کد خبر: 22120074318
بانک و بیمهروزنامه

صنعت بیمه جهانی در پساکرونا

انعطاف‌پذیری و چابکی سازمانی، کلید موفقیت در مواجهه با چالش‌های آتی خواهد بود. کووید-۱۹ در واقع زنگ هشداری بود که صنعت بیمه به آن نیاز داشت و بیمه‌گرانی که با این تحول همگام ‌شوند، برنده خواهند شد.اما بیمه‌گرانی که به روش‌های قدیمی باز می‌گردند و مسیر تحول را ادامه نمی‌دهند، جذابیت بازار را از دست داده و مشتریان خود را به رقبای دیگر که هزینه کمتری دارند و به‌دنبال بهبود تجربه مشتری هستند، واگذار خواهند کرد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشکده بیمه، بحران کووید-۱۹ تاثیر قابل توجهی بر افراد، جوامع، مشاغل و اقتصادها در سراسر جهان داشته، نحوه کار و زندگی افراد را تغییر داده و بسیاری از روندها همچون دیجیتالی‌شدن را که مدت‌ها در حال وقوع بودند، سرعت بخشیده است.

صنعت بیمه نیز از این بحران در امان نمانده و تأثیرات گسترده و عمیقی را از لحاظ مالی، عملیاتی و استراتژیک تجربه کرده است.

اما صنعت بیمه به‌سرعت به این بحران واکنش نشان داده و با انعطاف‌پذیری زیادی کووید-۱۹ را پشت سرگذاشت و به مراتب کمتر از آنچه که در ابتدای شیوع این بیماری پیش‌بینی می‌شد، متحمل آسیب‌های اقتصادی و اعتباری شد.

با توجه به این موضوع مهم، میز تخصصی مطالعات نظارتی پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «صنعت بیمه جهانی در پساکرونا» کرده است.

گزارش حاضر از سوی دکتر لیلی نیاکان، عضو هیات علمی گروه مطالعات کلان بیمه و راهبر میز تخصصی مطالعات نظارتی پژوهشکده بیمه و با همکاری زینب بهبودی‌راد، کارشناس ارشد اقتصاد نظری دانشگاه تهران در چهار فصل تنظیم شده و در آن به «بازیابی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱»، «کوید-۱۹ و چشم‌انداز صنعت بیمه»، «مهمترین روندها در صنعت بیمه در پساکرونا» و «چگونگی بیمه کردن یک بیماری همه‌گیر» پرداخته شده است.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، کووید-۱۹ تغییرات و روندهای مثبتی در صنعت بیمه ایجاد کرده که هم بیمه عمر و هم بیمه غیرعمر را متحول کرده است.

از جمله این روندها می‌توان به تغییر نقش صنعت بیمه، افزایش آگاهی از ریسک و پذیرش دیجیتالی در بین مشتریان، تسریع دیجیتالی شدن، گسترش کار از راه دور، اولویت یافتن بهبود تجربه مشتری و تمرکز بیشتر بر پایداری اشاره کرد.

در بازار پیچیده و پویای بیمه، بزرگترین ریسک‌ها و بزرگترین فرصت‌های رشد در هم تنیده شده‌اند و از هر بحران، فرصت‌هایی برای تمایز رقابتی به وجود می‌آید. کووید-۱۹نیز با وجود چالش‌های قابل توجه برای صنعت بیمه، فرصتی منحصربه‌فرد برای بیمه‌گران در جهت تجدیدنظر و نوآوری فراهم ساخت.

در نهایت، چنانچه فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت بیمه به عنوان نیروهای موافق و مخالف صنعت در دو کفه یک ترازو قرار گیرند، ترازو به سمت چشم‌انداز مثبت بازار بیمه یعنی حرکت چرخه‌ای اقتصادی خوشبینانه، بازنگری در قیمت‌گذاری ریسک در بخش بیمه بازرگانی، جهش به سمت دیجیتالی شدن، افزایش آگاهی از خطر مرگ‌ومیر و حفاظت از سلامت گرایش دارد و نیروهای مخالف صنعت بیمه شامل افزایش ریسک تورم، تداوم نرخ بهره پایین، تاب‌آوری اقتصادی ضعیف‌ و تورم مطالبات اجتماعی، وزن کمتری خواهند داشت.

علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1557/ مراجعه کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا