کد خبر: 160202126320
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند: کارگران محور رشد تولید  

گروه اقتصاد-تشکل‌های کارگری اعتقاد دارند که دولت با رسیدگی به مشکلات کارگران و بهبود وضعیت معیشتی‌شان می‌تواند کمک بسیار خوبی به این قشر داشته باشد اما سیاست‌های اقتصادی به وضوح ناکارآمد است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد حسین عابدی: کارگران در زمره اقشاری هستند که در تلاطم‌های اقتصادی، گرانی و رکود تورمی به خصوص در دو سال پایان دولت دوازدهم و دوران دولت سیزدهم بسیار متضرر شدند. قشری که آن را اساس تحولات اقتصادی و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد کشور می‌دانند اما در زمان تصمیم‌گیری ها، همواره آخرین توجهات به آنان معطوف شده است.

برخی اعتقاد دارند که کارگران هم نتوانسته‌اند به درستی مطالبات خود را داشته باشند در نتیجه مجموعه‌ای از نجابت بیش از اندازه کارگران و همچنین تلاطم‌های اقتصادی و سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی کار را به جایی رسانده که عمده کارگران ما در استان سمنان با مشکلات شدید معیشتی روبرو هستند.

ریشه مشکلات کارگری را می‌توان در دو زمینه دید، نخست از دیدگاه تصمیمات دولتی و ساختار اقتصادی یعنی به نوعی عامل بیرونی و دوم ساختار جامعه کارگری و صنفی یا به عبارت دیگر عامل درونی؛ که در این گزارش قصد داریم به هر دوی این عوامل بپردازیم اما قبل از آن باید اشاره‌ای به سخنان امام جمعه میامی در دیدار با رئیس تعاون کار و رفاه اجتماعی این شهرستان داشت چرا که بخشی از آن به گزارش ارتباط پیدا خواهد کرد.

سید صولت مرتضوی در دیدار کارگران می گوید وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان پرمخاطب‌ترین دستگاه اجرایی کشور، مسئولیت خطیر خدمت‌رسانی به جامعه کار و تولید را برعهده دارد و خود را موظف می‌داند با تمام توان، دغدغه‌ها و انتظارات این قشر عزیز و گرانقدر را در موضوعات اقتصادی، معیشتی، رفاهی، درمانی و فرهنگی راهبری نماید.

وی با تأکید بر این‌که توجه ویژه به رشد تولید با محوریت کارگران از مهم‌ترین راهبردهای این وزارتخانه است، اظهار داشت: اتخاذ تمهیدات لازم در بخش فرهنگ کار، امنیت شغلی و صیانت نیروی کار، بیمه بیکاری و معیشت کارگران با ساماندهی نظام جبران خدمات نیروی کار از برنامه‌های انجام‌شده در حوزه تعالی کار بوده است.

مرتضوی به اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: با اجرای این قانون بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی به‌زودی تحت پوشش بیمه پایه قرار خواهند گرفت.

وزیر کار ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح موادی از قانون کار با لحاظ مقررات ناظر بر قراردادهای کار و امنیت شغلی کارگران به هیأت دولت، افزایش سرانه فضای فرهنگی ورزشی کارگری؛ با تکمیل ۵۵ مجموعه فرهنگی ورزشی کارگری راکد و نیمه‌فعال و ارائه خدمات از طریق ۳۰۰ مرکز فرهنگی، ورزشی و کارگری موجود و برگزاری بیش از ۸۰۰ رویداد ورزشی کارگری در سطح ملی و بین‌المللی و راه‌اندازی بیش از ۷۳۰ خانه فرهنگ کار در کارگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های انجام‌شده در حوزه کارگری عنوان کرد.

وی به ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۰و بالغ بر یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: این اطلاعات در سه مرحله نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت میدانی، بررسی و صحت‌سنجی می‌شود.

مرتضوی صدور آنی ۹۵ درصد مجوزهای رسته‌های شغلی مشاغل خانگی، پرداخت بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، ثبت ۴۰۰ هزار فرصت شغلی مورد نیاز کارفرمایان در سامانه ثبت فرصت‌های شغلی و گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی در سال گذشته را از محور اقدامات حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال عنوان کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا