کد خبر: 2508996436
دولتروزنامه روز

طرح جدید ستاد ملی کرونا شنبه بعد از راه می‌رسد؛ از تعطیلی خبری نیست

روحانی با بیان اینکه افزایش محدودیت‌ها و به حداقل رساندن تجمعات و ترددها ضروری است بر توسعه «لحظه‌ به لحظه» دولت الکترونیک و بالابردن سواد سلامت مردم تاکید کرد

ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مدت‌هاست که هر شنبه جلسه دارد؛ اما بسیاری از هفته گذشته مردم برای تشکیل جلسه دیروز انتظار می‌کشیدند چراکه مقام‌های بهداشتی از قرار گرفتن پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای کشور در دستور کار این هفته ستاد خبر داده بودند.

اما سخنان رئیس‌جمهوری در نشست دیروز ستاد ملی کرونا آب پاکی را روی دست هواداران گزینه تعطیلی ریخت. پیشنهاد جایگزین او افزایش محدودیت‌ها و به حداقل رساندن تجمعات و ترددها در قالب طرحی است که این هفته در ستاد ملی کرونا نهایی می‌شود و از شنبه آینده، اول آذر، به اجرا درخواهد آمد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه اساس این طرح تا پایان همه‌گیری کرونا ادامه می یابد، اظهار کرد: افزایش محدودیت ها با این هدف است که مردم کاملا لمس کنند شرایط یک شرایط فوق‌العاده است و برای عبور از این شرایط با کمترین ضرر، همه باید یاری کنند.
او همچنین تصریح کرد: هر عاملی که در روند مبارزه با بیماری کرونا،  اعتماد مردم را به ستاد ملی، قرارگاه عملیاتی و به وزارت بهداشت کاهش دهد، به ضرر کل کشور است.
روحانی با اشاره به اینکه دیروز چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شده است، گفت: حدود نه ماه است که با معضل این بیماری مواجه هستیم و مصوبات متعددی در ستاد ملی برای مقابله با این بیماری و مهار آن  تصویب شده است و همچنین محدودیت‌هایی در شهرها و استان‌های مختلف کشور برای موفقیت در این مسیر ایجاد شد.
رئیس‌جمهوری آموزش را موضوعی مهم در راه مقابله با این بیماری دانست و گفت: باید سواد سلامت مردم را در این زمینه بالا ببریم و اطلاعات و آموزش کافی به مردم بدهیم.
روحانی با تأکید بر اینکه مردم باید به ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن و تصمیماتی که در آن ستاد اتخاذ می‌شود اعتماد صددرصدی داشته باشند، گفت: هر چیزی که اعتماد مردم را درباره اقداماتی که انجام می‌شود، کاهش دهد، به زیان مردم است و موجب کاهش دقت در رعایت پروتکل‌ها خواهد شد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت و همه دستگاه‌هایی که دولت را در راه مقابله با این بیماری یاری می‌کنند، باید الزامات پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه و دقت قرار دهند، گفت: هر چیزی که جزو لوازم مورد نیاز مقابله با این بیماری است از جمله امکانات و تجهیزات توسعه لحظه به لحظه دولت الکترونیک و همچنین کمک سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله نیروهای مسلح به وزارت بهداشت ضروری است.

او همچنین براهمیت ضمانت اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: اگر مصوباتی تصویب و ابلاغ شود، اما توسط عده معدودی اجرا نشود، به هدف خود نخواهیم رسید، لذا باید حتماً با اقلیت متخلف برخورد شود.
روحانی به حداقل رسیدن تجمعات و ترددهای غیرضرور را یک مسأله مهم و اساسی در راه مقابله با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: با کاهش ترددهای غیرضرور و تجمع‌ها می‌توان ویروس را مهار و از شیوع آن جلوگیری کرد اما متأسفانه در برخی موارد با برگزاری تجمعات غیرضروری همچون تجمع برای پیروزی یک تیم فوتبال و یا یک تجمع مذهبی در شهر مشهد مواجه هستیم که این تجمع‌ها ما را با مشکل مواجه می‌کند.
او در ادامه با توجه به اهمیت بیماریابی و شناسایی مبتلایان بدون علامت گفت: شناسایی بیمارانی که علامت مشخص ندارند و جداسازی این افراد از جامعه و مردم از اهمیت بالایی برخوردار است که این مهم با افزایش تعداد تست‌های تشخیصی امکان‌پذیر خواهد بود و در این راه دولت، وزارت بهداشت و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری همه تلاش خود را انجام می‌دهد.
رئیس‌جمهوری افزود: موضوع جداسازی و قرنطینه مبتلایان و ردیابی بیماران که با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود نیز یکی از اقدامات مهمی است که در راه مقابله با ویروس کرونا انجام می‌شود و وقتی همه این مراحل را انجام دادیم و باز هم مشکل وجود داشت ناچار به اعمال محدودیت‌های بیشتر می‌شویم.
او افزود: امروز تصمیمات کلی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر اتخاذ کردیم که از شنبه آینده طرح مربوط به آن با توجه به ویژگی شهرها از نظر وضعیت بیماری اجرا می شود و تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه مردم باید باور کنند که این بیماری و ویروس همچنان میهمان ناخوانده کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان است، گفت: باید با این ویروس زندگی کنیم و تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای این بیماری معرفی نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته  استراهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نزدیک خود نداریم. اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کنیم، ابتلا به بیکاری کاهش می‌یابد، بیماری زودتر تشخیص داده می‌شود و درمان صورت خواهد گرفت.
او با اعلام اینکه این ویروس جهش ‌یافته است و ویروس اسفند و فروردین نیست، اظهار کرد: شرایط ویروس امروز تغییر کرده و سرعت انتقال آن ۹ برابر شده است و باید بیشتر رعایت کنیم بویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی فعالیت می‌کنند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات کنند.
محدودیت‌های جدید کرونایی
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح  طرحی که کلیاتش روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید، گفت: محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر در مناطق کشور در سه سطح قرمز،نارنجی و زرد به صورت مجزا اعمال خواهد شد.
براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت(وبدا) گزارش کرده است، رئیسی با بیان اینکه هرگاه تجمعات خانگی و سفرها بیشتر می‌شود، تعداد مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد و در نتیجه ورودی بیمارستان‌ها رشد می‌کند، اظهار کرد: در همین راستا نه تنها ما، بلکه دیگر کشورها هم مجبور به اعمال محدودیت می شوند و از سه هفته گذشته ابتدا ۴۳ شهرستان و سپس در ۴۶ شهرستان محدودیت‌های شدید کرونایی اعمال شد که براساس ارزیابی انجام‌شده نتایج این اقدام کارساز بوده است.
سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا از آماده شدن طرحی جامع که براساس شاخص بیماری‌ها و تعداد بستری‌هاست، خبر داد و آن را طرحی  «پویا» خواند و گفت: سه سطح هشدار سه (قرمز)، دو (نارنجی)، یک (زرد) در طرح یادشده دیده شده که براساس سطح هشدار متناسب  با هر وضعیت محدودیت‌هایی اعمال می شود که برای ارزیابی تاثیر محدودیت‌ها حدود دو هفته زمان لازم است و سپس می توان تصمیم گرفت که به تمدید یا تشدید محدودیتها نیاز است یا خیر.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه هدف اصلی ستاد تعطیلی کسب و کار مردم نیست، تصریح کرد: به دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ورودی بیمارستان‌ها مجبور به اعمال محدودیت هستیم.
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همه مشاغل به جز مشاغل خیلی ضروری که به تامین روزانه مایحتاج  و مسائل امنیتی  و سلامت مردم مربوط می شود، در شهرهای قرمز به مدت دو هفته تعطیل خواهند بود و سپس با ارزیابی‌های وزارت بهداشت ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند.
رئیسی اعلام کرد: براساس ارزیابی اولیه بیش از ۱۰۰ شهر و شهرستان که اکثر مراکز استان‌ها از جمله تهران نیز جزء آنها هستند، در وضعیت قرمز هستند، همچنین مشاغل سطح ۳ و ۴ در ۱۵۰ شهر یا شهرستان سطح نارنجی و ۱۵۵شهرستان نیز دارای وضعیت زرد هستند.
وی ادامه داد: محدودیت‌های اعلام‌شده تنها مربوط به مشاغل نیست بلکه آموزش، مدارس، دانشگاه‌ها و مراسم‌های فرهنگی ومذهبی را نیز شامل می‌شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در تمامی سطوح هشدار محدودیت‌ها از جمله آموزش‌های غیرحضوری مدارس و دانشگاه‌ها، مراسم‌های مذهبی و فرهنگی به مدت دوهفته اعمال و سپس فعالیت‌ها آغاز خواهد شد.
رئیسی در تشریح نحوه کار کارمندان ادارات با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی گفت: براساس این محدودیت‌ها یک‌سوم کارکنان در مناطق سطح هشدار ۳، یک دوم کارکنان در مناطق سطح هشدار ۲ و  دوسوم کارکنان در مناطق سطح هشدار یک باید در محل کار حاضر شوند.
وی محدودیت ترددها را نیز اعلا کرد که براساس آن در مناطق سطح هشدار ۲ و ۳ خودروها با پلاک بومی این شهرستانها نمی توانند از شهر خود خارج و یا وارد یک شهر دیگر شوند، همچنین پلاک‌های غیربومی هم نمی توانند وارد این مناطق شوند.
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا زمان اجرای محدودیت‌های جدید از اول آذر در کشور خواهد بود و در این یک هفته باقی‌مانده هم بحث آموزش و اعلام جزئیات پیگیری خواهد شد.
رئیسی با بیان اینکه محدودیت‌ها و جرائم راه‌حل‌های موقت‌اند، اظهار کرد: تا زمانی که دارو و واکسن کرونا در دسترس نیست، راهکار اصلی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خودمراقبتی، مراقبت از خانواده و همکاران خواهد بود تا از شر این محدودیت‌ها رها شویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا