کد خبر: 30080056658
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانبازارجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

عقبگرد بازار پوشاک فرانسه با تغییر الگوی مصرف

با کاهش تعداد پوشاکی که فرانسویان در کمدهای لباسشان نگه می‌دارند، بازار پوشاک فرانسه عقبگردی در حدود ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) را تجربه می‌کند و این بخش در بازگشایی اقتصادی در فرانسه ( پس از کرونا) از سایر بخش‎ ها عقب مانده است.

براساس مطالعات انجام شده فروش لوازم خانگی درنیمسال اول سال ۲۰۲۱(دی ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰) نسبت به سال ۲۰۲۰ بالغ بر۳۰ درصد  و در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) ۱۲ درصد رشد کرده است.

وضعیت  بازار دکوراسیون (خرده کاری در امور تزئینی مناز و چیدمان) نیز بهتر شده و بر اساس آمار فدراسیون امور تزئیناتی و چیدمان منازل در فرانسه  بازار این بخش نیز پس از یک رشد ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) در پایان ماه سپتامبرسال جاری (۹مهر) رشدی معادل ۴/۱۸ درصد را در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) داشته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد تعداد کسانی که به مصارف کودکان خود بها داده و آن را نیزجدی گرفته‎اند رو به افزایش است.

میزان فروش بازی و اسباب‌بازی در پایان ماه سپتامبرسال جاری (۹مهر) رشدی معادل ۴ درصد و در دوره یکسال نیز ۸/۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) داشته است.

اما در مورد بازار پوشاک ماجرا متفاوت است. خریدن یک کت، یک مانتو یا یک کفش داستانی دیگر دارد. در این بخش به نظر می‌رسد بحران کرونا همچنان ادامه دارد.

« ژین داس مین وی اِی » مدیر کل رصدخانه اقتصادی در انستیتو مد فرانسه در گردهمایی روبوت فَشِن روز پنجشنبه ۱۸ نوامبر(۲۷آبان) در پاریس اعلام کرد:«با وجود رشد ۶/۶ درصدی فروش البسه و منسوجات در فرانسه در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱( دی ۱۳۹۹ تا شهریور۱۴۰۰) در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸-۱۳۹۹) این میزان نسبت به سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) عقب‌گردی ۱۲ درصدی داشته است. به جز فروش مجازی که ۲۰ درصد رشد کرده در تمامی بخش‌ها پرچم فروش پوشاک نیمه افراشته است.

اغلب مغازه‌داران به دلیل نبود گردشگر، طی نه ماه ابتدای سال جاری تا پایان سپتامبر(شهریور) بیش از ۳۲ درصد از گردش مالی خود را از دست داده‌اند.

فروش پوشاک در هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها کاهش ۸/۱۷ درصدی داشته است. این درحالیست که  طی دوسال گذشته فروش نشان‌های مطرح پوشاک نیز تا ۱۵درصد افت داشته است.

منبع: روزنامه لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا