کد خبر: 3006992469
آموزش

طرح مجلس برای واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به موکدات رهبری پیرامون مهدکودک‎ها گفت که مهدکودک‎ها دو متولی (آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی) دارند؛ طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم که بر مبنای آن مهدکودک‎ها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد.

مهدی زاهدی، وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره موکدات رهبری پیرامون مهدکودک ها گفت: مهدکودک‎ها دو متولی دارند، آموزش و پرورش و بهزیستی؛ طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم که مواد مختلفی راجع به مدارس غیردولتی و یک ماده درباره مهدکودک‎ها دارد که بر مبنای آن مهدکودک‎ها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و از دست بهزیستی خارج شود که درباره جزئیات آن در جلسات بعد در مجلس بحث می‎شود.

تشکیل کمیته ای برای بررسی جزئیات

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز با بیان اینکه بحث واگذاری مهدهای کودک همچنان در حال بررسی است، گفت: در جلسه‎ای که با نمایندگان مجلس در این خصوص برگزار شد، نمایندگان به صورت کلی با واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش موافقت کردند اما ریزه‎کاری‎هایی هم وجود دارد که در این راستا مقرر شد کمیته‎ای متشکل از بهزیستی، آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس و … تشکیل و در این رابطه جزیی‎تر تصمیم‎گیری شود.
حبیب الله مسعودی فرید، در این رابطه اظهار کرد: سازمان بهزیستی درخواست دارد که کودکان زیر سن دبستان یک گروه تلقی شوند و تولی‎گری مهدهای کودک باید بر عهده یک نهاد قرار گیرد، چراکه تولی‎گری دوگانه یا چندگانه به حوزه کودک آسیب می‎زند.
وی با اشاره به اینکه موضوع کودک و ورود به عرصه کودک به ویژه کودکان زیر سن دبستان موضوعی چند وجهی است افزود: اگر این موضوع را صرفا در آموزش (به معنای رایج آن) خلاصه کنیم، در نگاه به کودک اشتباهی راهبردی است. به نظر ورود به موضوع کودک باید به مثابه کودک باشد به این معنی که تمام ابعاد رشدی، جسمی، روانی، معنوی، عاطفی و… را در نظر بگیریم. اگر به این نحو به موضوع ورود کنیم، ثمره آن بهتر خواهد بود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به طور کلی ۷.۵ درصد کودکان زیر سن دبستان در مهدهای کودک بهزیستی و ۳ الی ۴ درصد در مراکز متفرقه حضور دارند، اما تکلیف ۹۳ درصد دیگر کودکان چه خواهد شد؟ به نظر اکنون که مقام معظم رهبری نیز بحث مهمی بر روی این موضوع داشتند فرصت مناسبی است که به موضوع کل کودکان زیر سن دبستان بپردازیم.
مسعودی فرید اعلام کرد که بحث واگذاری مهدهای کودک همچنان در حال بررسی است، البته پیشنهاد ما این است که در ابتدا کار را با نگاه همه‎جانبه تعریف و پس از آن مشخص شود که مهدهای کودک را چه کسی برعهده بگیرد.
وی با بیان اینکه موضوع زیر سن دبستان فقط مهدهای کودک نیست خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با بخش‎های دیگری که به نوعی با موضوع کودک در ارتباط اند، تعامل داشته باشیم تا شاید این موضوع در قالب شورای سیاست‎گذاری کلان‎تر یا شورای سیاست‎گذاری کودک شکل گیرد.

هنوز درخصوص صدور مجوز مهدهای کودک تصمیمی گرفته نشده است

از سوی دیگر معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا از این پس موضوع صدور مجوز، تعیین محتوا و نظارت بر مهدکودک ها به طور کلی به آموزش و پرورش واگذار خواهد شد؟ گفت: سیاست‎گذاری، تعیین شاخص‎ها و استانداردها، محتوا و برنامه جامع نظارتی بر عهده آموزش و پرورش است. اینکه آیا این برنامه نظارتی شامل صدور مجوزها هم خواهد شد یا خیر، تصمیم‎گیری می‎شود.
رضوان حکیم‎زاده، درباره موضوع مدیریت مهدهای کودک که در سال های گذشته محل اختلاف بهزیستی و آموزش و پرورش بوده، به ویژه پس از موکدات رهبری پیرامون اهمیت این دوره اظهار کرد: اختلاف آموزش و پرورش و بهزیستی به سال‎های قبل باز می‎گردد، اما باتوجه به ضرورت هم‎افزایی دستگاه‎ها برای ارائه خدمات بهتر، در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع مهدکودک‎ها ورود و جلساتی را برگزار کرده است.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروهی را شکل داده که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی در آن حضور دارند و قرار است روی تهیه یک سند سیاست‎گذاری جامع برای تربیت در دوران کودکی که شامل دوره مهدکودک‎ها و پیش دبستان می‎شود کار کنند که مبنای عمل قرار بگیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مطابق قوانین و سیاست‎های ابلاغی، سیاست‎گذاری، نظارت و هدایت آموزش جزو امور حاکمیتی است که از مهدکودک تا دانشگاه‎ها بر عهده آموزش و پرورش است، گفت: اما درباره اجرا باید ضوابط و استانداردها مشخص بشوند و هر دستگاهی که متولی اجراست، عهده‎دار امور شود و موارد را رعایت کند.
حکیم‎زاده درباره گروه سنی آموزش‎های پیش از دبستان با توجه به اینکه قبلا تقسیم‎بندی سنی برای پیس دبستانی‎ها و مهدکودک‎ها وجود داشت، گفت: اکنون صحبت از دوره پیش از دبستان است که دوران کودکی را به صورت یکپارچه در نظر می‎گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه اگر این سند جامع امضا شود وضع مهدکودک‎ها بهبود می‎یابد؟ گفت: تا سند نهایی نشده نمی‎توان دقیق اظهار نظر کرد اما آنچه که مسلم است کودکی دوره بسیار مهمی است و سیاست‎گذاری دوره کودکی از موضوعات مغفول بوده است.
وی ادامه داد: شورای عالی جوانان داشتیم اما پراکندگی و منسجم نبودن در تربیت دوران کودکی به چشم می‎خورده است و قبلا خیلی دغدغه جدی نبوده است؛ اما اکنون با بیانات رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی با دغدغه وارد شده و امیدواریم سرآغازی باشد که تربیت دوران کودکی به صورت یکپارچه در کانون توجه قرار بگیرد و سیاست‎گذاری لازم با توجه به اهمیت دوره کودکی انجام شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا