«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ تحول یا موازی کاری؟!
گروه فرهنگی- مهدی نقویان در احکامی جداگانه برای چهار گروه جدید تولیدات تاریخی، اجتماعی، حادثه ای و طنز سرپرست منصوب کرد. رییس مرکز سیما فیلم پس از تغییرات ساختاری در این مرکز، برای چهار گروه جدید شامل تولیدات گونههای (ژانر) متنوع حکم سرپرستی صادر کرد.
طی این احکام، «غلامرضا الماسی» به سمت سرپرست گروه تولیدات تاریخی، «بهرنگ ملکمحمدی» به سمت سرپرست گروه تولیدات اجتماعی، «مهدی خلجی» به سمت سرپرست گروه تولیدات حادثه ای و «مسعود کریمی» به سمت سرپرست گروه تولیدات طنز منصوب شدند.در تغییرات ساختاری جدید این چهار گروه تخصصی در گونه های متنوع نمایشی در مرکز سیما فیلم به جای گروههای فیلم و سریال شبکههای یک، دو و سه و گروه فیلم و سریال سیمافیلم به فعالیت ادامه میدهند.
همچنین با حکم نقویان، «مرسده نیکبخش» به عنوان سرپرست طرح و برنامه و «جواد آقازاده» به مشاورت در امور اجرایی و تولیدات مرکز سیمافیلم منصوب شدند.اداره کل فیلمنامه و باشگاه فیلمنامهنویسان نیز که پیشتر ذیل مرکز سیمافیلم فعال بود، جزو ساختار دفتر اداره کل فیلنامه رسانه ملی قرار گرفته است.
تلویزیون در جدیدترین تصمیم، گروههای فیلم و سریال شبکههای اصلی را حذف و مدیران آنها را در چهار گروه با موضوعات تخصصی در مرکز سیمافیلم به کار گمارده است. بر این اساس از این پس تولید و ساخت سریال در شبکهها منتفی است و همه اتفاقات تحت نظارت یک مرکز پیش میرود. رویکردی که چند سال قبل بدون حذف گروههای فیلم و سریال پیگیری شده بود اما پس از مدتی همه چیز به روال قبل بازگشت.
در آن زمان پرهیز از موازیکاری در تصویب و نگارش فیلمنامهها، نظارت بر امور مالی تولید پروژههای نمایشی و نیازسنجی شبکهها از دلایل تمرکزگرایی در مرکز سیمافیلم عنوان شد؛ رویکردی که این روزها هم با تکرار واژهای چون «چابکسازی» و البته «تنوع ژانرها» با هدف «سرعتبخشی به انتشار آثار روی آنتن» دنبال میشود.
آنچه در حال حاضر پیگیری میشود، بخشی از طرحی است که از آن به عنوان «تحول صداوسیما» نام برده شده؛ طرح تحولی که پس از آمدن جبلی و در ادامه برمهانی (معاون سیما) با راهاندازی مرکزی به نام «سیمرغ» در حوزه تولیدات فیلم و سریال کلید خورد و حالا با حضور مهدی نقویان و تقویت سیمافیلم گویا قرار است دنبال شود.
رییس مرکز سیمافیلم با دفاع از طرح جدید، میگوید، «از بین بردن بروکراسی اداری اضافه، چابکسازی فرآیند تولید، مدیریت واحد پروژهها، همسانسازی قیمتها و حذف خیلی دیگر از مسائل اضافی» هدف اصلی برنامهریزان است.
اما قضاوت درباره اینکه چنین طرح تحولی در حوزه فیلم و سریال تا چه اندازه موفق خواهد بود، چندان هم دشوار و زمانبر نیست. نقویان رساندن سریع تولیدات نمایشی به آنتن و همچنین تمرکز بر ساخت سریالهای طنز را از عمده اهداف، برشمرده است؛ چنانچه در تقسیمبندی جدید «گروه طنز» یکی از بخشهای اصلی کار است.
بنابراین دیری نخواهد پایید که در صورت موفقیتآمیز بودن این طرح تحولی، باید شاهد انبوه آثار سریالی روی آنتن و همچنین توجه ویژه به ژانر کمدی باشیم؛ گونهای به شدت مورد تقاضای بیننده است و بهرغم هشدارها، تلویزیون آنقدر سراغ ساخت سریال کمدی نرفت که شبکه نمایش که زمانی تمرکزش بر ساخت آثار درام و خشونتبار بود و از این حیث مورد انتقاد واقع میشد، در حوزه کمدی هم پیشقدم شد، فرمان را به دست گرفت و حالا سریالهایی چون «همه عمر چند بهاره» (سروش صحت )، «دفتر یادداشت» (با بازی رضا عطاران )، سیاهچاله (با بازی حسن پورشیرازی و ژاله صامتی)، «نیوکمپ» و … را در پلتفرمها شاهدیم که نیاز مخاطب به طنز را به خوبی پاسخگو هستند.
به هر تدبیر باید منتظر نشست و دید که سیاستهای تحولی صداوسیما در حوزه نمایش، بالاخره چه زمان جواب میدهد؛ خصوصا در شرایطی که این روزها تلویزیون با رقیب سرسختی به نام شبکه نمایش خانگی مواجه است که هم از سرمایه و نیروی باتجربه بیشتری برخوردار است و هم دستش برای پرداختن به موضوعات بازتر.
تلویزیون چه بخواهد و چه نخواهد ـ و البته اگر واقعا بخواهد ـ برای برونرفت از این وضعیت، به تنفسی تازه در حوزه سریالسازی نیاز دارد؛ اما اینکه آیا واقعا رسیدن به هوای تازه در گروی مسیری است که اکنون برای خود انتخاب کرده، امری است که تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد.