمیم آیا واقعا در ایران اومیکرون داریم یا نه و اگر هست، آنموقع باید اقداماتمان براساس آن شدیدتر شود.

او افزود: در مطالعات مختلف نشان داده شده است که سرعت شیوع اومیکرون نسبت به دیگر واریانت‌های قدیمی‌تر بالاتر است و تقریبا می‌توان گفت احتمالا به اندازه دلتا سرعت انتشار آن بالا باشد، این را هم می‌دانیم امکان شکست واکسن هم وجود دارد و افرادی که واکسن زده‌اند نیز می‌توانند این عفونت را بگیرند. به ویژه که در دنیا الان دلتا و اومیکرون در کنار هم گردش می‌کنند.

درهرصورت پایین نیاوردن گردش دو ویروس اومیکرون و دلتا با هم دیگر، این خطر را به وجود می‌آورد که اومیکرون و دلتا، بتوانند نوترکیبی ایجاد کنند و با واریانت‌هایی مواجه شویم که وضع بدتر از این شود.

بنابراین باید حساسیت کافی برای کاهش موارد ابتلای کووید و سیاست «کووید صفر» را در کشور داشته باشیم، و الا ممکن است که واریانت‌های دیگری به وجود بیاید که کار را خراب‌تر کند.

او در ارتباط با نحوه صحیح غربالگری مدارس و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از طغیان بیماری در این اماکن گفت: وزارت بهداشت باید این برنامه را ترتیب بدهد و در هر صورت وقتی تجمع در خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، باید واحدهای دیده‌وری و پایش دانشگاه‌ها و مدارس، بسیار فعال‌تر باشند. به علاوه انجام تست‌های دوره‌ای برای این اماکن صورت بگیرد.

ناجی گفت: همانطور که گفته شد، در این مدت که مدارس باز شده اند، گزارش‌هایی به صورت رسمی هم وجود داشته است که برای مثال ۲۰۰۰ دانش آموز در تهران مبتلا شدند.

ما به ویژه در شرایط فعلی که اومیکرون وجود دارد، تا موقعی که واکسیناسیونمان کامل نشود و دوز بوستر را تزریق نکنیم باید مقداری احتیاط کنیم و کووید با ما شوخی ندارد.

او در ارتباط با احتمال افزایش موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونا با وجود سویه اومیکرون گفت: ممکن است این اتفاق رخ دهد و مراجعات سرپایی کرونا یکی از معیارهایی است که باید در رنگ‌بندی وضعیت کرونا در کشورمان لحاظ شود، در صورتی که درحال حاضر چنین معیاری در نقشه رنگ‌بندی کرونا وجود ندارد و بیشتر براساس موارد بستری است.

موارد سرپایی و همینطور درصد شیوع بیماری هم باید در معیارهایمان به کار برده شود تا رنگ‌بندی‌ها درست باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا