کد خبر: 260403166371
سلامت و رفاه

علل سنگ کیسه صفرا و درمان آن

کیسه صفرا در قسمت فوقانی شکم در زیر کبد قرار دارد که ذخیره کردن مایع صفراوی بر عهده آن است. این مایع، رنگی زرد مایل به سبز دارد که وظیفه هضم غذا را بر عهده دارد.

تشکیل سنگ در کیسه صفرا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آن وجود مقدار زیادی کلسترول در کیسه صفرا است. این بیماری ممکن است همراه با علائمی از جمله احساس درد در قسمت فوقانی شکم باشد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با علت تشکیل و درمان سنگ کیسه صفرا آشنا کنیم.

علت تشکیل سنگ کیسه صفرا

بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت ۸۰ درصد سنگ های کیسه صفرا از کلسترول و ۲۰ درصد باقی مانده از ترکیبات نمک‌ های کلسیمی و بیلی روبین است. در رابطه با دلیل تشکیل این ترکیبات فرضیه های مختلفی وجود دارد.

  • وجود مقدار بیش از حد کلسترول در کیسه صفرا: اگر در کیسه صفرا مقدار بسیار زیادی کلسترول وجود داشته باشد، سنگ هایی به رنگ زرد در آن به وجود می آیند. اگر میزان تولید کلسترول توسط کبد، بیشتر از محلول کیسه صفرا باشد، سنگ هایی سخت در کیسه صفرا تولید می شوند.
  • وجود مقدار بیش از حد بیلی روبین در کیسه صفرا: چنانچه گلبول‌ های قرمز قدیمی توسط کبد حذف شوند، بیلی روبین در کبد تشکیل می‌شود. برخی از دلایلی که میزان بیلی روبین تولید شده افزایش می یابد، آسیب‌ های کبدی و همچنین اختلالات خونی است. اگر بیلی روبین تولید شده بیش از حد نیاز باشد، کیسه صفرا قادر به تجزیه آن نخواهد بود و در نتیجه سنگ های صفراوی رنگدانه ای تولید می شوند.
  • تولید صفرای غلیظ در کیسه صفرا: اگر عملکرد کیسه صفرا با مشکل روبرو شود، کیسه صفرا نمی تواند مایع درونش را تخلیه کند و در این صورت مایع در کیسه صفرا حبس می شود و سنگ کیسه صفرا تشکیل می شود.

درمان سنگ کیسه صفرا

امکان درمان سنگ کیسه صفرا هم به روش جراحی و هم بدون جراحی وجود دارد. در ادامه روش های متنوعی برای دفع سنگ کیسه صفرا را ذکر خواهیم کرد.

دفع سنگ کیسه صفرا بدون جراحی

با توجه به اینکه در روش های جراحی، کیسه صفرا به طور کامل از بدن خارج می شود، برخی بیماران روش درمانی غیر جراحی را ترجیح می دهند. در ادامه برخی روش های درمانی بدون جراحی را آورده ایم.

  • قرص های اسیدی
  • امواج ضربه ای
  • تخلیه آندوسکوپی
  • تزریق MTBE
  • کوله سیستوستومی از راه پوست
  • کوله سیستوستومی حاد
  • درناژ ترانس مورال

دفع سنگ کیسه صفرا با جراحی

همان طور که قبلا گفته شد برای دفع سنگ کیسه صفرا می توان هم از طریق جراحی و هم بدون جراحی اقدام کرد. جراحی باز و لاپارسکوپی دو روش معمول جراحی برای درمان کیسه صفرا است. با توجه به شرایط بیمار یکی از دو روش فوق برای درمان توسط متخصص مربوطه انتخاب می شود.

جمع بندی

کیسه صفرا در زیر کبد قرار دارد که به هضم غذا کمک می کند. وجود سنگ در کیسه صفرا در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند و عوارضی را برای بیمار به همراه دارد. تشکیل سنگ در صفرا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معمولا زنان، افراد سالخورده و افراد چاق بیشتر از دیگران در معرض خطر سنگ کیسه صفرا قرار دارند. این افراد باید بهترین متخصص گوارش ایران به مراجعه کرده و رژیم غذایی سالم و کم چربی داشته باشند تا از خطر این بیماری در امان باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا