کد خبر: 30080056731
جهانسیاست

شکست سناریوی جدایی تهران – باکو

سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران می‌تواند آغاز مهم و قابل توجهی در مسیر ترمیم فضای موجود بین دو کشور باشد و زنگ خطر برای شیاطینی به صدا درآورد که همه تلاش خود را برای برهم زدن مناسبات تهران- باکو به کار بسته‌اند.

به گزارش ایرنا، امروز یکشنبه «شاهین مصطفی‌اف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در صدر هیئتی عالی‌رتبه وارد تهران می‌شود. سفر مصطفی‌اف، نخستین سفر یک مقام رسمی آذربایجان به ایران پس از سوءتفاهم‌های اخیر است.

اخبار رسیده حاکی از این است که برنامه‌ریزی برای دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس آتی سران اکو در عشق‌آباد ترکمنستان نیز در دست پیگیری است.

این سفر از چند وجه حائز اهمیت است: نخست اینکه این اتفاق دیپلماتیک نشان می‌دهد که تیر دشمنان دو ملت به سنگ خورده و دو کشور در حال بازگشت به مسیر قبلی و توسعه روابط هستند.

دوم اینکه طبعا رژیم‌صهیونیستی به‌شدت از این سفر ناخشنود است، زیرا تلاش‌های چندسال اخیر خود برای جدایی دو همسایه را تا حدود زیادی بر باد رفته می‌بیند.

همچنین این سفر نشان می‌دهد که قدرت بازیگری و جایگاه ژئوپلیتیکی و تمدنی ایران در معادلات منطقه و جهان اساسا قابل انکار نیست.

ایران به‌خوبی نشان داده که ذره‌ای چشم‌داشت به خاک هیچ کشوری ندارد و با تمام توان خواهان برقراری صلح و امنیت دائمی در منطقه است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا