کد خبر: 180202126649
انرژیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ذخیره سدها در تلاطم

آیدا برخورداری – بر اساس گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان بارش‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال به ۱۷۲ میلیمتر رسید که این میزان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ ساله که ۲۳۹.۳ میلیمتر است، کاهش ۲۸ درصدی دارد.

میزان بارش‌های سال آبی جاری تهران نسبت به مدت مشابه پارسال با ۱۸۲ میلیمتر بارش، کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج‌گانه تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده است.

تهران دارای پنج سد شامل طالقان، امیرکبیر، لتیان، ماملو و لار است که مجموع موجودی آب در این سدها تا روز گذشته به ۵۰۹ میلیون مترمکعب رسید.

میزان پُرشدگی سدهای تهران نیز به ۲۷ درصد رسیده است.شرکت آب و فاضلاب استان تهران از برخورد با مشترکان بد مصرف خبر داد.

براین‌اساس، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: این دسته از مشترکان در نوبت نخست از ساعت ۹ تا ۱۷ و به مدت یک روز با محدودیت قطع آب روبه‌رو خواهند شد.

حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا شانزدهم اردیبهشت‌ماه با رشد ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبه‌رو شده است.

همچنین، افزایش دمای هوا فرایند ذوب‌شدگی سطح پوشش برفی را تشدید کرده و از طرف دیگر بارش‌های اخیر موجب بالارفتن ورودی به سدها شده است.

جدیدترین گزارش مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۳۰ میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب شده است، درحالی‌که سال گذشته و در همین بازه زمانی حجم آب ورودی به سدهای کشور ۲۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب بوده که حاکی از رشد ۲۸ درصدی است.

حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ به عدد ۳۱ میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

سال گذشته و در همین بازه زمانی این میزان ۲۶ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب بوده که رشد حدود ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم آب خروجی از مخازن سدهای کشور هم در مدت یاد شده از سال آبی جاری ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب شده است. این میزان پارسال در همین بازه زمانی ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده است که ۱۰ درصد بیشتر شده است.

برپایه این گزارش، میزان پرشدگی سدهای کشور که نهم اردیبهشت‌ماه ۶۴ درصد بود، با رشد یک درصدی در ۱۶ اردیبهشت‌ماه به ۶۵ درصد افزایش یافت.

در عین حال، “فیروز قاسم‌زاده” سخنگوی صنعت آب گفت: از ابتدای سال‌آبی جاری تاکنون، سدهای کشور بالغ بر ۲۳ میلیارد مترمکعب ورودی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد و در مقایسه با پنج سال اخیر ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: خروجی سدهای کشور در همین بازه زمانی ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به متوسط پنج ساله ۳۳ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه حجم موجود مخازن سدهای کشور ۲۸.۸ میلیارد مترمکعب بوده است، افزود: این رقم معادل ۵۸ درصد پرشدگی سدهای کشور است که نسبت به متوسط پنج ساله ۳ درصد کاهش یافته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا