کد خبر: 15060045119
بازارها و خدمات مالیتوسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانیکشاورزی

عیسی گلشاهی مطرح کرد: صادرات آبزیان به کشورهای همسایه از طریق مسیر ریلی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: زیرساخت‌های ریلی در صورت تقاضاهای موثر برای صادرات آبزیان در سال ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش روز دوشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «عیسی گلشاهی» درباره توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای صادرات آبزیان، افزود: به دنبال این هستیم امسال در صورت وجود تقاضاهای موثر برای محصولات شیلاتی ایران از زیرساخت های ریلی استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران اظهارداشت: امکان صادرات محصولات شیلاتی ایران از طریق زیرساخت های ریلی از شمال کشور (آستارا) به جمهوری آذربایجان و روسیه، از شمال شرق به ترکمنستان، قزاقستان و چین و از غرب به ترکیه و سوریه وجود دارد.

وی درباره استفاده از حمل و نقل هوایی برای صادرات آبزیان تصریح کرد: حمل و نقل هوایی محصولات، هزینه بر است و معمولا برای محصولات تازه و با ارزش افزوده بالا استفاده می شود.

گلشاهی ادامه داد: برای محصولات تازه ماهی و میگو و به ویژه خاویار به کشورهای عربی و گاهی روسیه از حمل و نقل هوایی استفاده می کنیم.

صادرات محصولات به کشور های عربی

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران در عین حال گفت: صادرات محصولات تازه شیلاتی از طریق حمل و نقل دریایی نیز به کشورهای عربی انجام می شود.

وی درباره معرفی تولیدات تجاری جدید در بازار داخلی افزود: سالانه متعهد به تولید تجاری و معرفی محصولات جدید در بازار داخلی هستیم و در این راستا برای نخستین بار طی سه ماهه نخست امسال چهار محصول تجاری آبزی وارد بازار داخلی شد.

گلشاهی اظهارداشت: این محصولات شامل ماهیان پرورشی فیله شده و طعم دار شده به ویژه قزل آلا، ماهیان فیله و طعم دار شده دریایی آماده مصرف، برگرهای قزل آلا و ماهی کبابی آماده طبخ قزل آلای سالمون است.

مصرف خوراکی کیلکا به ۱۵ درصد رسیده است

وی درباره وضعیت مصرف خوراکی ماهی کیلکا در کشور گفت: مصرف خوراکی ماهی کیلکا در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد نیست و علت آن استفاده از این گونه ماهی در کارخانجات تولید کننده پودر ماهی است.

گلشاهی تصریح کرد: با توجه به برنامه توسعه تولید آبزیان پرورشی، یکی از نیازهای مهم در این زمینه، تامین نهاده های اولیه و خوراک آبزیان است و از آنجایی که به دلیل تشدید تحریم ها با محدودیت ارز روبرو هستیم از این رو تهیه  برخی نهاده ها مانند پودر ماهی برای پرورش آبزیان باید با تکیه به منابع داخلی انجام شود.

وی اظهارداشت: برای تهیه پودر ماهی در واحد های تولیدی کشور فشار بر مصرف ماهی کیلکا و ساردین وارد شده در حالی که در گذشته بخشی از پودر ماهی مورد نیاز کشور بدون محدودیت و دغدغه از نظر تامین ارز، وارد می شد.

رشد ۱۲ درصدی صادرات انواع آبزیان

به گزارش ایرنا، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار تن انواع آبزیان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد به لحاظ وزنی و ۹ درصد از نظر ارزشی افزایش نشان می دهد.

در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیون دلار انواع آبزیان به کشورهای مختلف صادر شده به طوری که ۸۵ تن انواع ماهیان زینتی به بازار کشورهایی همچون عراق، ترکیه و اروپا صادر شده که به لحاظ وزنی ۶۰۸ درصد و ارزشی ۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد نشان می دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا