کد خبر: 12060044611
بازرگانیتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

مازاد ۳۰۰ هزار راس گوساله در واحدهای دامداری

 رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور از انباشت ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار راس گوساله و ۶میلیون راس دام سبک در واحدهای دامداری خبر داد.

منصور پوریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از رکود بازار گوشت خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۶ میلیون راس دام سبک و ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار راس گوساله در واحدهای دامداری انباشت شده است.

او افزود: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، سرمایه‌های ملی در معرض نابودی است چرا که رفع بحران فعلی دامدار نیاز به خرید و کشتار روز دام دارد.

پوریان صادرات دام را راه حل خروج از بحران دانست و گفت: تا پایان مهر برای تنفس تولید باید مقادیر محدودی دام صادر شود.

این مقام مسئول ادامه داد: صنعت دام در بخش کشاورزی یک مزیت به شمار می‌رود که متاسفانه تاکنون نگاه واقعی به صنعت دامپروری نداشتیم، در حالی که به عنوان پتانسیل تولید باید به این صنعت نگاه کرد.

سودجویی واسطه و دلال عامل نوسان قیمت

او با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، بیان کرد: دامدار در بازار داخل و خارج هیچ دخل و تصرفی ندارد و نوسان قیمت در بازار خرده‌فروشی ناشی از سودجویی واسطه و دلال است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام با بیان اینکه در اوضاع کنونی صادرات دام یک ضرورت به شمار می‌رود، گفت: با مقوله صادرات به درستی برخورد نشده است و مسئولان به جای حل مشکل تولید، واردات انجام می‌دهند، درحالیکه ممنوعیت صادرات به قیمت سرکوبی و نابودی تولید داخل تمام می‌شود‌ چراکه در اوضاع فعلی نه تنها تولیدکنندگان خرده‌پا، بلکه تولیدکنندگان پروار هم با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

او مجموع نیاز سالیانه گوشت کشور را یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سالیانه، ۸۸۰هزار تن گوشت در داخل تولید و مابقی نیاز حدود ۱۰درصد از مبادی خارج تامین می‌شد که با شیوع ویروس کرونا و کاهش ۵۰ درصدی مصرف، نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه ۳۷۰هزار تن گوشت در سال تقاضا ندارد که این موضوع آسیب جدی به صنعت دامپروری وارد کرده است.

متوسط قیمت هر کیلو بره نر ۵۵ هزار تومان

پوریان متوسط قیمت هر کیلو بره نر را ۵۵ هزار تومان و دام سنگین را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵هزار تومان و لاشه گوساله ۱۰۲ تا ۱۱۰هزار تومان است.

این مقام‌ مسئول ادامه داد: علی‌رغم هزینه‌های بالای تولید، اما قیمت خرید دام از دامدار با نرخ سال گذشته تفاوتی ندارد که این موضوع دامدار را به شدت تحت فشار قرار داده است.

رئیس شورای تامین کنندگام دام کشور در پایان خرید تضمینی و صادرات دام را راهکار مناسب حمایت از دامدار دانست و گفت: خرید تضمینی گوشت گوساله نر با قیمت مناسب به منظور ذخایر راهبردی و صادرات دام در شرایط فعلی خشکسالی و آسیب‌های ناشی از کرونا تا حدودی می‌تواند مشکلات دامداران را مرتفع کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا