کد خبر: 1006981661
جامعه و فرهنگروزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

غفلت تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای داخلی از کیفیت محصولات

استفاده از نوشت‌ افزارهای داخلی نیازمند ایجاد بستر، فرهنگ‌سازی لازم، رفع موانع موجود و برنامه‌ریزی مدون و هدفمند در این خصوص است که در این صورت می‌توان به افزایش روزافزون کیفیت کالاهای تولیدی در داخل و رغبت هرچه بیشتر مصرف کنندگان آن امیدوار بود.

شهریور که از راه می رسد، تکاپو و هیجان در بین خانواده‌های ایرانی و دانش آموزان برای خرید لوازم‌التحریر و کالاهای مورد نیاز تحصیل، موج می‌زند که در این میان خرید کیف و کفش مدرسه نیز دانش آموزان و والدین آنها را بیش از گذشته به خود مشغول می کند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز و دلخواه خود را بر اساس سلیقه و میزان توانایی اقتصادی خانواده تهیه کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که خرید لوازم‌التحریر آن هم از نوع تولید داخلی، استاندارد و با قمیت مناسب از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های والدین زنجانی در آستانه بازگشایی مدارس محسوب می شود و در برخی خانوارها ذوق و شوق تامین این مایحتاج جای خود را به نگرانی و احساسی ناخوشایند داده است، چراکه تنگناهای اقتصادی مانع از کسب رضایت دانش آموزان در این خریدها می‌شود.
از طرفی فروشندگان لوازم التحریر در زنجان نیز معتقدند افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه، ضعف در کاراکترسازی برای کودکان، نبود پیوست فرهنگی و گرانی کالاها از مهمترین چالش‌هایی است که تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی اسلامی را در عرصه رقابت با کالاهای خارجی کم توان می کند و همین مساله رغبت گروه های هدف را برای خرید کالاهای نوع خارجی به مراتب افزایش داده است.
لیلا ۳۵ ساله با فرزند ۱۴ ساله خود در حال خرید لوازم التحریر در یکی از فروشگاه های سطح شهر بود گفت: مبلغ ۶۶۰ هزار تومان برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیل پسرم که امسال در پایه هشتم تحصیل خواهد کرد هزینه کردم و قیمت ها در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.
وی اضافه کرد: چند سالی است برای خرید لوازم التحریر مورد نیاز فرزندم محصول خارجی را انتخاب می کنم، چون در مقایسه با کالای داخلی از کیفیت، دوام و تنوع بیشتری برخوردار بوده، در حالیکه تولیدات کشورمان در این حوزه ضعیف است.
این شهروند زنجانی ادامه داد: پارسال یک مداد اتود ایرانی برای استفاده فرزندم خریداری کردم که متاسفانه کیفیت لازم را نداشت و دوباره مجبور به خرید مجدد این لوازم التحریر از نوع خارجی آن شدم.
وی اظهار داشت: در این میان دفترهای ایرانی در بین دیگر اقلام از کیفیت مناسبی برخوردار است و تا حدودی می توان گفت رضایتمندی بسیار خوبی در این بخش وجود داشته اما در سایر اقلام چنین وضعیت حاکم نیست.
دانش آموز پایه هشتم نیز ادامه داد: سال گذشته کیف تولید داخلی را برای استفاده در طی سال تحصیلی انتخاب و خریداری کردم اما اواسط سال کف آن به یکباره پاره شد.
وی اضافه کرد: نوشت افزارهای ایرانی برای دانش آموزان جذابیت کافی را ندارند و این در حالی است که محصولات خارجی تنوع بیشتری دارند و تقریبا همه سلیقه ها در آنها لحاظ شده است.
یک شهروند دیگر با اشاره به افزایش قیمت چند برابری انواع نوشت افزار در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این مساله حتی در اقلام کوچک تر از قبیل مدادپاکن، خودکار و و غیره بیشتر نمود دارد و بر این اساس از خرید برخی موارد صرف نظر کردم.
وی اظهار داشت: افزایش قیمت، توان خرید خانواده ها را به مراتب کاهش داده و پرداخت این مبالغ برای خانواده هایی که دارای چند فرزند مدرسه ای هستند، بسیار سنگین است.
این شهروند زنجانی ادامه داد: برای ترغیب والدین به ویژه دانش آموزان جهت خرید نوشت افزار داخلی باید کیفیت و تنوع را لحاظ کرد و این موضوعی است که کمتر در این نوع اقلام مشاهده می شود.

۸۰ درصد نوشت افزارها خارجی است

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اینکه قیمت نوشت افزارها و لوازم التحریر داخلی و خارجی امسال در مقایسه با سال گذشته بین ۲ تا چهار برابر افزایش یافته است، گفت: این مساله از رونق خرید و فروش نوشت افزار به طور چشمگیری کاسته است.
فریدون رستمخانی افزود: هم اکنون ۸۰ درصد نوشت افزارهای موجود در بازار را نوع خارجی آن تشکیل می دهند و بر این مبنا اغلب گروه‌های هدف این نوع کالاها را به دلیل کیفیت و تنوع خریداری می کنند، در حالی که کالای تولید داخل به جزء اقلام خاص چندان استقبالی ندارند.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه خودکار و مدادپاکن که جزء اقلام مهم و ضروری دانش آموزان در امر تحصیل محسوب می شود، تولید داخل آن از کیفیت پایینی برخوردار است اما برندهای خارجی طرفداران بیشتری دارد.
رستمخانی افزود: هم اکنون ۱۵۰ واحد در حوزه مربوط به نوشت افزار و لوازم التحریر در شهر زنجان فعالیت می کنند که از این تعداد ۲۰ واحد کتابفروش اعم از کتاب درسی، پنج واحد فروش کاغذ را تشکیل می دهد که در مقایسه با چهار سال گذشته ثابت مانده اند و بر تعداد آنها افزوده نشده است.
وی اظهار داشت: فعالان این عرصه بطور معمول ۱۰ ماه با رکود فروش مواجه هستند و تنها طی ۲ ماه شهریور و مهر وضعیت خوبی وجود دارند، این در حالی است که مشکلات اقتصادی، افزایش قیمت ها، تداخل صنوف دیگر، دستفروشان، برگزاری نمایشگاه پاییزه مانع از رونق روز آنها می شود.
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر فروشان زنجان ادامه داد: هر چند اقداماتی در زمینه تولید محصولات مربوط به نوشت افزار و لوازم التحریر انجام گرفته اما آنگونه که باید و شاید کارساز نبوده، چرا که سه فاکتور مهم کیفیت، تنوع و قیمت ارزان مد نظر قرار نگرفته و همین مساله مراجعه کنندگان را به خرید نوع خارجی آن هدایت می کند.
وی یکی از مشکلات پیش روی این حوزه را ورود کالاهای قاچاق عنوان کرد و گفت: نبود حمایت های کافی از سوی تولید کنندگان و عدم تخصیص منابع بانکی نیز موجب شده متقاضیان تمایل کمتری برای گسترش این حوزه داشته باشند، در صورتی که ایجاد شرایط بهتر می تواند چشم انداز خوبی را ترسیم کند.
رستمخانی افزود: میزان فروش صنوف این بخش طی سالهای گذشته وضعیت بهتری داشت، در حالی که وجود مشکلات و معضلات فراوان موجب شده فروش آنها نسبت به گذشته به یک سوم تقلیل یابد.
این فعال فرهنگی که از سال ۶۳ در این شغل مشغول است، یادآور شد: ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی در صورت رعایت مولفه های یاد شده و تبلیغ آن از سوی آموزش و پرورش به ویژه از سوی معلمان نتیجه خوبی را به همراه دارد.

کیفیت مولفه فراموش ششده در تولید کالای داخلی

یکی از فروشندگان لوازم التحریر نیز در این ارتباط گفت: بیشتر مراجعه کنندگان برای خرید اقلام مورد نیاز فرزندان خود برای تحصیل به دنبال جنس خارجی هستند چرا که در مقایسه با نوع ایرانی آن از کیفیت و تنوع پبیشتری برخوردار است.
الناز بهلولی افزود: قیمت این نوع کالاها چه نوع داخلی و چه خارجی روند افزایشی دارد که حتی شمار مراجعه کنندگان را کاهش داده، بطوری که سال گذشته در ۱۰ روز اول شهریور شمار فاکتورهای صادر شده از ۹۰ مورد بود و امسال به ۷۰ تا ۸۰ مورد کاهش یافته است.
او ادامه داد: قیمت نوشت افزار و لوازم التحریر برای خانواده ها اهمیت بیشتری دارد و خانواده ها مایلند بر مبنا و شاخص هایی جنس مورد نظر حتی با قیمت بالا خریداری کنند و به عبارتی ازبا خرید جنس بی کیفیت هزینه های مضاعفی نداشته باشند.
یک فروشنده دیگر نیز ادامه داد: بحران کاغذ بر قیمت نوشت افزارها بسیار تاثیرگذار بود و تا سه برابر این قیمتها افزایش یافته است که نوسانات اقتصادی و قمیت ارز نیز در این وضعیت دخیل است.
وی اضافه کرد: روند کنونی از کاهش تدریجی قیمت ها حکایت دارد که امیداواریم این مهم در ترغیب گروه های هدف اثر گذار باشد و بر رونق این حوزه بیش از گذشته بیفزاید.
بهزاد رستمخانی افزود: بیشتر افراد در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر برای خرید، به این مکان و سایر واحدهای نوشت افزار مراجعه می کنند و در این میان این اصل مهم را نباید فراموش کرد که نوشت افزار و لوازم التحریر ایرانی فاقد کیفیت لازم بوده و این موضوع در ۲۰ سال فعالیت بخوبی نمود دارد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در تولید کالاهای این بخش طراحی و دقت لازم انجام نمی گیرد و به نوعی سهل انگاری وجود دارد، در صورتی که قدری خلاقیت و نوآوری می تواند به پویایی روز افزون این حوزه منتهی شود.
این فروشنده ادامه داد: کالاهای خارجی بسته بندی های جذابی دارند که نوع ایرانی آنها فاقد این ویژگی مهم است و از طرفی به جرات می توان گفت کشورمان در تولید دفتر جز بهترین ها محسوب می شود.
وی یادآوری کرد: برای توسعه و رغبت بیشتر ایرانیان برای خرید کالاهای تولید داخل، نه تنها در این عرصه بلکه در دیگر همه حوزه ها باید کیفیت و قمیت تمام شده مدنظر قرار گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا