کد خبر: 2207994588
دولتشخصیت ها

علی ربیعی: جریمه کرونایی برای حفظ جان مردم است/ سیاست‌های تنبیهی لازم بود

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز(سه شنبه) با بیان اینکه در آستانه سالروز رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) قرار داریم، گفت: اسلام دین رحمت و حضرت رسول (ص) نماد عطوفت و رحمانیت است.

علی ربیعی افزود: پیامبر اسلام با جمله نورانی “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق” فلسفه بعثت را اخلاق و تزکیه فرد و جامعه معرفی کردند. امروز بیش از هر زمانی در دوران دشواری ها و سختی ها به الگوی اخلاقی بزرگان این که همانا اتکا به خداوند، صبر و حسن سلوک در میان هم است نیازمندیم.

وی تاکید کرد: ملت ایران با عشق به ائمه اطهار زیسته اند و در شرایط مختلف در فرازها و سختی با الگوگیری از مشی و آموزه های آنان از گذار سخت تاریخی گذشته اند.

سخنگوی دولت گفت: در مورد کرونا، در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده ای، به ناچار تصمیمات سخت گیرانه تر اتخاذ شد و این پایان تصمیمات سختگیرانه نیست.

علی ربیعی اظهار کرد: این سخت گیری‌ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسانهاست.

وی ادامه داد: اساسا جریمه هدف نیست، جریمه یک ابزار است، هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی است، سیاست‌های تنبیهی و نظارت عمومی را می‌طلبد.

سخنگوی دولت گفت: ستاد ملی بدنبال این است که رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعم از رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست ها آنچنان باید نهادینه شود که تخلف از دستورالعمل به یک امر ناهنجار تبدیل شود.

علی ربیعی در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور گفت: نانوایی‌ها و رستوران‌ها بیشترین اخطار بهداشتی دریافت کرده اند. متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است. استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده اند.

سخنگوی دولت گفت: همچنین در جلسه ستاد ملی مطرح شد که علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر، دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری بوده است و یک بررسی دیگر هم نشان می دهد ابتلای خانوادگی شدت گرفته است و این نشان از عدم رعایت مسائل بهداشتی در سطح خانواده ها است.

علی ربیعی تصریح کرد: در همین راستا مقرر شد وزارت بهداشت با افزایش سریع کمیت و کیفیت غربال گری با اضافه شدن ۱۰ هزار تست در روز نسبت به روزهای گذشته جهت شناسایی مبتلایان تسریع بخشد.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات دولت در ستاد اقتصادی، گفت: برای حمایت از کشاورزان موضوع خرید تضمینی محصولات مختلف یکی از سیاست‌های دولت است و به همین منظور هم هزار میلیارد تومان به سازمان مرکزی تعاون روستایی تسهیلات اختصاص یافت تا خرید های تضمینی به موقع صورت گیرد. سازمان مذکور برنامه عملیاتی خرید محصولات کشاورزی را پیش بینی اعلام خواهد کرد

سخنگوی دولت گفت: با شروع فصل بارندگی برای تکمیل پروژه های زهکشی ۳۰۰ میلیارد تومان برای زهی کشی دشت کمیشان برای اجرای پروژه های پیشگیرانه اختصاص یافت.

ربیعی در ادامه گفت: در راستای سیاست های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان مجوز امضای موقت موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان اتخاذ شد. قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرزها و افزایش درآمد فعالیت های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد.

وی افزود: ما کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه طرح صلح هرمز است. باز هم همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت به منظور افزایش توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قرارداری (فاکتورینگ) را تصویب کرد. این شیوه در تامین مالی زنجیره تامین کمک زیادی به تولید گران و عرصه کنندگان خدمات خواهد داشت.

ربیعی ادامه داد: همچنین در روزهای اخیر بحث کمبود نان در برخی استان ها مطرح شده بود. این موضوع در دولت هم مورد بحث قرار گرفت. بررسی ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران کننده ای برای این مسئله منطقه ای وجود نداشته است. برخی علل منطقه ای اعم از سودجویی برخی واحدهای صنفی و نیز قاچاق آرد این مشکل مقطعی و منطقه ای را به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: بطور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم. خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار است و تولید ما رو به افزایش است و دخایر مناسبی هم داریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در هفته ی گذشته خوشبختانه در پرتو تعاملات دیپلماتیک، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان حول یک آتش بس انسانی به توافق رسیدند، گفت: البته در این میان شاهد یک نقض آتش‌بس دردناک بودیم که در خاک و خون غلطیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی گناه شهر گنجه نقطه اوج آن بود. گنجه شهر نظامی گنجوی در فراسوی تعلق آن به جمهوری اذربایجان، ضمناً ستاره ای است در کهکشان ادب و فرنگ جهانی و ادبیات فارسی.

ربیعی تصریح کرد: همانطور که بارها گفته ایم ما از هر گونه ابتکاری که بتواند موجب توقف جنگ میان آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن انسانها گردد، حمایت می کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیریها و در جریان گفتگوهای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضع‌گیری‌های سایر مسئولین رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت میانجیگری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

وی افزود: ایران یکی از کنشگران معدودی است که با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بعد، ما جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. براین اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم،.

سخنگوی دولت گفت: دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد. ما باید با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم. ما از توقف خصومت ها در منطقه ناگورنو-قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می کنیم و از همسایگان خود می خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین الملل و تمامیت ارضی، در گفتگوهای جدی مشارکت کنند و از هرگونه اقدامی که آتش بس و نخستین گام ها به سوی دیپلماسی و صلح را متزلزل کند، بپرهیزند.

ربیعی تاکید کرد: در پایان لازم است که نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران را از کشته شدن غیرنظامیان اعلام کنم و بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالیکه منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کنم.

سخنگوی دولت با اشاره به فرارسیدن روز دختر، گفت: روز جهانی دختر هم بهانه ای است تا هر سال دو تبریک به دختران ایران زمین داشته باشم. روز تولد حضرت معصومه (س) و روز جهانی دختر.

وی ادامه داد: بی تردید ما نیازمند سیاستگذاری مداوم معطوف به زن در سال‌های متمادی هستیم. دختران ما با موانع فرهنگی، اجتماعی و حقوقی روبرو هستند که برای حضور آنها در فرآیند توسعه کشور باید آنها را برطرف کرد.

ربیعی با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان، گفت: در این هفته صدای آشنای دلنشین مردم خاموش شد و شجریان به رحمت حق پیوست. شجریان در جان جهان ایرانی جایگاه والایی داشت. او به تنهایی یک پل فرهنگی بود که تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و همه شهرهای میهن را به دوشنبه، سلیمانیه و کابل و باکو پیوست داد. مرغ باغ ربّنا در مراودات پر برکتی که با چهره های درخشان موسیقی مقامی جمهوری آذربایجانی، تاجیکستان و افغانستان داشت، خویشاوندی آوازی یک تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت.

سخنگوی دولت در پایان بخش مقدمه سخنان خود گفت: در آستانه روز جهانی عصای سفید هستیم و با پاس قدردانی به این دسته از هموطنان و به دلیل لزوم احترام جامعه به گروه‌های توان یاب، سالمندان و کودکان امروز از دوست دیرین و همکار رسانه ای عزیز جناب آقای معینی، مدیرمسئول ایران سپید که در تدوین لایحه جامع معلولان نقش آفرینی کردند، دعوت می کنم دقایقی مهمترین مسائل در حوزه خود را بیان کنند.

منبع: مهر

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا